EU:n koronatodistuksen päivittymisessä edelleen ongelmia – kiireiset voivat kääntyä terveysaseman puoleen
EU:n koronatodistuksen päivittymisessä Omakantaan on edelleen ongelmia. Puutteita on erityisesti sairastetun koronavirustaudin näkymisessä, kerrotaan Kelan tiedotteessa.
Kuitenkin suurin osa suomalaisista saa rokotustodistuksen sujuvasti.
– Rokotuksen saaneista yli 93 prosenttia saa EU:n rokotustodistuksen sujuvasti. Muutamissa terveydenhuollon organisaatioissa tehdään vielä korjauksia järjestelmiin, mutta yleisesti tilanne on varsin hyvä, Kanta-palvelujen päätuoteomistaja Pirjo Vuorikallas kertoo tiedotteessa.
Kelalla tehdään ensi viikolla teknisiä päivityksiä, jolla pyritään saamaan puuttuvia sairastamistodistuksia näkyviin eri potilastietojärjestelmistä.
– Suomessa on kymmeniä potilastietojärjestelmiä ja satoja terveydenhuollon organisaatioita, joissa tietoja kirjataan erilaisilla tavoilla. Systeemi on moninainen, joten ongelmien paikallistaminen vie aikaa, Vuorikallas kuvaa.
Yksittäisen todistuksen puuttuminen voi Vuorikallaksen mukaan johtua myös terveydenhuollossa tapahtuneesta tietojen virheestä tai puutteesta. Tiedot korjataan siinä terveydenhuollon yksikössä, josta on saanut rokotuksen.
Todistuksen puuttumisesta ei kannata kuitenkaan tiedotteen mukaan huolestua.
– Jos todistusta ei tarvitse juuri nyt, kannattaa odottaa rauhassa tilanteen korjaantumista. On tärkeää, että terveydenhuollon kuormitusta vältetään, Vuorikallas painottaa.
Jos todistukselle on kuitenkin välitön tarve, saa sen terveydenhuollosta. Tällöin kannattaa olla yhteydessää siihen terveydenhuollon pisteeseen, jossa on saanut rokotuksen tai käynyt testissä.
EU:n todistukset koronavirustestistä ja sairastetusta koronavirustaudista ovat olleet saatavilla Omakannasta 14. heinäkuuta alkaen. EU:n koronarokotustodistuksen on voinut saada jo 22. kesäkuuta alkaen.