Liikenne

Lukijan video ikuisti vaarallisen suojatiegiljotiinin Satakunnantiellä – poliisi tarjoaa yksinkertaisen ratkaisun vaaratilanteiden välttämiseksi

Lukijan videolle tallentui maanantaina todellinen vaaranpaikka. Noin minuutin mittaisella videolla suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaa viitisentoista ajoneuvoa.
Lukijan videolle tallentui maanantaina todellinen vaaranpaikka. Noin minuutin mittaisella videolla suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaa viitisentoista ajoneuvoa.

Turun Sanomiin yhteyttä ottanut lukija onnistui maanantaina tallentamaan todellisen vaaranpaikan Turun Satakunnantiellä.

Iltapäivällä kuvatulla videolla näkyy, miten henkilöauto on pysähtynyt hyvin lä...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (87)

Vanhimmat ensin
Mietiskelijä
Uusi ehdotus käyttäytymiselle
Nyt näyttää Pekka Haaviston suojatiekäyttäytyminen olevan syyteharkinnassa. Jätti pysähtymättä kaksikin kertaa suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle. Eli teki "Haavistot"
Jos taas maksaa pimeästi palkkaa maksaa "Hautalan tavalla"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vexi
Ekologia antaisi auton mennä ensin
Laki on laki, eikä oikeus aina ole maksajan puolella. Eli autoilijathan maksavat tienpidon 7-kertaisesti veroina, mutta "vapaamatkustajilla " jalankulkijoilla on oikeuksia heidän ylitseen, esimerkiksi tämä oikeus pysäyttää liikennevirta suojatielle astuessaan. Räikeimmässä tapauksessa kyseessä on eläkeläinen, jolla ei ole kiire minnekään, mutta joka oikeutensa tietäen odotuttaa lukuisia autoja rauhallisesti suojatien yli köpötellessään. Eikä moni muunkaanlainen suojatienylittäjä katso mitään syytä astella rivakasti. Kun lukuisia autoja, mukaan lukien raskasta liikennettä joutuu pysähtymään, odottelemaan ja sitten taas lähtemään liikkeelle, tulee lisää niitä hiilidioksidipäästöjä. Maissa , joissa ongelmana ovat liikenneruuhkat, onkin autojen eteneminen käytännössä priorisoitu jalankulkijoiden etujen edelle. Tyypillinen tilanne esim. Pariisissa on, että risteyksessä vihreän liikennevalon sytyttyä autot kääntyvät oikealle ja vasemmalle, vihreän valon palaessa samanaikaisesti jalankulkijoille lisätekstillä "priorité pietons" (etuoikeus jalankulkijoilla) . Siitä huolimatta autot menevät ensin, eikä paikalla oleva poliisi edes katso paheksuen niitä. Meillä on harvaansuttuna maana mahdollisuus keksiä elämäämme rajoittavia säännöksiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ekologia antaisi auton mennä ensin
Ei antaisi. Ekologia pysäyttäisi auton kokonaan. Vähän vähemmän ekologinen ratkaisu on suosia kävelyä ja autot menevät sitten kun jalankulkijat ovat menneet. Vähiten ekologionen on alistaa jalankulkijat palvelemaan autoliikennettä koska se vain lisää autoliikennettä. Eli mitä enemmän autoilua haitataan, sitä ekologisempaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ekologia antaisi auton mennä ensin
Nyt tuli vexiltä sellaita tuubaa, että sille tarvitaan uusi konserttitalo!

Autoilijathan eivät missään nimessä maksa tienpitoa 7-kertaisesti. Tätä nyt ihan turha lähteä selittämään, ihan höpöhöpöjuttu :D

Vanhus ehkä kävelee hitaasti, mutta hän saattaa olla matkalla lääkäriin, pankkiin, ihan minne vaan, mistä ei saa myöhästyä.

Ympäristösyillä perusteleminen sitten vasta paksua onkin. Että autoja ei saa pysäyttää, koska kiihdyttäminen tuottaa enemmän hiilidioksidia. Joo, varmasti näin on. Mutta se on yksi kärpäsen paska siinä koko määrässä, mitä se yksi liikkeelle lähtevä auto tuottaa sillä tyystin tarpeettomalla kahden kilometrin ajomatkallaan. Jos olisit ihan oikeasti huolissasi asiasta, ehdottaisit auton kotiinjättämistä.

