Onnettomuudet

Turunväylän tukkineissa ketjukolareissa oli yhteensä 88 ajoneuvoa osallisina – mukana ambulanssi ja poliisin partioauto

LÄNSI-UUDENMAAN POLIISI
Poliisin mukaan yhteensä 88 ajoneuvoa oli osallisena Turunväylän ketjukolarissa.
Poliisin mukaan yhteensä 88 ajoneuvoa oli osallisena Turunväylän ketjukolarissa.

Eilen tiistaina iltapäivällä Espoossa Turunväylällä tapahtuneissa ketjukolareissa oli osallisena 88 ajoneuvoa, kertoo poliisi.

Ensin sattui ketjukolari Helsinkiin päin menevillä kaistoilla. Tässä oli osallisina 49 ajoneuvoa. Sitten Turun suuntaan ajanut autoilija oli hidastanut reilusti vauhtiaan, jolloin ensimmäiselle kolaripaikalle matkalla ollut ambulanssi oli törmännyt hidastaneeseen autoon. Seuraavaksi raskas ajoneuvoyhdistelmä ohjasi keskikaidetta päin välttääkseen törmäämisen kolarin osapuoliin.

–  Ajoneuvoyhdistelmä jatkoi kaiteen läpi siten, että vetoauton etupää päätyi Helsinkiin menevälle kaistalle ja perävaunu jäi osittain Turkuun menevälle kaistalle. Muita osallisia kertyi tasaiseen tahtiin, ja osallisten kokonaismääräksi tälle Turun suuntaan vievälle puolelle kertyi 39 ajoneuvoa, kuvaa tilannetta komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lukijan videolla kuuluu, miten pelti rymisee ketjukolarikaaoksessa.

Myös poliisin partioauto joutui osalliseksi saapuessaan kolaripaikalle. Poliisiauton alkaessa hidastaa vauhtia sen perään ajoi toinen auto. Partion jäsenet kävivät lääkärin tarkastettavana.

Onnettomuudessa loukkaantuneita henkilöitä on reilu kymmenen. Yksi vakavasti loukkaantunut vietiin hoitoon Töölön sairaalaan.

Vaurioituneista ajoneuvoista muutama vietiin autovahinkokeskukseen ja kolmisenkymmentä hinattiin läheiselle Ikean pysäköintipaikalle odottamaan jatkotoimenpiteitä.

Poliisi tutkii onnettomuuksien syitä. Tutkintanimikkeenä ovat liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja osalla vammantuottamus. Tutkinta kestänee muutaman kuukauden osallisten suuren lukumäärän vuoksi.

Kantola muistuttaa, että liikenteessä kannattaa aina ottaa keli huomioon.

– Liukas keli, lumisade ja tiestä pöllyävä lumi tekivät ajamisen haastavaksi. Jos nämä olisi huomioitu ajonopeutta reilusti pudottamalla ja ajoneuvojen keskinäisiä etäisyyksiä kasvattamalla, osallisia ei olisi ollut kovinkaan montaa.

