Tyttöjen itseluottamus poikia huonompi samalla osaamisella
Tutkimuksesta ilmenee, että tytöt uskovat matematiikan osaamiseensa selvästi poikia vähemmän, vaikka taitojen taso olisi molemmilla sama. Itseluottamuksen erot alkavat korostua 3.–6. luokilla.
– Sopii kysyä, kohdellaanko tämän ikäisiä tyttöjä ja poikia niin eri tavoin, vai mistä ero johtuu, ihmetteli opiskeluasenteita tutkinut Helsingin yliopiston matematiikan professori Markku Hannula.
Tutkimuksesta kävi ilmi myös, että ruotsinkielisten koulujen oppilailla matematiikan osaaminen oli alkuun selvästi heikompaa kuin suomenkielisissä kouluissa. Kaikkein heikoimmalta tasolta aloittivat ruotsinkielisten maakuntakoulujen oppilaat. Ruotsinkieliset oppilaat kuitenkin kuroivat eron umpeen yhdeksänteen luokkaan mennessä.
TS-STT