Otit esimerkiksi Pariisin, missä autojen annetaan mennä ensin. Jep, mahtavaa ja ympäristö kiittää. Paitsi että ei. Pariisissa on myös tehty ihan oikeasti merkittäviä asioita hiilidioksidipäästöjen leikkaamiseksi. Sellaisia, kuten autoilun kieltäminen. Joinain päivinä saa ajaa vain autot, joiden rekisterinumero päättyy parittomaan numeroon. Tai sellaiset autot, joissa on vähintään kolme matkustajaa. Näillä teoilla on merkitystä, ei jollain pysähtymättömyydellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Minäminä-autoilijat
Autoilijoiden röyhkeys on täysin omaa luokkaansa Turussa.

Minä liikun jo ikäni puolesta vähän verkkaisesti, taidan silti olla sellainen joka ”hyppää puskista”, sen verran tulee äkkijarrutuksia ja kauhistuneita katseita.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
Siis yhteispeliin kykenevä jalankulkija ei astu suojatielle eikä lähellekään sitä jos autoja on tulossa. Vain joustamaton, omista oikeuksistaan kiinni pitävä ja omasta terveydestään piittaamaton kamikazejalankulkija säntää suojatielle vaikka selvästi näkee että autoilijoita on sitä lähestymässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sentristi
Vast: Minäminä-autoilijat
Pyöräilijä sinällään kieltämättä kerrankin oikeilla jäljillä.
Itsekin nimittäin jalankulkijana sovitan oman suojatielle menemiseni liikenteen kokonaisjoustavuus mielessäni. En näe lisäarvoa sillä, että valikoisin tarkoituksellisesti hetken jolla suurimman määrän autoja saan pysäytettyä. Tai että jos näkyvissä vain se yksi auto, että ajoittaisin niin, että se nyt ainakin pysäytetään kun minulla kerran on siihen lain suoma oikeus. Myöskään "sokkona" en suojatielle astu (laki kieltää).
Kääntäen, yhtälailla autoilijana, sovitan myös muille kanssaliikkujille sovittautua liikenteen rytmiin. Olivatpa he sitten kevyeenliikenteen edustajia tai muita moottoriajoneuvolla liikkujia.
Ikinä ei ole itselläni ollut ongelmia liikenteessä liikkuessa (jalan, polku- ja moottoripyörällä, autolla) kun muistaa sen olevan yhteispeliä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
No hyvä, sovitaan että nimimerkkiään vaihtava väistää aina ja kaikkia. Kutsutaan sitä yhteispeliksi.

Nythän tuo onohti että suojatiellä autoilijalla on ehdoton väistämisvelvollisuus jalankulkijoita kohtaan. Eli hän toimii kävellessään eri sääntötulkinnalla kuin autoillessaan. Kun autoilija tietää että risteävän tien liikenteen pitää väistää, ei kyseinen autoilija sovita omaa nopeuttaan sellaiseksi että risteävän tien käyttäjien ei tarvitse hidastaa. Ehei vaan autoilijan lähtökohta on että nuo väistävät koska laki niin määrää.

Mutta suojatiellä sen sijaan hän kuvittelee että jalankulkijan pitäisi toiminnallaan palvella autoilun sujuvuutta.

PS. Jos autoilija noudattaa lakia, yksittäinen jalankulkija ei pysäytä yhtään autoa suojatietä ylittäessään jostain jonosta nyt puhumattakaan. Jos autojono joutuu pysähtymään suojatien eteen kun jalankulkija sitä ylittää, vika on vain ja ainoastaan ennakointikyvyttämissä autoilijoissa.