Poliisi on ottanut ketjukolareiden osallisten tiedot ylös. Osallisten ei tarvitse tehdä erillisiä rikosilmoituksia. Jos on kärsinyt vahinkoa näissä ketjukolareissa, mutta ei asioinut paikan päällä poliisin kanssa, voi ottaa sähköpostitse yhteyttä Länsi-Uudenmaan poliisiin.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
VanhaLauri
Nopeustaju
Autoilun nopeudet menee kuskin tajunnan ohi, ajoin vain 90 km/h, vastaava nopeus eri yksikössä, 25m/s vaikuttaa jo aika pahalta. Reagointiaika 1s ja tienpinnan kitka 0.1, lopputuloksena vain TERVETULOA ROMULÄJÄÄN!!!!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Kokemus opettaisi...
Mikäli näkyvyys olematon jakeli surkea, niin jatkossa kannattaa olla menemättä väylille. Tietäähän tyhmäkin ettei muutaman kymmenen metrin turvaväliin voi luottaa mikäli odottamaton on edessä...tai takana. Ja rengastus - talvikeli jäisenä kitkatkaan eivät riitä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
88 toopen tapaus
Tuollahan on nipussa noita keskimääräistä parempia ja taitavampia kuskeja. Heidän kintuissaan pyörii aina noita alle sallittua nopeutta ajavia. Sallittuun pitää vielä lisätä mittarivirhe ja poliisin sakotusmarginaali. Vasenta kaistaa käyttäviä pitää vielä vähän opettaa ajamalla takapuskuriin kiinni ja vilkuttamalla valoja. Tuossa nähdään tulos. Tuollaista ei synny, jos ajetaan tieliikennelain mukaan.
Tuota kyllä ihmettelen, että kolaritapahtuman vielä ollessa käynnissä porukka pomppii autosta ulos keskelle moottoritietä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: 88 toopen tapaus
Oli aika, jolloin maailmalla ollessani ylpeilin sillä, että tuollaista ei Suomessa tapahdu, kun katselin uutisia kymmenien autojen peräänajoista. Suomessa osataan ajaa! Aika on ajanut ohitseni – tai sitten Suomessakaan ei enää osata ajaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: 88 toopen tapaus
Onnettomuudessa oli osallisena 88 autoa ja mietiskelijä otsikoi: "88 toopen tapaus"

Erittäin rajusti yliampuva otsikko
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: 88 toopen tapaus
Ei toopeksi luen vain ne, jotka olivat pysähtyneenä tien laitaan onnettomuuden johdosta varoitusvilkut päällä, törmäämättä kehenkään ja siitä huolimatta joutuivat osalliseksi toisen auton törmätessä häneen. Taisi olla kuitenkin vähemmistö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: 88 toopen tapaus
Sivuhuomautus: Mietiskelijän kommentti on esimerkki siitä, että välimerkeilläkin on väliä. Voi lukea "Ei, toopeiksi luen vain ne...." - mikä olisi aika oudosti sanottu - tai "Ei-toopeiksi luen vain ne...", missä on enemmän järkeä.

Mutta kyllä siinä jonossakin oli varmasti syyttömiä, jotka omalta osaltaan noudattivat riittävää turvaväliä, hidastivat ja olisivat saaneet auton pysähtymäänkin ennen törmäystä edellä ajavaan tai edelle pysähtyneeseen - ellei takaa tuleva olisi ajanut perään ja ehkä vielä tuupannut eteenpäin päin ensimmäistä autoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: 88 toopen tapaus
Uutisen mukaan kolarissa oli 88 osallista ja Mietiskelijä ilmoitti että toopeja oli 88, siis joka ikinen.

Sitten Mietiskelijä teki väyryset, nukkui yön yli ja käänsi kelkkansa: "Ei toopeksi luen vain ne, jotka olivat pysähtyneenä tien laitaan onnettomuuden johdosta varoitusvilkut päällä, törmäämättä kehenkään ja siitä huolimatta joutuivat osalliseksi toisen auton törmätessä häneen."

Jälkikäteisselittelyt eivät juuri koskaan ole vakuuttavia, ei nytkään.

Mutta kovin eriskummallinen on tuo Mietiskelijän uusi tulkinta. Nyt hänen mukaansa toopeja olivatkin vain ne jotka toimivat oikein, eli ajoivat tien sivuun ja laittoivat varoitusvilkut päälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: 88 toopen tapaus
Kumpi lienee sitten pahempi, pilkkuvirhe vai väliviivan puuttuminen?
Mielestäni Angus osasi paljon T.S. -nimimerkkiä fiksummin huomauttaa asiasta.
Osallisena olleisiin tuskin lasketaan niitä, joille ei kolhuja tullut. Niitäkin oli aika paljon, kun videoita ja kuvia katsoo. Edelleen olen sitä mieltä, että suurempi osa osallisista oli niitä, jotka törmäsivät toisiin ajoneuvoihin tai kaiteisiin kuin niitä, jotka joutuivat törmäyksen kohteeksi, tien laitaan pysähtyneenä , varoitusvilkut päällä. Eli lain mukaan toimineita.
Poliisi tuon selvittää ja jakaa lapun jokaiselle törmäilijälle. Silloinhan oikea lukumäärä selviää. Oikeampi otsikko ehkä olisi ollut: Noin 67 toopen tapaus. Tosin sen perusteleminen olisi vaatinut paljon enemmän kirjoitustyötä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: 88 toopen tapaus
Angus tarjosi ulospääsytien Mietiskelijälle ja hän siihen tarttui:
"Kumpi lienee sitten pahempi, pilkkuvirhe vai väliviivan puuttuminen?"

