Uutiset

Hallitus lähtee pelastamaan maakuntalentoja – Liikenneministeri Harakka: "Ostoliikennettä ei ole suunnitteilla"

Jukka Keränen
Finnair ei ole lentänyt Kajaanin kentälle maaliskuusta lähtien. Myöskään Kokkolaan, Kemiin, Joensuuhun ja Jyväskylään ei lennetä. Kuva on Kajaanin kentältä kesältä 2018.
Finnair ei ole lentänyt Kajaanin kentälle maaliskuusta lähtien. Myöskään Kokkolaan, Kemiin, Joensuuhun ja Jyväskylään ei lennetä. Kuva on Kajaanin kentältä kesältä 2018.

Hallitus lähtee pelastamaan lentomottiin joutuneita maakuntalentoja. Lennot Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän, Kokkolan ja Kemin lentokentille ovat olleet keskeytyksissä maaliskuusta saakka eli noin viisi kuukautta koronavirustilanteen vuoksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) perustaa tällä viikolla uuden työryhmän, joka lähtee pikaisella aikataululla hakemaan ratkaisua siihen, millä tavalla lentoliikenne voidaan turvata viiteen kaupunkiin.

Harakka toteaa Lännen Medialle, että ratkaisussa on kyse valtion avittamista lennoista, eikä valtion ole välttämättä tarkoitus tukea lentoja rahallisesti.

– Lähtökohta on markkinaehtoinen liikenne, jossa useampi lentoyhtiö kilpailee nykyistä kilpailukykyisemmällä ja kustannustehokkaammalla kalustolla.

Reiteille voi siis olla tulossa muita yhtiöitä kuin Finnair. Harakan mukaan tarjonnan syntymiseen voidaan tarvita kilpailutuksia, joissa valtio voi olla toimeenpanijana ja jos välttämätöntä, takaajana.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Ostoliikennettä ei suunnitella, Harakka sanoo.

Kokoomus esitti toukokuussa, että viidelle maakuntakentälle suuntautuvat kotimaan lennot hankittaisiin ostopalveluina, ja sitä varten lennot kilpailutettaisiin.

Finnair on tekemässä päätöksiä syyskuun alkupuolella

Harakka kertoo saaneensa hallitukselta valtuudet työryhmän perustamiseen.

– Olen käynyt kaikkien hallituspuolueiden kanssa perustamisen läpi, ja malli on otettu mielihyvin vastaan.

Harakan mukaan työryhmän on löydettävä ratkaisuja rivakasti kuukauden sisällä eli syyskuun puoliväliin mennessä.

– Perusratkaisu täytyy saada esitettyä samaan aikaan, kun Finnairin pitäisi tehdä talviaikataulunsa suhteen ratkaisuja.

Kansainvälisten käytäntöjen mukaan lentoyhtiöiden talvikausi alkaa marraskuun alusta ja kestää kevääseen saakka.

Finnairin mediasuhteista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist kertoo, että Finnair ja maakuntien edustajat ovat käyneet keskusteluja tilanteesta viime viikolla, ja niitä käydään myös tällä viikolla. Keskustelut käydään kaupunkikohtaisesti.

– Talviliikenteen osalta näyttää nyt todennäköiseltä, että päätöksiä tehdään vasta syyskuun alkupuoliskolla, kuten kerroimme heinäkuun lopussa, Tallqvist toteaa.

– Mitään päätöksiä liikenteestä tai päätösajankohdasta ei vielä ole tehty, hän painotti tiistaina.

"Lennot on turvattava niin, että ei aina olla Finnairin porstuassa lakki ojossa"

Timo Harakan mukaan sekä Finnairin että uuden työryhmän ratkaisut täytyy synkronoida toisiinsa.

– Mitä uusi työryhmä päättää esittää, se vaikuttaa tietenkin Finnairin ratkaisuun, Harakka sanoo.

Ratkaisun lähtökohtia on jo mietitty, mutta Harakka ei lähtenyt niitä vielä avaamaan.

