Muotikaupan alamäki jatkuu rajuna – Kauppa siirtyy vauhdilla verkkoon
Muotikaupan arvo jatkoi syyskuussa reippaassa alamäessä. Syyskuussa kokonaismyynti putosi reilut 11 prosenttia. Alkuvuonna eli tammi-syyskuussa muotikaupan myynnistä on kadonnut lähes viidennes.
Vaatekaupan sisällä erot ovat isoja. Urheilukaupan kokonaismyynti kääntyi syyskuussa jo kasvuun, vaikka alkuvuonna urheilukaupan myynti on lievästi pakkasella.
Kuluttajakäyttäytyminen käy parhaillaan läpi koronaepidemian vauhdittamaa muutosta, minkä myötä vaatteiden verkkomyynti on kasvanut vuoden alusta tasaisesti joka kuukausi noin 100 prosenttia.
– Suurin syy on etätyön jatkuminen. Varsinkin kaupunkien keskustoissa asiakasmäärät ovat alhaalla. Niin naiset kuin miehetkin ostavat nyt vähän, koska koronaepidemian taas kiihtyessä ”kotoillaan", eikä ole tilaisuuksia mihin pukeutua, sanoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.
Koronaepidemian kehittymisestä huolimatta lähes puolet muoti- ja urheilukaupoista odottaa seuraavan kolmen kuukauden aikana myynnin paranevan. Toisaalta reilu kolmannes pelkää myynnin heikkenevän. Tiedot perustuvat yhdistyksen jäsentilastoon, jossa on 1400 myymälän ja verkkokaupan tiedot.