Eduskunta

Lääkärikopteriyhtiön tilanteesta kaksi kirjallista kysymystä eduskunnassa

Kansanedustajat kysyvät myös, ovatko kopterit toimintavalmiina henkilöstöineen ilman viivästymisiä nykyisen sopimuskauden loppuessa. Arkistokuva lääkärikopterista.
Kansanedustajat kysyvät myös, ovatko kopterit toimintavalmiina henkilöstöineen ilman viivästymisiä nykyisen sopimuskauden loppuessa. Arkistokuva lääkärikopterista.

Kokoomuksen kansanedustajat Mia Laiho, Pauli Kiuru ja Paula Risikko ovat jättäneet eduskunnassa kaksi kirjallista kysymystä lääkärihelikoptereista. Ensimmäinen kirjallinen kysymys koskee hankinnan tilannetta ja suljetussa piirissä tehtyä valmistelua. Toinen kirjallinen kysymys koskee helikoptereiden lääkintähenkilökunnan osaamisen ja saatavuuden turvaamista.

– Miten eduskunta voi seurata ja valvoa kustannuskehitystä, jos valtion omistuksessa olevan yhtiön toimintaan liittyviä tietoja käsitellään salaisina ja riittäviä tietoja ei ole käytössä?; kansanedustajat kysyvät.

Valtionyhtiö Finnhems tiedotti viime viikolla ostavansa Skärgårdshavets Helikoptertjänst Ab:n (SHT:n). SHT on tuottanut Finnhemsille lentopalvelua vuodesta 2012.

Yrityskauppa rahoitetaan Finnhemsille luovutettavalla valtion osakevarallisuudella eduskunnan päätösten mukaisesti. Kauppasummaa ei ole kerrottu. Tähän saakka Finnhems on käyttänyt lääkärikoptereissa alihankkijoina SHT:n lisäksi myös Babcock Scandinavian Air Ambulancea. Palvelusopimukset ovat päättymässä vuoden 2021-2022 taitteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Tällaisen kalliin ja mittavan hankinnan ollessa kyseessä, on tärkeää, että päätökset perustuvat riittäviin ja perusteellisiin riskiarvioihin ja kustannusanalyyseihin. Kun on kyse valtionyhtiöistä ja rahoituksesta, niin rahankäytön ja päätöksenteon pitää olla mahdollisimman läpinäkyvää, kirjallisessa kysymyksessä todetaan.

Kansanedustajat kysyvät myös, ovatko kopterit toimintavalmiina henkilöstöineen ilman viivästymisiä nykyisen sopimuskauden loppuessa.

Finnhemsin mukaan kauppa on ensiaskel Finnhemsin omaan lentotoimintaan, jonka valtioneuvoston talouspoliittinen ministerivaliokunta on aiemmin linjannut tavoitteeksi.

Kauppaa valmisteltiin tiukan salassapidon alla. Talouspoliittinen ministerivaliokunta (talpo) linjasi valtion lääkärikopteriyhtiön Finnhemsin tulevaisuutta aiemmin kokouksessaan, mutta päätöksistä ei tuolloin kerrottu julkisuuteen mitään salassapitoon vedoten.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Olisi todella tärkeää saada Vaasan saaristokin helikopterien piiriin
Täällä Bergön saarella on taasen ollut lautta klesana liki vuorokauden verran. Jos joku saa stroukin tai sydärin niin siitä sitten tuntikaupalla veneellä kohti Vaasaa. Lähin kopteri Turussa (n.3t) tai Uumajassa n. (2.t), jos nämä nyt sitten muilta kiireiltään tänne ehtivät. Pidän tätä tilannetta lainvastaisena sekä hallituksen "city-rules"-mentaliteetin osoituksena. Vaasan saariston lauttaliikenne (n.250.000 matkustajaa/v) sekä tuhannet mökkiläiset ja veneilijät ovat täälläpäin oman onnensa nojassa. Kuinka paljon kuolonuhreja tarvitaan, että tämä perusinfraan kuuluva toiminta saadaan Vaasan saaristoon?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.