Laivateollisuus

Viking Glory laskettiin vesille Kiinassa – virtuaalikierros näyttää laivan sisustuksen

Viking Linen uusi alus Viking Glory lasketaan vesille XSI:n telakalla Kiinan Xiamenissa tiistaina. Turun Sanomat välittää Viking Linen striimin tapahtumasta yllä kello 12 alkaen.

Viking Linen uusi alus aloittaa liikennöinnin ensi vuoden alussa Turku–Maarianhamina–Tukholma-reitillä.

Tänään tiistaina alus siirtyy kuivatelakalta laituripaikalle. Samalla striimissä näytetään virtuaalinen kierros laivalla. Ohjelmaan sisältyy myös paneelikeskustelu, johon osallistuvat varustamon toimitusjohtaja ja projektin henkilökuntaa, mm. aluksen projektipäällikkö ja kapteeni.

Varustamo kuvailee uutta alustaan näin: Aluksen isot panoraamaikkunat yhdistyvät hiljaiseen ja mukavaan matkustamiseen kaikkina vuodenaikoina. Koko sisustukselle on ominaista ajaton, leikkisä muotoilu, pohjoismainen valo, vastuullisuus ja digitaaliset ratkaisut.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viking Glory on suurempi alus kuin Viking Grace, mutta Viking Line laskee sen kuluttavan noin kymmenen prosenttia vähemmän polttoainetta ja siten olevan yksi maailman energiatehokkaimmista aluksista. Viking Linen pohjoismaisina yhteistyökumppaneina laivan suunnitteluun ovat osallistuneet mm. Wärtsilä, ABB Marine, Koncept, Climeon, Kone, Deltamarin, Almaco, Evac, Pointman ja Projektia.

– Viking Glory ilmentää Viking Linen uskoa Itämeren matkailun valoisaan tulevaisuuteen. Avainsanat ovat vastuullisuus, energiatehokkuus ja innovatiivinen pohjoismainen muotoilu. Viking Glory on syntynyt tiiviissä yhteistyössä suomalaisten ja pohjoismaisten kumppanien kanssa, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses yhtiön tiedotteessa.

Turku–Tukholma-reitillä toimiva Viking Grace aloitti liikennöinnin vuonna 2013 maailman ensimmäisenä suurena LNG:tä polttoaineena käyttävänä matkustaja-aluksena.

Lue lisää:

Kovia kokeneella Viking Linella vihdoin myös ilon aihe: Uusi Turun linjan laiva sai vettä alleen Kiinassa


Uusi laiva Turku–Tukholma-välille

Viking Glory

Toimitetaan vuoden 2021 lopussa.

Arvioitu liikennöinnin aloitus vuoden 2022 alussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä.

Matkustajakapasiteetti 2 800.

922 hyttiä.

Miehistöä noin 200 henkeä.

Pituus 222,6 metriä, bruttovetoisuus 63 813 tonnia.

Rahtikapasiteetti 1 500 kaistametriä.

Jääluokka 1 A Super.

Polttoaine LNG (nesteytetty maakaasu).

Rakennetaan Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd:n telakalla Kiinassa.

Yhteistyökumppanit: Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Almaco, Koncept, Climeon, Evac, Projektia, Pointman, Deltamarin ym.

Lähde: Viking Line

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
SaunaSivari
Hieno laiva
Kyllä kiinalaiset osaa, enkä olisi niinkään varma että tämä saattaa jopa työllistää enempi suomalaisia, kuin Raumalla balttien ja balkanilaisten kilpailijalle rakenteilla oleva laiva🤗
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.