Niin. Minä en ole autoillessan pitkään aikaan joutunut pysähtymään suojatien eteen koska olen hidastanut ajoissa jolloin useampikin jalankulkija on ehtinyt kadun ylittää ilman että minulle on syntynyt pysähtymistarvetta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sentristi
Vast: Minäminä-autoilijat
Pyöräilijä "Minä en ole autoillessan pitkään aikaan joutunut pysähtymään suojatien eteen koska olen hidastanut ajoissa jolloin useampikin jalankulkija on ehtinyt kadun ylittää ilman että minulle on syntynyt pysähtymistarvetta"
Hienoa, juuri näin; näinhän juuri itsekin kirjoitin, tosin eri sanoin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Minäminä-autoilijat
Yhteispelillä, kuten pyöräilijäkin ja That's... sanoi, itsekin yleensä näytän selkeästi autolle, että tule vaan, kun itse kävellen tai pyöräillen liikkeellä. Autolla taas pyrkii huomioimaan kevyenliikenteen. Mutta koska virheet ovat inhimillisiä, niin aina välillä niitä jopa kuolemaan johtavia onnettomuuksiakin tapahtuu, ei sille mitään voi, kukaan ei ole erehtymätön. Enpä siis väkisin tai katsomatta tunge itseäni edes suojatielle ollessani kävellen/pyörällä liikkeellä, koska sen verran itsesuojeluvaistoa. Hyvin on toiminut näin ja kyllä Turussakin autoilijat pääsääntöisesti hienosti huomioi kevyenliikenteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
Mutta minä en kävellessäni myöskään hidasta kun olen ylittämässä tietä. Eli tarvittaessa sitten se loppumaton autojono pysähtyy jos ei ennakoida halua. Yksittäisen auton voin päästää ensin mutta raja menee kahdessa. Minun aikani jalankulkijana on tärkeämpi kuin jonkun autoilijan joka vie 30 kertaisen tilan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sentristi
Vast: Minäminä-autoilijat
Pyöräilijä; "Mutta minä en kävellessäni myöskään hidasta"
Tätä en kyllä yhtään epäile taholtasi kun muistan keskutelut kanssasi siitä että kyllä suojatielle voi astua täysin kännykkään keskittyen, sivuilleen vilkaisematta.
Tai muistaen muutamat keskustelut "turvallisesta" ja ennakoivasta pyöräilystä, joissa ihannoit ajotyyliä, joka tuli tutuksi siinä viraaliksi hitiksi nousseessa (TS artikkeli otiskolla;"Työmatkat saa Turussa polkea henkensä kaupalla") - videossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
No, minäminäautoilijana voit miettiä että miksi pidät vaarallisena sitä, että suojatielle astutaan kun autoja on tulossa. Oma ajotapasi kun peilaa pelkojasi.

Juuri niin. Olet siis liikenteessä kaikkea muuta kuin turvallinen kuljettaja.

PS. Autosta kummasti löytyy jarrut kun polkupyörää taluttaessa se pyörä kulkee pari askelta minun edelläni. Eli en ole itse koskaan vaarassa näissä tilanteissa, sen sijaan sen autoilijan auton pelti on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
Ja mitä tulee TS:ssa olleeseen videoon niin moni väitti että pyöräilijä olisi rikkonut jotain lakia videolla mutta todisteet olivat tasoa 'minusta olisi kivaa jos olisi'. Eli kukaan ei kyennyt sen kummemmin lain kuin oikeuskäytännön kautta todistamaan että pyöräilijä olisi jossain tilanteessa lakia rikkonut. Sen sijaan videolla oli useita jopa törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistynyttä autoilijaa.

Ja ei, pyöräilijä ei rikkonut lakia ajaessaan pyörätiellä erään perheen ohi. Eräs tapaus kovin väittää että olisi rikkonut mutta ei ole pystynyt kertomaan esimerkiksi pyöräilijän todellista ajonopeutta saatikka todistamaan että pyöräilijä ei olisi tarvittaessa kyennyt pysähtymään tai väistämään. Saatikka että olisi pystynyt todistamaan että pyöräilijän käyttämä ohitusetäisyys olisi ollut lainvastainen. Mutta epäilemättä hän haluaa jatkaa 'keskustelua' asiasta koska liikennesäännöt eivät ole hänen vahvuutensa. Kuten eivät ole sinunkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Minäminä-autoilijat
Paljon hyötyajoja pyöräilevänä yritän parhaani mukaan auttaa autolla ajavia vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Voin hyvin uhrata jopa minuutin odottamalla autojonon pääsyä pysähtymättä. Ilmaston lämpenemisen hillitseminen vaatii omia konkreettisia uhrauksia. Kymmenen kilometrin pyörämatka kaupungin läpi saattaa vaatia kaikkiaan jopa kahden minuutin uhrausta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
On sen autoilijan tehtävä vähentää omia päästöjään. Jos joku nyt haluaa vähentää muidenkin päästöjä niin hänellä on siihen toki oikeus. Mutta on typerää väittää että koska itsellä ei ole kiire niin muillakaan ei voi olla.

