Akkutehdas

Valmet ja Fortum yhteistyöhön akkumateriaalien kierrätyksessä

JORI LIIMATAINEN
Valmet Automotiven ja Fortumin kierrätysyhteistyö kattaa Valmetin Uudenkaupungin autotehtaan sekä akkutehtaat Salossa ja Uudessakaupungissa. Arkistokuva.
Valmet Automotiven ja Fortumin kierrätysyhteistyö kattaa Valmetin Uudenkaupungin autotehtaan sekä akkutehtaat Salossa ja Uudessakaupungissa. Arkistokuva.

Uudessakaupungissa autoja valmistava Valmet Automotive tiedottaa aloittaneensa kierrätysyhteistyön sähköyhtiö Fortumin kanssa. Yhtiöt sopivat, että Fortum hoitaa kaiken Valmetin Salon ja Uudenkaupungin akkutehtaiden tuotannossa käyttämättömän akkumateriaalin käsittelyn ja kierrätyksen.

Akkumateriaalien kierrättämisen merkitystä Valmetille korostavat Salon akkutehtaan tuotantomäärien kasvu ja uuden akkutehtaan käynnistäminen tänä vuonna Uudessakaupungissa.

– Valmet Automotivelle hiilineutraali akkutuotanto ja akkumateriaalien tehokas ja turvallinen kierrätys ovat osa yritysvastuutamme ja keskeinen tekijä sitoutumisessamme kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan, kertoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald tiedotteessa.

Tiedotteen mukaan Fortum pystyy keräämään ja kierrättämään jopa 95 prosenttia litiumioniakun mustan massan sisältämästä litiumista, koboltista, mangaanista ja nikkelistä.

Valmet ja Fortum kartoittavat mahdollisuuksia laajentaa yhteistyötä myös Valmetin Saksan toimipaikkoihin.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.