Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt

Suontaan vainaja haudattiin mekossa ja miekka kupeellaan – mullistavat dna-löydöt paljastavat miksi

Veronika Paschenko
Hattulan Suontaan miekkahaudasta löydettyjen korujen perusteella vaikuttaa siltä, että vainaja on puettu naisten asuun. Mukana oleva pronssikahvainen miekka kielii vainajan kunnioituksesta. Rekonstruktiopiirros.
Hattulan Suontaan miekkahaudasta löydettyjen korujen perusteella vaikuttaa siltä, että vainaja on puettu naisten asuun. Mukana oleva pronssikahvainen miekka kielii vainajan kunnioituksesta. Rekonstruktiopiirros.

Hattulan Suontaan miekkahaudan tuore uudelleenanalyysi kyseenalaistaa käsitykset sukupuolirooleista rautakauden ja varhaiskeskiajan yhteisöissä. Syksyllä 1968 löydetyn haudan vainaja oli puettu aikaka...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Leif Michaelsson
Kukapa sen tietää
Saattaa olla aika vaikea, vaikka ehkä muodikasta, sanoa jotain noin kaukaisen menneisyyden tapahtumista ja tavoista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Kukapa sen tietää
Ottamatta kantaa henkilöiden sosiaaliseen asemaan, fakta kuitenkin on, että paremmin dokumentoidut kulttuurit, kuten Mesopotamia, Intia ja Kreikka tunnustivat ”kolmannen sukupuolen” jo ennen ajanlaskun alkua. Tunnetuin fiktiivinen esimerkki täytynee olla Hermafridotos. Jotain asian hyväksyttävyydestä kertoo myös muinaisten hindujen näkemys, että lapsen sukupuolen määrittelee se, onko miehistä vai naisellista siementä enemmän. Molempia ollessa yhtä paljon, syntyy joko eri sukupuolta olevat kaksoset tai yksi kolmatta sukupuolta oleva lapsi. Miten jokin voisi olla väheksyttävää, jos sille on luonnollinen selitys?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kukapa sen tietää
"Saattaa olla aika vaikea, vaikka ehkä muodikasta, sanoa jotain noin kaukaisen menneisyyden tapahtumista ja tavoista." Muodikasta? Tieteellinen arkeologia sai alkunsa 1800-luvulla, ja jo sitä ennen jotkut olivat kiinnostuneet entisajoista ja tutkivat niitä.

Tulkinnat ovat kyllä vaihdelleet, osin ajan kulttuurin tai tutkijan mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kukapa sen tietää
Leif Michaelsson: "Saattaa olla aika vaikea, vaikka ehkä muodikasta, sanoa jotain noin kaukaisen menneisyyden tapahtumista ja tavoista."

Näyttää myös olevan niin että kaukaiseen menneisyyteen liittyvä tutkimus herättää intohimoja, jostain syystä.
Joka tapauksessa tässä muutama päivä sitten radiossa oli juttua intersukupuolisista. Siis niistä ihmisistä joista ei syntymän yhteydessä osata sanoa että onko mies-vai naissukupuolinen.
Kaikesta päätellen Suomessa edelleen eletään niin sanottua pimeätä keskiaikaa. Eli lääkärit vanhemmilta lupaa kysymättä tai edes vanhemmille ilmoittamatta ryhtyvät leikkelemään ja yrittävät muuttaa lapsen sukupuolen sen mukaiseksi kuin itse ovat päättäneet.

Muutama vuosi sitten televisiossa oli juttu saksalaislapsesta joka oli tällainen epäselvä tapaus. Vanhemmat totesivat että eipä kiirehditä, odotellaan rauhassa ja katsotaan miten tilanne kehittyy.
Ymmärtääkseni Saksassa onkin nyt otettu luokituksiin mukaan myös kolmas sukupuolivaihtoehto.

Suomessa hallitusohjelmassa on nyt maininta että asia korjattaisiin. Sen toteutumista odotellessa täällä eletään villin lännen malliin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Oivo
No oikeasti
Löydöstä näkee jokainen sen minkä haluaa nähdä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: No oikeasti
Mielenkiintoinen teoria, joka objektiivisesti katsoen ei pidä paikkaansa valtaosan haudoista suhteen. Ja vaikea tässäkään on lasta tai karhua nähdä, vaikka kuinka haluaisi. Jos minun on vaikea ymmärtää, miksi jotkut tuntevat tarvetta väitellä kanssaihmisten sukupuoli-identiteeteistä, niin vielä vaikeampi on ymmärtää, miksi joku tuntee tarpeelliseksi kiistää 1500 vuotta vanhan vainajan kromosomit. Miten yksi X lisää vaikuttaa sinun elämääsi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Z.Z.Zalolainen
Miten lienee
Mielestäni vainajan päälle piirretty vaate on viitta eikä mekko.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Miten lienee
Entä viitan alla oleva punainen vaate? Pystytkö kuvasta sanomaan paremmin kuin paikan päällä olleet tutkijat?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Miten lienee
Sininen vaate onkin viitta tai vaippa. Mekko on alta pilkottava punainen asuste, sen alla valkeahko paita. Korut ja malli viittaavat naisen mekkoon. Pituus ei, mutta voihan olla, että alahelma on jostain syystä lahonnut pois (esim. korut parantavat säilyvyyttä, ja helmassa ei usein ole metallikoristeita). Pituus sopisi miehen mekkoon, yläosa ei oikein.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.