Turun yliopiston kysely: Erityisesti toisen asteen opintoja päättävät kokivat poikkeusolot vaikeina
Turun yliopiston kyselyn mukaan kevään poikkeusolot aiheuttivat erityisiä vaikeuksia erityisesti toisen asteen opintoja päättäville nuorille. Valmistuitko koronakeväänä? –kyselyn tuloksista selviää, että nuorten ammattiin valmistuminen lykkääntyi ja koulujen sulkeutuminen vaikeutti ylioppilaskirjoituksia.
Yli puolet vastaajista koki itsensä ahdistuneemmaksi ja vielä useampi yksinäisemmäksi kuin aiemmin. Moni koki myös olevansa uupuneempi tai masentuneempi kuin ennen poikkeustilaa.
Useat nuoret jäivät myös ilman kesätöitä tai valmistumisen jälkeistä työpaikkaa. Kesätyön raportoi menettäneensä 19 prosenttia vastaajista ja muun työpaikan yhdeksän prosenttia. 16 prosenttia kertoi töiden vähentyneen koronarajoitusten takia. Vastaajista lähes puolet ei ollut kesän aikana töissä lainkaan. Ammattiin valmistuneista joka kolmas koki koronatilanteen heikentäneen työllistymismahdollisuuksia ja yhtä moni ei uskonut lainkaan työllistyvänsä opiskelemalleen alalle. Tuoreista ylioppilaista yli kolmannes oli vielä vailla suunnitelmaa syksyksi.
Kesällä toteutettu kysely suunnattiin kolmannen vuoden opiskelijoille ja siihen vastasi 5005 opiskelijaa. Vastaajista 85 prosentilla oli tarkoitus valmistua keväällä 2020. Ammattiin opiskelleista lähes joka kuudes kertoi, ettei valmistunut aiotusti keväällä, vastaava osuus lukiolaisista oli kolme prosenttia. Ammattiin opiskelleista joka neljäs kertoi ammattiosaamisen näytön vaikeutuneen ja joka viides raportoi harjoittelun keskeytyneen.
Niin lukiolaiset kuin ammattiin opiskelleet raportoivat valintakokeisiin valmistautumisen olleen vaikeaa ja kuormittavaa, koska valintakriteerit, aikataulut ja valintakokeen toteuttaminen muuttuivat. Reilu kolmannes tuoreista ylioppilaista koki koronarajoitusten vaikeuttaneen jatko-opintoihin hakeutumista. Lukiolaisista jopa kolme neljästä kertoi koronarajoitusten vaikuttaneen kirjoitusten aikatauluun ja lähes puolet koki saaneensa huonommat arvosanat tai koetulokset kuin olisi saanut normaalitilanteessa.
Vastauksista selviää, että tuen merkitys korostuu poikkeusoloissa ja jo aiemmin tukea tarvinneet nuoret kokivat tilanteen kaikista raskaimmin. Tulokset korostavat opettajasuhteen, opiskelijahuollon ja nuorisotyön merkitystä opintojen aikana ja nivelvaiheessa. Kyselyn kirjoittajat tohtorikoulutettava Juuso Repo ja erikoistutkija Sanna Herkama pitävät tärkeänä, että koulutuksen järjestäjät pyrkisivät nyt tavoittamaan nämä nuoret. Heille tulisi tarjota tukea, jotta polku jatko-opintoihin tai työelämään löytyy.
Verkkokyselyn toteutti Turun yliopiston INVEST Psykologia -tutkimusryhmä yhteistyössä Suomen Lukiolaisten Liiton ja Suomen Ammattiin Opiskelevien Liiton kanssa. Kyselyn rahoitti Opetus- ja kulttuuriministeriö.