Rikokset

Yle: Suositun maksufirman Klarnan tietoturvassa pahoja ongelmia – palvelu usein tilauspetosten kohteena

JORI LIIMATAINEN
Maksunvälitysyhtiö Klarnan tietoturvassa on vakavia ongelmia.
Maksunvälitysyhtiö Klarnan tietoturvassa on vakavia ongelmia.

Ylen MOT:n selvityksen mukaan suositun maksunvälitysyhtiön Klarnan tietoturvassa on aukko, joka mahdollistaa asiakkaiden tilien väärinkäytön.

Klarnan kautta on helppo tilata tavaraa toisen nimissä, sillä vain ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä vaaditaan vahvaa tunnistautumista, kertoo Yle. Rekisteröitymisen jälkeen palvelua voi käyttää ilmoittamalla vain sähköpostiosoitteen ja postinumeron. Toisten nimissä tilaaminen onnistuu myös tapauksissa, joissa Klarnaan ei ole luotu edes omaa tiliä. Riittää, että palvelun kautta on joskus maksanut tilauksensa.

Tietoturvassa olevat aukot mahdollistavat myös esimerkiksi kotiosoitteen ja puhelinnumeron urkinnan.

Tietoturvaongelma on ollut tiedossa jo vuosien ajan. Ylen mukaan Klarnan palvelua on hyödynnetty toistuvasti rikosten tekemiseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ylen MOT tilasi tavaroita viiden henkilön nimissä viidestä eri suositusta verkkokaupasta. Maksutapana käytettiin Klarnan laskutuspalvelua, jossa tuotteet maksetaan 14 päivää tilauksen toimittamisesta. Yle raportoi, että tilauksen tekoon tarvittiin vain sähköpostiosoite ja postinumero. Tuotteet toimitettiin Postin palvelupisteeseen.

Ennen tilauksen vahvistamista tilaajan yhteystiedot vaihdettiin. Ilmoitus tilausten saapumisesta tuli lopulta tilaajalle ja laskut sille, kenen nimissä tilaukset tehtiin.

Ylen mukaan Suomessa tietosuojavaltuutetulle on tehty yli 150 kantelua Klarnasta. Tietosuojavaltuutetun toimisto ei kuitenkaan voi suoraan puuttua ruotsalaisen yhtiön toimintaan, sillä sen valvonnasta vastaa ensisijaisesti Ruotsin tietosuojavaltuutettu myös Suomessa tehtyjen kantelujen osalta.

Ruotsin tietosuojavaltuutetun toimisto kertoi MOT:lle, että toukokuun 2018 jälkeen Klarnaan liittyen on tehty 330 kantelua. Viidessä tapauksessa yhtiön toiminnasta on aloitettu tutkinta.

Ylen tammikuussa tekemän selvityksen mukaan tilauspetoksissa käytetään usein Klarnan maksupalvelua, koska yhtiö ei vaadi vahvaa tunnistautumista. Vuosina 2011–2021 Klarna on ollut asianomistajana eli rikoksen uhrina tai muussa roolissa yli 1 500 rikostapauksessa.

Klarnan palveluita käyttää noin 90 miljoonaa asiakasta ja 250 000 yritystä ympäri maailmaa. Klarna on merkittävä maksunvälitys- ja verkkopalveluiden tarjoaja Pohjoismaissa.

Ruotsalainen yhtiö työllistää noin 3 800 ihmistä ja sen pääkonttori sijaitsee Tukholmassa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Sivustaseuraaja
Ei mitään Klarnan kautta
Olin vuosia tilannut kirjoja AdLibrikseltä suoralaskutuksella ja yhtäkkiä siirtyivät käyttämään Klarnaa. Jo silloin koko hoito tuntui oudolta ja lopetin AdLibriksen käytön. Pari vuotta sitten huomasin, että monet muutkin verkkoyritykset olivat siirtyneet Klarnaan, eikä mitään muuta vaihtoehtoa tarjota. Tilasin kuitenkin tarvitsemani, koska tuotetta ei mistään läheltä saanut ja huomasin että hullummaksi laskutus Klarnan kautta oli mennyt. Jouduin selvittämään asiaa ja ottamaan yhteyttä Tukholmaan (ja maksamaan kalliin puhelinlaskun koska netissä se ei onnistunut).

Nyt korona-aikana olisin käyttänyt verkkokauppoja enemmänkin, mutta päätin laittaa boikottiin kaikki jotka pakottavat maksamaan Klarnan kautta. Suosittelen muillekin.
Ymmärrän, että yritykset haluavat ulkoistaa laskuepäselvyydet ja -selvitykset ulkopuoliselle, mutta miksi juuri Klarnalle, kun niitä luotettaviaja hyvin toimiviakin on. Sitäpaitsi rehellinen suomalainen verkkobisnes (siis jos myy aitoa ja laatutavaraa) toimii erinomaisesti pankkien suoraveloituksellakin.

Jää kysymys, joudutaanko tässä samaan kuin Vastaamon tapauksessa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Ei mitään Klarnan kautta
Niinpä. Olin tilaamassa tuotetta verkkokaupasta ja ainoa maksutapa oli Klarnan kautta.
Olin maksamassa suoraveloituksena niin ilmoitus: Käymme tililläsi tarkistamassa (tai jotenkin noin).
Siis suoramaksu eikä mikään osamaksu. Ostos jäi tekemättä ja jää edelleenkin Klarnan suhteen.
Jostain luin jonkun päällikön selittelevän että he yrittävät ajaa uutta maksusysteemiä käyttöön.
Hyvin toimiviakin maksunvälittäjiä on ja niitä eivät kiinnosta minun tilitietoni.
Jälkeenpäin harmitti kun en huomannut lähettää sähköpostia liikkeeseen tuosta asiasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Ei mitään Klarnan kautta
Hima-Hönö: Nykyään käyn katsomassa kaupan maksutavat, ennen kuin edes menen katsomaan heidän tuotteitaan, mutta valitettavasti olen törmännyt myöskin siihen, että näyttää kuin menisin pankkiin suoraveloituksena maksamaan ja kuitenkin lasku tulee jonkun laskutusfirman kautta jne.
En tiedä, pitäisikö siirtyä mobiilimaksua käyttämään, en vain ole tullut sinuiksi sen kanssa, mutta olisiko siitä pelastus?

Pitäisi ilmeistesti ottaa screen-shot kaikesta mitä maksamiseen liittyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kommentattori
Kaikkivoipa GDPR
Kuulostaa perin kummalliselta, että henkilötiedon käsittelyssä voi olla tällaisia ongelmia kenenkään puuttumatta. Mitä koko GDPR:llä tekee jos vastuuttomat yritykset eivät saa mitään rangaistusta sääntöjen tahallisesta ja toistuvasta rikkomisesta?

Toisaalta EU rikkoo omiakin sääntöjään Italian tukipaketeissa, joten sinänsä ei mikään ihme jos EU ei kykene puuttumaan Klarnan toimintaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.