Onnettomuudet

Onnettomuustutkintakeskus Amorellan onnettomuudesta: Kyseessä on vakava paikka

Onnettomuustutkintakeskuksen Veli-Pekka Nurmi pitää Amorellan onnettomuutta vakavana.
Onnettomuustutkintakeskuksen Veli-Pekka Nurmi pitää Amorellan onnettomuutta vakavana.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi pitää Amorellan karillajoa vakavana vaaratilanteena, vaikka henkilövahingoilta on tiettävästi vältytty. Aluksella oli noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä.

– Teemme ilman muuta ainakin alustavan tutkinnan. Tämä on sen kokoluokan alus, että kun vettä on ilmeisesti useilla osastoilla, kyseessä on vakava paikka. Aluksella oli reilusti vähemmän matkustajia kuin normaalisti ja keli oli hyvä. Tälläkin matkustajamäärällä laivanjättö on silti vaativa operaatio. Karilleajon syy on tärkeää selvittää, Nurmi korostaa.

Amorella ajoi samassa Hjulgrundin kapeikossa karille myös joulukuussa 2013. Tapahtuma johtui tuolloin sähkökatkosta.

– Kun aluksesta menevät sähköt, se menettää ohjauskykynsä, Nurmi muistuttaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tekniset tallenteet avainasemassa

Avainasemassa tämänkertaisessa tutkinnassa ovat tekniset tallenteet.

– On tärkeää saada alukselta tallenteet, joista selviää, millaisia ohjausliikkeitä on tehty. Tallenteen saaminen meriliikenteen ohjauskeskuksesta (VTS-keskus) on myös varmistettu, Nurmi kertoo.

Amorella sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan Hjulgrundilla noin kello 12.50 sunnuntain ollessaan matkalla Turusta Maarianhaminaan. Aluksen miehistö ajoi aluksen tarkoituksella matalaan veteen Järsön saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi.

Järsö sijaitsee Suomen aluevesillä Ahvenanmaan pääsaaren itäpuolella.

Esimerkiksi öljyvuodoista ei Merivatioston mukaan ole ainakaan toistaiseksi havaintoja. Ahvenanmaan paikallinen meripelastuksen johtoryhmä on hälytetty johtamaan evakuointia. Paikallinen johtoryhmä koordinoi evakuointikeskuksen perustamista ja vastaa sen toiminnasta.

Juttua on täydennetty klo 16.00 tiedolla evakuoinnin koordinoinnista. Juttuun lisätty myös kuvaa paikan päältä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
K.Erving
Nurmi pääsee pätemään
No, tarvitaanhan noita, jotka selvittelevät, mitä on tehty. Toiset ihmiset ovatkin sitten niitä, jotka tekevät.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Orfeus
ONNETTOMUUKSIEN SYYT ON SELVITETTÄVÄ YLEISEN EDUN VUOKSI
Professorin virkanimikkeellä säädöksen mukaan toimiva tekniikan tohtori Veli-Pekka Nurmi tekee turvallisuuden kannalta välttämätöntä selvitystyötä virheistä oppimiseksi. Tuloksetkin ovat yleisesti luettavissa. Kaikki vaan eivät niistä eli virheistä ota oppia. Näin ilmeisesti kävi esimerkiksi taannoisessa rekan ja koululaisbussin kohtalokkaassa törmäyksessä Konginkankaalla: vaikka ohjeita onnettomuuksien välttämiseen tuli, niistä ei ole välitetty.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?