Lentoliikenne

Viittä maakuntakenttää uhkaa taas lentomotti huhtikuussa – Finnair ei lennä enää silloin, eikä uusi kilpailutus ole päässyt nyt vielä edes alkamaan

Mitä tapahtuu viiden maakuntakentän lennoille taas ensi vuonna, on vielä epäselvää ja vasta muotoutumassa. Nyt kilpailutetaan valtion tukemia lentoja huhtikuusta vuoden loppuun. Kuva on Kajaanin kentältä.
Mitä tapahtuu viiden maakuntakentän lennoille taas ensi vuonna, on vielä epäselvää ja vasta muotoutumassa. Nyt kilpailutetaan valtion tukemia lentoja huhtikuusta vuoden loppuun. Kuva on Kajaanin kentältä.

Viittä maakuntakenttää eri puolilla maata uhkaa jälleen lentomotti huhtikuun alussa.

Syynä on se, että lennoista tehtävä uusi kilpailutus ei pääse etenemään, koska EU:n komissio ei ole julkaissut vielä tietoa kilpailutuksesta virallisessa lehdessään. Se on välttämätöntä ennen Suomen omia toimia.

Finnair lopettaa lennot Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan kentille maaliskuun lopussa, eikä uutta liikennettä välttämättä päästä aloittamaan heti huhtikuun alussa.

– Pientä viivästystä voi tämän takia tulla, mutta pitkää taukoa ei tule, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtaja Pipsa Eklund toteaa.

Viisi maakuntakenttää oli lentomotissa viime vuonna reilut puoli vuotta, kun Finnair keskeytti lennot koronakriisin vuoksi. Eklundin mukaan huhtikuun tauko tulisi olemaan huomattavasti tätä lyhyempi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Siinä on heti pääsiäinen (2.–5. huhtikuuta), mutta alueiden kanssa on jo puhuttu, että pääsiäisenä lentotarve ei ole niin iso.

Eklund toivoo vielä, että kilpailutettujen lentojen aloitusta ei tarvitsisi viivästyttää ollenkaan. Hän toteaa silti, että uusi liikenne ei voi alkaa yhdessä päivässä.

– Lentojen tarjoajalla, varsinkin ulkomaalaisilla, pitää esimerkiksi olla mahdollisuus tuoda rauhassa kalustoa Suomeen.

Suomessa oltiin valmiita jo ennen joulua

Suomessa oltiin valmiina kilpailutuksen aloittamiseen hyvissä ajoin ennen joulua. Traficom julkaisi joulukuun puolivälissä päätöksen julkisen palvelun velvoitteesta, jossa on määritelty lentojen peruspalvelutasoa.

– Palveluvelvoite tulee asettaa, jotta voimme julkaista tarjouspyynnön, Pipsa Eklund kertoo prosessin kulusta.

Velvoitteen mukaan lentoyhteyksien vähimmäismäärä Helsinki-Vantaalta viidelle maakuntakentälle on oltava kaksi päivittäistä edestakaista vuoroa arkipäivisin maanantaista perjantaihin lukuun ottamatta esimerkiksi arkipyhiä.

– Tämän lisäksi velvoitteeseen on rakennettu mahdollisia optioita ja lisälentojen harkintaa kysynnän mukaan. On täysin selvää, että oletettu kysyntä nyt huhtikuussa on ihan erilainen kuin vaikkapa ensi vuoden marraskuussa.

Velvoitteessa on määritelty lentokoneiden paikkamäärät. Joensuuhun on lennettävä suuntaansa vähintään 50-paikkaisella koneella. Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan on lennettävä vähintään 29-paikkaisella koneella.

Mikäli Kemin ja Kokkolan lennot liikennöidään niin kutsuttuina kolmiolentoina, pitää paikkamäärän olla vähintään 50.

Halvempia lippuja oltava tarjolla ainakin 40 prosenttia

Lippujen hinnoistakin on palveluvelvoitteessa sanottu. Yhdensuuntainen lippu jokaiselle viidelle maakuntakentälle saa maksaa kaikkine veroineen ja maksuineen enintään 200 euroa. Edestakainen lippu saa maksaa enintään 300 euroa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Halvempia lipputyyppejä on oltava tarjolla vähintään 40 prosenttia koko lippumäärästä.

– Nyt odotamme komissiolta kilpailutuksen julkaisulupaa. Komissio ei ole antanut aikataulutietoja, Eklund sanoo.

Komissio ei ollut myöntänyt julkaisulupaa tiistaihin 5. tammikuuta iltapäivään mennessä.


Tausta

Valtio tukee vain tänä vuonna

Finnair keskeytti lennot viidelle maakuntakentälle viime maaliskuussa koronan vuoksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) asetti elokuussa työryhmän pohtimaan ratkaisua.

Finnair kertoi syyskuussa, että se aloittaa lennot taas lokakuun lopussa, mutta lopettaa ne maaliskuun lopussa.

Työryhmä esitti, että valtio ostaisi lentoliikennettä vuoden 2021 loppuun saakka.

Marraskuussa varmistui, että valtio tukee lentoja 11,5 miljoonalla eurolla yhdeksän kuukauden ajan huhtikuusta tämän vuoden loppuun. Tämän ajan lentoja nyt kilpailutetaan.

Traficom on saanut kyselyjä jo useilta yhtiöiltä.

Mitä sitten tapahtuu lennoille ensi vuonna, on vielä epäselvää ja vasta muotoutumassa. Valtion rahahana tyrehtyy tämän vuoden jälkeen.

Lennot ovat alueille tärkeitä muun muassa vientiteollisuuden ja korkeakoulujen vuoksi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.