No puuttuiko pilkku, puuttuiko väliviiva?
Ota Mietiskelijä huomioon että Angus totesi: "Voi lukea "Ei, toopeiksi luen vain ne...." - mikä olisi aika oudosti sanottu..."

Minä lähden siitä että jokainen vastaa omista sanoistaan. Sen pohjalta kommentoin ja jos pilkkuja tai väliviivoja puuttuu niin se on kirjoittajan vastuulla.

Hienoa kuitenkin huomata että Mietiskelijä on itsekin tajunnut erehdyksensä ja nyt totesi: "Oikeampi otsikko ehkä olisi ollut: Noin 67 toopen tapaus."

Saa nyt sitten nähdä että mistä Mietiskelijä sai luvun 67.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: 88 toopen tapaus
Taas T.S vääristelee. En kirjoittanut 67 vaan noin 67. Katsos, siinä on joustovaraa. Näin ihan oikeakin luku sisältyy kirjoittamaani, eikä T.S pääse viilaamaan pilkkua.
T.S:llä on todella paha tapa panna sanoja toisten suuhun, eli väittää toisen kirjoittamaksi jotain, mitä tämä ei ole kirjoittanut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: 88 toopen tapaus
Mietiskelijä: "Taas T.S vääristelee. En kirjoittanut 67 vaan noin 67. Katsos, siinä on joustovaraa."

Mietiskelijä on oikeassa, hänellä oli lisämääreenä sana 'noin'.

Mutta en nyt katsoisi vääristelleeni.
Usein näissä arvioinneissa puhutaan tasasadoista tai tasakymmenistä. Nimimerkki Mietiskelijä kuitenkin ihan itse valitsi pohjaksi tasaluvun 67, noin 67 toopea.

Annetaan siis Mietiskelijälle mahdollisuus määritellä 'haitari', vähän niin kuin vaaligallupeissakin annetaan virhemarginaali, plus miinus jotain.

Ja jatketaan sitten kun Mietiskelijä on antanut vaihteluvälin.
Jos otetaan tuo nyt annettu luku 67 niin sanoisin että se kuulostaa aivan liian korkealta. Loppujen lopuksi ei tarvita kuin muutama huolimaton/piittaamaton kuljettaja tällaisen aikaan saamiseen. Loput ovat sitten niitä jotka eivät ole mitenkään voineet vaikuttaa tilanteeseen. Tuollainen moottoritie kun on kovin haastava ympäristö, et pääse oikein kääntymään millekään sivutielle etkä voi tehdä U-käännöstä.
Itselleni tulee aika useinkin se tilanne että siirryn perjantai-iltapäivisin tiluksille päin. On valittavissa kolme tietä. Olen huomannut että siellä moottoritiellä on ylenpalttisen paljon niitä joilla on tulenpalava kiire säästää pari minuuttia. On painostusta, valojen vilkutusta ja ties mitä.
Olen oppinut arvostamaan rauhallisuutta enkä halua päätyä perille kiukkuisena kuin ampiainen, adrenaliinit tapissa. Valitsen siis sen rinnakkaisen tien ja ajelen kaikessa rauhassa, stressaamatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Autoilun #1 sääntö
Autoilussa tuntuu olevan yksi asia ylitse muiden. Eli aja aina vähintään rajoitusnopeutta. Ja etenkin silloin kun et näe mitään niin silloin et tosiaan näe mitään minkä takia pitäisi hidastaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Naurettava
Vast: Autoilun #1 sääntö
Juuri niin. Joukossa tyhmyys aina tiivistyy. Muutaman kaaharin perään lähtee yhä useampi kokeilemaan rajoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.