Demarit: vihreät yrittävät hämärtää Sdp:n ansioita raideliikenteessä – kokoomus vaatii VR:n kaluston romuttamisen lopettamista
Turun Sanomien tuore VR-aiheinen uutisointi on herätellyt puolueita keskustelemaan lähijunaliikenteestä, kaluston romuttamisesta ja raidepolitiikan suunnasta.
Kokoomuksen liikenne- ja viestintävaliokunnan kansanedustajat Janne Heikkinen, Matias Marttinen ja Kari Tolvanen vaativat tiedotteessa hallitukselta paikallisen lähijunaliikenteen lisäämistä ja kilpailun tuomista alalle. Edustajien mukaan VR:n osittaista yhtiöittämistä on tarve jatkaa. Heikkinen, Marttinen ja Tolvanen edellyttävät hallitukselta toimenpiteitä, jotta VR lopettaisi käyttökelpoisen henkilöliikenteen kalustonsa romuttamisen.
– Taajamajunaliikenteelle on kysyntää kansalaisten keskuudessa ympäri maata, eikä se rajoitu pelkästään suurille kaupunkiseuduille. Poikkeusoloista ja korona-ajasta huolimatta on katsottava tulevaisuuteen, ja luotava erilaisia liikenneratkaisuja ympäri Suomea, Marttinen toteaa.
Edustajat katsovat, että Sipilän hallituksen liikkeelle panemaa VR:n yhtiöittämishanketta on jatkettava terveen kilpailun mahdollistamiseksi. VR:n yhtiöittäminen pysäytettiin Rinteen hallituksen ensimmäisen liikenne- ja viestintäministerin, Sanna Marinin (sd), toimesta.
– Monopoleja ei tule ylläpitää aloilla, joihin syntyy markkinaehtoisesti tervettä kilpailua, toteaa Tolvanen.
Edustajien mukaan eri yhtiöt voisivat vuokrata perustettavasta yhtiöstä kalustoa markkinaehtoisesti, jolloin alalle syntyisi tasapuolista kilpailua ja kustannussäästöjä. Tällä hetkellä VR romuttaa käyttökelpoista kalustoa.
– Valtionmonopolin liiketoiminnan logiikkana ei ole kasvattaa tai kehittää toimintaansa, vaan tehdä katetta. Tästä hinnan maksavat kansalaiset niin julkisen liikenteen hinnoissa kuin rajallisissa julkisen liikenteen vaihtoehdoissa, Heikkinen murehtii.
Kokoomusedustajat katsovat, että taajamajunaliikenteen avaaminen laajasti eri puolelle Suomea on mahdollista toteuttaa.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd) kummeksuu kuvaa, jonka vihreät haluavat antaa lähijunaliikenteen kehittämisestä. Turun Sanomien uutisessa vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio (vihr) vaati jo toistamiseen Sdp:n ministereitä puuttumaan VR:n kaluston kierrätykseen. Kymäläisen mukaan vaikuttaa siltä, että vihreät yrittävät kuntavaalien alla hämärtää Sdp:n ansioita raideliikenteen edistämisessä.
– Sdp vahvistaa koko ajan lähijunaliikennettä, vaikka korona vähentää matkustajamääriä. Tampereen seudun kokeilu vakinaistetaan. Kouvolan ja Kotkan yhteys sai juuri Kymenlaakson ympäristöpalkinnon, Kymäläinen kertoo tiedotteessa.
Suna Kymäläinen muistuttaa, että tavoitteena on lisätä junamatkustamisen osuutta kulkumuodoissa. Hän painottaa, että lähijunaliikenteen kaluston tulee olla paitsi esteetöntä myös houkuttelevaa.
– Haluan muistuttaa vihreille jälleen kerran, että valtio noudattaa omistajaohjauksessa hyvää hallintotapaa ja osakeyhtiölakia koko hallituksen yhdessä päättämän omistajalinjauksen mukaisesti. Operatiiviset ratkaisut, kuten kalustoinvestoinnit, ovat yhtiöiden johdon päätettävissä ja vastuulla. Asiassa ei siten pitäisi olla mitään epäselvyyttä, Kymäläinen painottaa.
Kymäläisen mukaan VR on ilmoittanut viime vuonna, että se kierrättää liikennekelvotonta kalustoaan.
– Samalla yhtiö on kertonut, että kaluston kierrätys ei vaikuta alueellisen lähijunaliikenteen järjestämiseen millään alueella. Käytöstä poistetulla kalustolla ei ole enää mahdollista liikennöidä ilman investointeja, Kymäläinen toteaa.