Eli minä en auta muita autoilijoita vähentämään päästöjä kuin itseäni. Minuutti aina kun auto on tulossa tarkoittaisi 5 min. per työmatka suuntaansa eli 10 minuuttia päivässä menisi siinä hukkaan. No tänks. Autoilija odottakoon, Suomi saa samalla lisää verotuloja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jorge
Vast: Minäminä-autoilijat
Ei kannata rynnätä suojatielle. Lähestyvän auton kuljettaja saattaa esimerkiksi saada sairauskohtauksen, joka voi johtaa siihen että autoa ei saada pysäytettyä. Järki mukaan ja maltti. Ylitä suojatie kun olet varma että se on turvallista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
Ainoat suojatielle rynnivät ovat sääntöjen vastaisesti ajavat autoilijat. Jorgekin on liikenteessä yhtä luotettava kuin epileptikko koska yrittää ratsastaa sairaskohtauksilla.

Sama juttu kuin rattijuopoilla varovaisuutta perusteleminen, eli sitä käyttävät vain henkilöt jotka ovat yhtä luotettavia liikenteessä kuin rattijuopot ovat.

Kortti pois kaikilta joiden mielestä muiden kannattaa varoa koska autoilija voi saada sairaskohtauksen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jorge
Vast: Minäminä-autoilijat
@Pyöräilijä, tarkoitatko että aikoessaan ylittää suojatien, ei suojatien ylittäjän tarvitse varmistaa sitä, että ylittäminen on turvallista?

Aiemmassa elämänvaiheessa ajoin raskasta ajoneuvoa Suomessa ja Pohjoismaissa, ero kevyen liikenteen käytöksessä oli merkittävä. Mutta Ruotsi, Norja ja Tanska ovatkin sivistysmaita, jossa ihmiset arvostavat enemmän elämäänsä kuin oikeuksiansa.

painotan jälleen> ylitä suojatie kun tiedät sen olevan turvallista, vähän ninkuin jäille meno, varmista ennen menoa että jää kantaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
Suojatien ylittäminen on turvallista kun autoilijat noudattavat lakia. Jos autoilija syyllistyy törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen siten että ajokortti pitäisi ottaa pois niin sitten se ei ole. Haluatko oikeasti jatkaa linjallasi ja todistaa että et sovellu lainkaan auton rattiin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Minäminä-autoilijat, pyöräilijän laskelmat
Jos pyöräilijä odotat sitä autoa minuutin, tarkoittaa se sitä, että auto on 30-nopeudella puolen kilometrin päässä, kun aloitat odottamisen. Kaupungissa et edes näe niin pitkälle, eivätkä autojen välit ole koskaan niin pitkiä. Jos aloitat odottamaan sitä autoa, kun se on viidenkymmenen metrin päässä, menetät viisi sekuntia. Eli 50 sekuntia menetät työpäivästäsi. Ei kymmenen minuuttia. Pysäyttämällä sen bussin, koska sinulla on siihen oikeus, saattaa 70 ihmistä menettää hyvinkin 10 sekuntia per nuppi. Kunhan vaan itse säästät itsellesi sen 5 sekuntia. Puhumattakaan niistä päästöistä, jotka aiheutuvat 20 tonnin bussin kiihdyttämisestä pysähdyksen jälkeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
Mitä ihmeen 'sitä autoilijaa'? Jos ei lamppu välähtänyt muun kuin hehkulangan katkeamisen merkiksi niin kannattaisi lukea että mihin vastattiin. " jopa minuutin odottamalla autojonon ". Mutta kun ei niin ei.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Minäminä-autoilijat
"Minuutti aina kun auto on tulossa tarkoittaisi..." -kirjoittaa pyöräilijä. Puhuu yksittäisestä autosta eikä autojonosta. Vastasin pyöräilijän kommenttiin aiheesta. En aloittajalle, joka puhuu autojonosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
"Vastasin pyöräilijän kommenttiin aiheesta. En aloittajalle, joka puhuu autojonosta."

Se on ihan oma ongelmasi jos oikeasti luulet että keskustelu on sitä että tartutaan aina edelliseen kommenttiin ilman kontekstia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Minäminä-autoilijat
Asko Ojala ottaa otsikossaan esiin tuon minäminä-asenteen, äärimmäisen itsekkyyden.
Nimimerkki Pyöräilijä sitten kirjoitti: "Mutta minä en kävellessäni myöskään hidasta kun olen ylittämässä tietä. Eli tarvittaessa sitten se loppumaton autojono pysähtyy jos ei ennakoida halua. Yksittäisen auton voin päästää ensin mutta raja menee kahdessa. Minun aikani jalankulkijana on tärkeämpi kuin jonkun autoilijan joka vie 30 kertaisen tilan."

