Kannattaisi katsoa suunnitelma. Kaikki suunnitelmat edellyttävät että raitiotie rakennetaan koska pyöräilyn pääväyliä on suunniteltu pitkälti raitiotien varrelle.
Aivan - tämä sähköpotkulautojen, pyöräilijöiden ja kävelijöiden sekamelska on Turun keskustan tulevaisuus. Mikään tila ei riitä niille, jotka eivät noudata liikennesääntöjä eivätkä piittaa muista kulkijoista kuin itsestään.
Tällä suunnitelmalla tuonne ei mahdu enää bussitkaan - joten quo vadis Turku? Maalaiskyläksikö?
Niin tämä hanke on 50 miljoonaa, vs. raitiovaunun 500 miljoonaa. Kymmenkertainen ero on huomattava.
Olisi varmasti aika miettiä liikenteen ratkaisuja yleisesti uudelleen sen sijaan että tungetaan vielä sinne sekaan raitiovaunu sotkemaan liikkumista entisestään.
Jalkakäytävillä ajelu on yksinomaan Poliisin syytä. Se sallii sen puuttumatta mitenkään asiaan, ohjeistus on varmaan partioille tullut ihan valtakunnallisesti ylemmältä taholta. Muuten ei moista voi ymmärtää tapahtuvaksi ympäri Suomen.
Tosin poliisi on menettänyt omasta syystään miltei täysin auktoriteettinsa. Poliisille soitetaan yleisesti suuta, juuri nuorisojoukko heitteli poliisia pulloilla. Jos vaikka poliisi käskisi pyöräilijän pois jalkakäytävältä, ilmeisesti hänelle näytettäisiin kieltä.
Seurauksena on myös se, että moni skuuttailija todellakin kuvittelee jalkakäytävällä ajon sallituksi.
Jos partioauton apukuski kerrankin vaivautuisi ottamaan kuulutuslaitteen mikrofonin käteensä ja käskisi jalkakäytäväskuuttailijan poistumaan jalkakäytävältä , voisi luulo muuttua tiedoksi.
"Kaikki suunnitelmat edellyttävät että raitiotie rakennetaan"
- punakynä on keksitty ja sillä saadaan suunnitelmaa helposti muutettua. Kaikki eivät kaduille mahdu, joten raitsikka tulee olemaan se, joka pyyhitään pois.
Tarkoitus on vähentää autoilua ja raitiotie tekee sen tehokkaasti.
Eli kannattaisi herätä jo uneksimasta että yksityisautoilu tulisi olemaan jatkossakin se tapa jolla suomalainen liikkuu. Polttomoottoriautojen muunto sähköautoiksi on vasta alkua.
Miksikähän kiinalaiset eivät tajua siirtyä takaisin polkupyöriin, jos se niin autuaaksi tekevä liikennemuoto on. Heillähän on hyvä kokemus tästä liikennöinnistä? Kun pyöräily vielä muutama kymmenen vuotta sitten oli siellä kuuminta hottia, ei tarvittu edes pyöräkaistoja tai pyöräteitä. Siellä ajelivat tyytyväisinä autojen seassa.
@S.F. ja @Kommentattori, käykäähän katsomassa Tampereen uutta raitiotietä. Kokeilkaa myös. Kehtaattekohan sen jälkeen vielä ehdottaa punakynää Turun ratikalle..?
Kasvava kaupunkiseutu joutuu aina investoimaan liikenneinfraan. Tulevaisuuden Turku tarvitsee sujuvammat pyöräilyn olosuhteet ja selvän, tehokkaan joukkoliikenteen varaan nojaavan kasvukäytävän. Tampereella, toteuttamalla raitiotie, saatiin nämä kaikki.
Meillä on keskustassa tasan ne samat kadut, jotka meillä oli vuonna 1972 kun viimeinen raitsikka lahdattiin sen vuoksi, että se esti liikenteen kehittämisen ja kolisi ja vinkui pakkasella, Nykyiset raitsikat ovat huomattavasti kookkaampia kuin silloiset, joten miten ne nyt yhtäkkiä mahtuvat sinne suurempina, kolina on toki vähäisempää ja talvetkin ehkä leudompia, mutta.... Silloisilla kaupunginisillä ei ollut selkeää tulevaisuuden visiota, lieneekö nykyisilläkään, raitsikka kun on varsin jähmeä kulkuneuvo. Bussilinjoja voidaan muuttaa tarpeen ja kaupungin muuttumisen mukaan jouhevasti , mutta raitsikkareittejä ei. Ettei vain tulisi taas logomon siltaa joka maksaa moninkertaisesti se mitä piti eikä johda mistään minnekään. Jos se olisi tehty järkevästi se olisi päättynyt Louhen eteen. Mutta eihän nyt Turussa.
Kiinalaisille auto on samanlainen jatke ja statussymboli kuin Suomessa autopuolueille. Siksi he eivät siirry polkupyöriin vaikka sillä pääsisi paljon nopeammin perille. Toinen on se, että koska muutkaan eivät niin autoissa ilmansuodattimet toimivat ja matkan hengitysilma on yhtä puhdasta kuin aikaisemmin pyöräillessä.
@TSReader
"Mikään tila ei riitä niille, jotka eivät noudata liikennesääntöjä eivätkä piittaa muista kulkijoista kuin itsestään."
Tämä on aivan totta, autoilijat pitäisi laittaa kuriin.
@Mietiskelijä
"Jalkakäytävillä ajelu on yksinomaan Poliisin syytä. Se sallii sen puuttumatta mitenkään asiaan, ohjeistus on varmaan partioille tullut ihan valtakunnallisesti ylemmältä taholta. Muuten ei moista voi ymmärtää tapahtuvaksi ympäri Suomen."
Ja varmaan tämä mietiskelijän arvaus lienee syy miksi autoilijoita ei saada kuriin. Surullisia esimerkkejä tästä tulee aina välillä, kuten se muutama vuosi sitten satakunnantiellä sattunu päälleajo.