Laivaliikenne

Oheneva jääpeite ei hyydytä Suomen arktista bisnestä – kasvua luo Koillisväylän aukeaminen ympärivuotiseen käyttöön

Aker Arcticin toimitusjohtaja Reko-Antti Suojanen sanoo, että arktisilla markkinoilla on liikettä, kun monet maat aikovat elvytystoimena uusia valtion murtajia, tutkimus- ja rannikkovartioston laivoja.
Aker Arcticin toimitusjohtaja Reko-Antti Suojanen sanoo, että arktisilla markkinoilla on liikettä, kun monet maat aikovat elvytystoimena uusia valtion murtajia, tutkimus- ja rannikkovartioston laivoja.

Jäissä kulkevien alusten suunnitteluun keskittyneessä Aker Arctic Technology -yhtiössä on koronavuoden syksyllä kohtuullinen työllisyystilanne. Yhtiön toimitusjohtaja Reko-Antti Suojanen uskoo kasvua ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Samppa
Aspo
Koillisväylän luulisi olevan suomalaisen merenkulun ja erityisesti jäässäkulkemisen klondyke. Onhan meillä jäissä liikennöinnin kokemusta. Suomalainen jäänsärkijälaivasto ja jäävahvistetut alukset ovat maamme meriliikenteen itsestäänselvyys. Kotimaan liikenteessä ei enää juurikaan tarvita erikoisvahvoja super A1 luokan aluksia. Sitävastoin Koillisväylän liikenteeseen niitä ei juurikaan maailmalta löydy. Jos Venäjä sallii liikenteen Koillisväylällä kohtuullisin ehdoin löytyy Aspon ESL Shippingiltä tietoni mukaan ainakin kaksi liikenteeseen sopivaa kuivarahtialusta. Jos Koillisväylä aukeaa vapaasti liikennöitäväksi olisi liikennekausi ilmeisesti kesä. Aika, jolloin suomalaisessa meriliikenteessä vahvat jäissä kulkevat alukset ovat vain haitta. Jaksottamalla liikennettä niin, että jääkalusto olisi kesäisin koillisväylällä ja talvisin Suomen liikenteessä saataisiin kalliille jäävahvisetulle laivakalustolle verraton ajallinen synergiaetu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.