Niinpä; "...minä en kävellessäni myöskään hidasta .... Minun aikani jalankulkijana on tärkeämpi..."
Erinomaisen selkeästi ilmaistua minäminä-asennetta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
niin, eipä yllätä että edellinen väärässäolo kävi T.S.n kunnian päälle niin paljon että hänen piti lähteä kommentoimaan yli viikon vanhaa juttua :D

Eikä yllätä että minäminä-T.S. pitää itsekkäänä sitä, että vaaditaan autoilijoita noudattamaan lakia. Ei todellakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Minäminä-autoilijat
Nimimerkki Pyöräilijä: "niin, eipä yllätä että edellinen väärässäolo kävi T.S.n kunnian päälle niin paljon että hänen piti lähteä kommentoimaan yli viikon vanhaa juttua :D"

Väärä tulkinta. Minä halusin katkaista jankutuksen, varsinkin kun on selvää ettei mitään pollareita
suojateille tule.
Outo ajatus tuo että yli viikon vanhojen juttujen kommentointi olisi jotenkin väärin. Onko siinä jokin tausta-ajatus että jos puhuu pehmoisia eikä viikkon tule vastakommenttia niin olisi ansainnut jonkin laisen 'syytesuojan'.

Mutta kiitän Pyöräilijää kun rehellisesti osoitti että itsekästä minäminä-asennetta löytyy kevyen liikenteen puoleltakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Minäminä-autoilijat
Edelleen T.S.n kunnia ei hyväksy sitä, että hän on väärässä. Nimittäin ei se ole kevyeltä liikenteeltä, eikä miltään muultakaan liikenteeltä itsekästä että se kulkija menee kun lain mukaan on hänen vuoronsa. Eli ainoa itsekäs edelleen on T.S. koska väittää että joku, joka ei nöyrästi osoita väistävänsä väistämisvelvollista autoilijaa olisi itsekäs. Mutta minäminä-T.S. on jo tunnettu Newspeakistaan jossa mm. yksiköstä tulee monikko kun se sopii hänen mätkimäänsä olkiukkoon :D

Ja "Jankutuksen katkaisukin" oli sitä, että ei kehdannut enää vastata koska oli jo lehahtanut parveensa. Mutta se jankutus ja itkupotkuraivari sitten jatkuu vähemmän yllättävästi muualla eli tässä :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Minäminä-autoilijat
Pyöräilojä kirjoitti: "No hyvä, sovitaan että nimimerkkiään vaihtava väistää aina ja kaikkia."

Pyöräilijä tuntuu paheksuvan nimimerkin jatkuvaa vaihtamista, ja on siinä oikeassa.
Mutta tuossa nyt pata kattilaa soimaa.
Siis pientä muistelua. Oli kerran keskustelu pyöräilykypärästä ja kuten aina niin kiivaaksi meni. Kiinnitin sitten huomiota nimimerkkiin 'Ilman kypärää'. Esiintyminen oli aggressiivista ja kieli muita halveksivaa, ja ylen tuttua.
Tulipa sitten toinen keskustelu: "Vai ei kypärästä ole hyötyä?", jossa puolestaan Pyöräilijä oli vetovuorossa.
Hainpa sitten ensimmäisestä keskustelusta sitaatin, mutta en kertonut kirjoittajaa: "Ja oitis joku kiivasluonteinen syyllistyi uhrin syyllistämiseen:
"Xx siis puolustaa kypärää koska hän sellaista ajotapansa takia tarvitsee. Hienoa..."

Ja kuinka ollakaan, Pyöräilijä vastasi: "Ja kyllä, Xx on huonon tiehoidon uhri ihan siinä missä oman ajotapansa.
Lausuntoni pitää siis paikkansa, eli koska Xx ajoi riskialttiisti,..."

Eli minä siteerasin nimimerkkiä 'Ilman kypärää' ja Pyöräilijä oitis muisti sen omakseen.
Se sitten vielä se että viritin tuon ansan toisenkin kerran ja taas Pyöräilijä lankesi siihen, paljasti käyttävänsä useita nimiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eläkevaari
Sakkoa sa....
Siinä ammatilaiset ja yksityisautoiliat rikkovat oikein porukalla liikennesääntöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Sakkoa sa....
Eipä nuo ammattikuskit (bussikuskit) mitään liikennesääntöä tuossa rikkoneet. Suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon saa ohittaa pysähtymättä, jos ohittajan ja ohitettava välissä on suojakoroke tai vapaa ajokaista, ja bussien ja ohitettavan välissä oli vapaa ajokaista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.