Harakan mukaan työryhmällä on kaksi lähtökohtaa. Ensimmäinen on akuutti maakuntien tarve, eli kun lentoyhteys on väliaikaisesti poikki, miten tilanne ratkaistaan. Toinen ratkaistava asia on, millä tavalla lentoyhteydet maakuntiin turvataan pysyvämmin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Lennot on turvattava niin, että ei aina olla Finnairin porstuassa lakki ojossa.

Maakuntalentoja ratkovan työryhmän lisäksi asetetaan samaan aikaan toinen työryhmä, joka pohtii ilmailun tulevaisuutta pidemmällä tähtäimellä.

– Se ottaa huomion esimerkiksi teknologiset uudet mahdollisuudet, joita olisi 10 vuoden säteellä tulossa. Miten tämä vaikuttaa liikennejärjestelmään, tuleeko esimerkiksi sähkölentokoneita lyhyemmille matkoille? Jäsenneltyä tietoa ei tästä vielä ole.

Budjettivaikutukset tulevat aikaisintaan ensi keväänä

Onko maakuntalennoille luvassa rahaa hallituksen budjettineuvotteluista, jotka käydään syyskuun puolivälissä? Timo Harakka korostaa, että ratkaisun taloudelliset vaikutukset eivät tule olemaan suurensuuria.

– Näin ollen aivan hyvin voidaan käydä lisäbudjettikeskustelua budjettiriihessä syyskuun puolivälissä, mikä ei kuitenkaan ole pakottava takaraja. Budjettivaikutukset tulevat aikaisintaan ensi keväänä.

Harakan asettamaa työryhmää lähtee vetämään näillä näkymin ministerin valtiosihteeri Pilvi Torsti. Muuta poliittista edustusta ei ole. Ryhmään tulevat mukaan kaikkien viiden lentokentän maakuntien ja kaupunkiseutujen edustajat.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Teppo Vanamo
Matkustajalennot kotimaassa ovat pian historiaa
Jos raideliikennettä ei nyt lähdetä tosissaan kehittämään, sitäkään ei enää tarvita. 30 vuoden kuluttua ihmiset lentävät omilla ja tilauslaitteilla lähes kaikkialle kotimaassa. Siirtyminen autonomisesta tieliikenteestä autonomiseen ilmaliikenteeseen on teknisesti vain pieni askel, nyt rajoitteena on lähinnä akkuteknologia ja latausinfra. Maaseudulla tämän toteuttamiseen ei mene kauaa, mutta kaupungeissa ilmatila saattaa käydä ruuhkaiseksi aika pian. Käykö tässä niin, että ihmiset muuttavat tulevaisuudessa maalle, kun liikenne toimii paremmin? Omalta pihalta pääsee kaikkialle nappia painamalla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
edesvastuutonta touhua 👎🏻
Kuka tulee kilpailemaan reiteille jossa ei ole riittävästi matkustajia ? Täysin turhaa touhua ! Käyttäkää junia ja autoja ! Eikö tuota turhaa lentämistä pitäisi päin vastoin vähentää, eikä tukea valtion varoilla , herra Harakka ?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Ei se ollutkaan lintukirja!!
Luulin, että luen lintukirjaa, mutta tämä juttu onkin valtioneuvoston ylen viisaita aivoituksia joiden ymmärtäminen menee niin yli ettei edes tukka hulmua. No sen ehken ymmärsin, että veroeuroja tuhlataan taas kiitettävästi.
Suomessa on jo nyt maata pitkin liikkuvat nopeat ja toimivat erilaiset kuljetusvälineet. Miksi tuhlata miljoonia veroeuroja hankaliin lyhyisiin lentoihin?? Kyl korona koulii, sen että liika kiire ei ole hyvästä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankkala
Iha oikke
Liikenneministeri on aivan oikeassa.
Ostoliikenne tulee keskittää vain ja ainoastaan pääministerimme yksityiskonelentoihin Brysseliin ja muualle maailmalle sekä Al-holin, Kreikan ja Turkin lentoihin.
Harakka, kiuru sekä muu kansa lentäkööt omilla siivillään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää