Asiakkaiden luottamusta taksien turvalliseen kyytiin yritetään palauttaa vapusta alkaen, kun uusi lakimuutos astuu voimaan
Niin kutsutun taksisääntelyn korjaussarjan ensimmäiset osaset astuvat voimaan toukokuun alussa. Hallitus päätti asiasta tänään.
Lakimuutoksella yritetään korjata kesällä 2018 voimaan astuneen lakimuutoksen harha-askeleita.
– Taksisääntelyn korjaussarjan tarkoitus on palauttaa asiakkaiden luottamus turvalliseen kyytiin ja yrittäjien luottamus alan tulevaisuuteen, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ministeriön tiedotteessa.
Tasavallan presidentin on määrä vahvistaa laki huomenna.
Taksikyytien hinnoittelua ja taksamittaria sekä muita laitteistoja koskevat säännökset astuvat voimaan vasta syyskuun alussa. Porrastuksilla pyritään antamaan taksitoimijoille aikaa tehdä lakimuutosten edellyttämiä muutoksia.
Keskeisimpiä muutoksia ovat taksinkuljettajilta vaadittu osaamistaso, taksikyydin hinnoittelusta ilmoittaminen sekä taksiliikennelupa-asiat.
Kaduilla kulkijoille uusi taksilain korjaussarja tulee näkymään keltaisena hohtaen. Taksivalaisin tulee pakolliseksi tietyin yritys- ja edustusajoja koskevin poikkeuksin.
Jatkossa taksinkuljettajakokeen aihealueet ja kysymysten vähimmäissisältö määritellään tarkemmin, jotta koe huomioi paremmin esimerkiksi matkustajien turvallisuudesta huolehtimista ja erityisryhmien kanssa toimimista. Kuljettajat voivat myös täydentää osaamistaan vapaaehtoisella erityisryhmien kuljettajakoulutuksella, joka voidaan huomioida myös julkisissa taksipalveluhankinnoissa.
Taksiyrittäjät passitetaan myös yrittäjyyskurssille.
Yrittäjiltä vaaditaan Y-tunnus jo taksiliikenneluvan myöntämisvaiheessa. Luvan edellytyksiin kuuluu jatkossa velvollisuus suorittaa yrittäjäkoulutus ja -koe.
Kyydin hinta tai hinnan määräytymisen perusteet on edelleen ilmoitettava ennen matkan alkua. Jos kyydin hinta ei ole kiinteä, hinnoittelussa on käytettävä tiettyä hinnoittelurakennetta, esitettävä esimerkkimatkan hinta ja käytettävä hinnan määrittelyssä mittauslaitelain mukaista taksamittaria.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi asettaa erityisryhmien lisäpalveluille enimmäishinnan.
Autosta tulee löytyä taksiliikennelupa ja muita pakollisia asiakirjoja. Velvoitteen rikkomisesta voi kuljettajalle rapsahtaa liikennevirhemaksu.
Taksiyritysten ja välityskeskusten on myös toimitettava jatkossa viranomaisille hintatietoja.