Föli

Lontoon ja Pietarin jalanjäljissä – Föli otti käyttöön lähimaksamisen

TS/Jane Iltanen
Tästä lähtien matkan voi maksaa Fölin busseissa pankki- tai luottokortilla.
Tästä lähtien matkan voi maksaa Fölin busseissa pankki- tai luottokortilla.

Turun seudun joukkoliikenne Fölissä otettiin tänään keskiviikkona käyttöön lähimaksaminen. Tästä päivästä lähtien matkan voi maksaa bussissa pankki- tai luottokortilla. Tällä hetkellä lähimaksaminen on käytössä maailmalla esimerkiksi myös jo Lontoon ja Pietarin joukkoliikenteessä, mutta Suomessa Föli on ensimmäinen paikallisliikennetoimija, joka ottaa maksutavan käyttöön.

Maksutapaan on valmistauduttu Fölissä vaihtamalla kaikkiin busseihin uudet lukijalaitteet. Lisäksi taustajärjestelmä on päivitetty. Lähimaksaminen otettiin käyttöön sataman, keskustan ja lentoaseman välillä liikennöivällä linjalla 1 jo joulukuussa, jotta järjestelmästä voitiin löytää ja korjata virheitä ennen lähimaksamisen käyttöönottoa koko liikenteessä.

Maksaessa lähimaksulla asiakas näyttää lähimaksuominaisuudella varustettua pankkikorttia bussin tai vesibussin lukijalaitteelle ja matka veloitetaan asiakkaan kortilta. Myös kaikki vanhat maksutavat jäävät käyttöön eli mobiililiput, matkakortti ja käteinen kelpaavat edelleen kaikilla Fölin linjoilla.

– Haluamme helpottaa Turun seudun asukkaiden ja yritysten arkea. Lähimaksaminen madaltaa kynnystä nousta Fölin kyytiin myös heille, joille joukkoliikenteellä matkustus ei ole niin tuttua, toteaa tiedotteessa joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.


Lähimaksaminen

Maksukortti asetetaan lukijalaitteelle, laite ei kysy pin-koodia. Lukijalaite antaa äänimerkin ja näytölle ilmestyy teksti ”lähimaksu hyväksytty”. Matkustaja voi mennä istumaan, lippua ei tulostu. Maksukorttia tai -laitetta näytetään bussin lukijalaitteelle jokaisen matkustuksen yhteydessä eli jos asiakas esimerkiksi matkustaa usealla eri bussilla kahden tunnin vaihtoajan sisällä, maksukorttia näytetään lukijalaitteelle jokaisen bussiin nousun yhteydessä.

Lähimaksulla ostettaessa kertalippu on normaalihintainen eli kolme euroa ja se sisältää kahden tunnin vaihto-oikeuden. Lipun lopullinen hinta määrittyy kuitenkin osto- ja matkustuskertojen mukaan siten, että matkustaja saa aina edullisimman mahdollisen lipun. Esimerkiksi jos asiakas ostaa päivän aikana kolmannen kertalipun (normaalihinta olisi 3 x 3 euroa = 9 euroa), lähimaksulla ostettu lippu muuttuu päivälipuksi (8 euroa). Hintakattoja on tällä hetkellä kolme: kertalippu (2h), yhden ja seitsemän päivän lippu.

Lähimaksun tullessa käyttöön, sillä ei saa ostettua yli 7 päivän lippuja, mutta 30 päivän liput ovat tulossa järjestelmään myöhemmin. Lähimaksaessa ei myöskään toistaiseksi saa alennusryhmille oikeutettuja alennuksia, kuten seniori- tai opiskelija-alennuksia, mutta lähimaksutavan alennusliput ovat kuitenkin suunnitteilla.

Perityt maksut ja tehdyt matkat voi tarkistaa Fölin nettilatauspalvelun lähimaksuni-osiosta. Sieltä voi halutessaan myös tulostaa kuitin.

Matkan voi maksaa Visa, Mastercard ja Eurocard -maksukorteilla sekä mobiililaitteilla, kuten Apple Pay, Pivo ja Google Pay. Kaikilla luottokorteilla ei voi maksaa, esimerkiksi Diners Club ja American Express eivät toimi.

Asiakkaan tulee käyttää samaa maksukorttia tai mobiililaitetta jokaisella tekemällään matkalla, jotta veloitettava summa on oikea. Samalla lähimaksuominaisuudella varustetulla maksukortilla tai mobiililaitteella voi maksaa vain yhden henkilön matkat eli toistaiseksi maksukortilla ei voi maksaa esimerkiksi lapsensa matkaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Teppo Vanamo
Joopa joo
Siis hehkutetaan sitä, että on päästy Turussa jo Pietarin tasolle. Koskas otetaan järki käteen ja tajutaan että kaupunkien sisäinen joukkoliikenne kannattaisi parhaiten ilmaisena, kun huomioitaan kokonaisuus. Sillä rahalla, joka kuluu Suomen pyhän lehmän - yksityisauton - statuksen ylläpitoon, saataisiin kaikki ihmiset kuskattua kahteen kertaan ilman maksua. Ainoa mitä tarvitaan, on ajattelutavan muutos.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.