Näistä kahdesta vaihtoehdosta on toimiva, koko kaupungin kattava runkobussijärjestelmä juuri se mitä on lupailtu menneet vuodet. Jatkoon, kiitos.
Heti ensimmäisen kommentin otsikosta lähtien on jo virheellistä tietoa. Runkobussilinjasto nimenomaan EI OLE joustava. Se on ikäänkuin ”ajattele raideliikennettä, toteuta busseilla”- tapa lähestyä joukkoliikenteen jäntevöittämistä. Se soveltuu Turussa hyvin usealle reitille edellyttäen, että etuisuudet suhteessa muuhun liikenteeseen toteutetaan tinkimättä laadusta ja pysäkkivälit ovat nykyistä pidemmät. Ja kuten olettaa saattaa, raskaimmin kuormitetuille linjoille soveltuu parhaiten raitiotie kuten nyt suunnitellaan. Toteutus tosin olisi pitänyt tehdä kummastakin jo ajat sitten.
Runkobussijärjestelmä tarvitaan tietysti ja se olisi pitänyt olla käytössä jo pitkään. Sillä ei kuitenkaan saada joukkoliikenteen käyttöastetta sille tasolle, joka Turun kaltaisessa kaupungissa pitäisi olla.
On se vaan merkillistä miten ihan normaalit joukkoliikenneratkaisut vaativat Turussa yli vuosikymmenen miettimistä. Aina joku vaan ehdottaa jotain uutta selvitettävää sen sijaan, että tehtäisiin niinkuin muuallakin.
Jesse S... Höpö höpö. Kyllä bussilinjoja on joustavampi muuttaa kuin ratakiskoja uuteen paikkaan! Itse asiassa miljardivelkainen Turku tekisi ihmeitä jo tuon yhden linjan raitsikkarahoilla. Muuten, aika harvassa ovat bussit omilla kaistoillaan sekä Kasken- että Uudenmaankaduilla. Joku sanoisi: liioittelua.
Muuten, aika harvassa ovat bussit omilla kaistoillaan sekä Kasken- että Uudenmaankaduilla. Joku sanoisi: liioittelua.
--------------------------------------------
Mutta runkolinjojen ideahan on tehdä niistä busseista nopeita omien kaistojen ja liikennevaloetuuksien kautta. Ei niitä yhdelle reitille rakennettuja omia kaistoja ihan helpolla siirretä tulevaisuudessa, kun täällä höpistään jotain joustavuudesta.
-J- Huvittaa kommenttisi. Lähtisin kyllä sata kertaa ennemmin siirtämään kumipyörillä kulkevaa bussilinjaa uudelle reitille kuin kaivamaan raitsikkakiskoja uuteen paikkaan. Joustavampaa, myönnä pois.
Joustavampaa, myönnä pois.
--------------------------------
On kai se nyt joustavaa, mutta kaupunkikehityksen eu tule lla joustavaa, van ihmisten tulee tietää, että hankkimansa asunnon vierestä kulkee joukkoliikennettä tulevaisuudessakin ja yritysten tietää, että työntekijät pääsevät töihin jatkossakin. Se mukahieno joustavuus ei vain ole järkevää, vaan joukkoliikenteen tulee olla ennakoitavaa ja varmaa pitkälle tulevaisuuteen.
Tulevaisuudessa suurten joukkoliikennevälineiden tarve vähenee. Ihmiset tulevat valitsemaan alle 10 km matkoille pienempiä sähköisiä kulkuvälineitä, joita ohjaavat joko itse tai automaatio. Pysäkeille raahautuminen, pysäkeillä odottelu ja pysäkiltä pysäkille matkustelu on epämukavaa ajantappamista.
_J_. "... ihmisten tulee tietää, että hankkimansa asunnon vierestä kulkee joukkoliikennettä tulevaisuudessakin ja yritysten tietää, että työntekijät pääsevät töihin jatkossakin." Kyllä kai pyrkimys on se, että joukkoliikenteellä pääsee suunnilleen mistä tahansa minne tahansa Turun alueella? Toivottavasti ainakin! Tietenkään se ei nyt toteudu, mutta kun mm. juhlapuheissa halutaan vähentää yksityisautoilua ja suosia joukkoliikennettä, niin ei kai suunta ole ainakaan joukkoliikenteen kattavuuden karsintaan? (Eihän sen pitäisi olla, vaikka Turun kaavailuista saa kyllä täysin toisen käsityksen.)
Ihmisten pitäisi voida asettua asumaan lähes minne tahansa Turun alueella tietäen, että joukkoliikenne kulkee ainakin melko läheltä ainakin suht usein. Liikenteen painopisteitä pitäisi voidaa siirtää asutuksen kehityksen mukaan, ei päin vastoin. Onko _J_:llä mielessä malli, jossa joukkoliikenne on käytännössä vain muutama iso linja kaupungissa? Ja jossa muu, valtaosa kaupungista, on varattu vain hyvätuloisten asumisalueiksi, koska pitää olla oma auto? Kun toisaalta - kuulema! - nämä joukkoliikennelinjoja reunustavat alueet tulevat olemaan kauhean haluttuja asuinpaikkoja, niissäkin - kuulema! - hinnat nousevat, eivätkä vähävaraiset voi asua sielläkään. Mihis heidät sitten pannaan, ja miten he sitten pääsevät töihin...