Liikenne

Näkökulma: Autolla ajaminen kallistuu taas – polttoainevero nousee ensi lauantaina keskimäärin 6,6 senttiä litralta

Bensiini on Suomessa jo ennestään Euroopan viidenneksi kalleinta. Lähes 70 prosenttia litrahinnasta koostuu erilaisista veroista.
Bensiini on Suomessa jo ennestään Euroopan viidenneksi kalleinta. Lähes 70 prosenttia litrahinnasta koostuu erilaisista veroista.

Polttoainevero nousee lauantaina 1. elokuuta.

Kyse on hallituksen viime vuoden lopulla tekemästä päätöksestä, joka tietää bensiinin hintaan noin 6,3 sentin ja dieselin hintaan noin 6,9 sentin korotusta litralta.

Kyse ei ole marginaalisesta hinnanmuutoksesta.

Päätös tuntuu jokaisen polttomoottoriajoneuvolla ajavan kukkarossa ja vaikuttaa muihinkin suomalaisiin. Korotuksen voi olettaa kasvattavan kuljetusten ja jakelun kustannuksia sekä nostavan muun muassa elintarvikkeiden hintoja.

Tavoite on hyvä. Päätöksellä pyritään vähentämään liikenteen ilmastopäästöjä ja kannustamaan kuluttajia energiatehokkaiden tai vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen hankintaan. Parasta olisi, jos saastuttavista autoista voitaisiin luopua kokonaan.

Juuri nyt ajankohta tuntuu kuitenkin väärältä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Korotus on verokarhunpalvelus koronakriisistä toipumista yrittävälle kansantaloudelle ja todennäköisesti myös hallitukselle itselleen. Joulukuisesta päätöksestä kiinni pitäminen sataa niin sanotusti suoraan opposition laariin.

"Varsinkaan haja-asutusalueilla ihmiset eivät kerta kaikkiaan tule toimeen ilman omaa autoa, sillä joukkoliikenne on ajettu koko lailla alas."

Lisäksi moni muukin asia näyttää näinä aikoina kallistuvan. Ainakin osasyy on yritysten tarve kuroa koronakurimuksen aiheuttamia tappioita kiinni.

Taas pitää kerrata autoilijoiden rankaisemisen oikeat ja väärät totuudet.

Suomi on pitkien etäisyyksien harvaan asuttu maa. Varsinkaan haja-asutusalueilla ihmiset eivät kerta kaikkiaan tule toimeen ilman omaa autoa, sillä joukkoliikenne on ajettu koko lailla alas. Monissa perheissä on työssäkäynnin vuoksi pakko pitää kahta autoa.

Autoilun kustannukset ovat Suomessa jo ennestään Euroopan korkeimpia. Autot ovat kalliita. Niiden varaosat, huollot ja vakuutukset ovat kalliita. Bensiini on jo ennen veronkorotusta Euroopan viidenneksi kalleinta. Lähes 70 prosenttia litrahinnasta koostuu erilaisista veroista.

Pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen ja Turun kaltaisissa kaupunkikeskuksissa asuvien on helppoa kuitata 2020-luvun autoilu maalaisjunttien menneen maailman turhuudeksi tai maailmaa tuhoavien Audi-miesten kukkoiluksi, mutta siitähän isossa kuvassa ei ole kyse. Kyse on suomalaisten elämisen ehdoista ja tasa-arvoisesta kohtelusta.

Oikein isossa kuvassa sopii kysyä, miten päättäjät aikovat tulevaisuudessa kustantaa muun muassa kasvavan vanhusväestön hoidon kustannukset?

Näillä näkymin jo parin vuosikymmenen päästä Suomessa ollaan tilanteessa, jossa työikäisiä veronmaksajia on huomattavasti nykyistä vähemmän. Eläkeikäisiä voi sen sijaan olla jopa kolmannes väestöstä.

Jos poliitikot tekevät tätä tulevaisuutta kohti mentäessä – niin kuin kai pitääkin –  kaikkensa saadakseen ihmiset luopumaan tai ainakin huomattavasti vähentämään esimerkiksi rankasti verotettua autoilua sekä tupakointia ja alkoholin juontia, verotulot tippuvat entisestään.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mitä tulovirtoja siinä saumassa aiotaan kasvattaa ja miten?

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (83)

Vanhimmat ensin
Vastaa
AKurkinen
kirpaisee köyhiä
Kurittaa vain köyhiä ! Hyvä demarit ja Vihreät !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Vihervassareiden tavoite
Suomalaisten elämän vaikuttaminen jatkuu kaikin keinoin. Onneksi seuraavissa vaaleissa asia korjautuu ellei keskusta vihellä peliä poikki jo kohta puoliin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Vihervassareiden tavoite
Seuraavissa eduskuntavaaleissa SDP jälkeen suurin puolue.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Muumimamma
Hyvä kysymys
On nimittäin se,miten päättäjät aikovat verotulot järjestää tulevaisuudessa,jos autoista on päästävä eroon?Vuosittain kerätään yli 8miljardia euroa veroilla ja maksuilla.Ottamalla lisää velkaa vai?Ja mitä tulee ilmastonmuutokseen,sillä ei ole mitään merkitystä,ilmansaasteisiin kyllä.Korona sen todisti.Saasteet vähenty paljonkin,kun ei ollut liikennettä ja tehtaita suljettiin maailmalla,mutta hiilidioksidipitoisuus ei vähentynyt ilmakehässä nimeksikään.Se todistaa sen,että fossiilisen polttoaineen käyttäminen ei lisää kokonaispäästöjä hiilidioksidipäästöjen suhteen,koska se on niin pieni osuus kaikista päästöistä.Saasteita kyllä lisää,mutta se on suurten kaupunkien ongelma.Hiilidioksidi ei ole saaste,vaan hyvinkin tarpeellinen kasvihuonekaasu.kuten vesihöyrykin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä kysymys
8 miljardia verorahoja jää muuhun kulutukseen, toinen 8 miljardia vapautuu autojen tuonnista ja kolmas autojen yleisestä pyörittämisestä.

Eli 8 miljardin veronmenetyksiä on kompensoimassa 24mrd euron kulutukseen vapautunut rahasumma. Mutta samalla menot supistuisivat 8-10 mrd euroa, eli terveydenhuollosta vapautuisi resursseja jotka nyt menevät autoilun saasteiden (pienhiukkaset ja melu) aiheuttamiin kuluihin, Liikkumattomuus vähenisi, toki riippuen siitä millä tavalla kulkeminen korvattaisiin ja yleisesti etenkin taajamien viihtyvyys paranisi ja se on jo houkuttanutkin uutta liiketoimintaa alueilla joilta autot on poistettu.

Ja hiilidioksidin poistamiseksi pitäisi se autoliikenne maailmanlaajuisesti lopettaa pariksi vuosikymmeneksi eikä sekään yksin välttämättä auttaisi. Pitää tehdä paljon muutakin kuin vähentää autoilua, autoilun vähentäminen on vain yksi osa tarinaa, ei koko tarina.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Hyvä kysymys
Hiilidioksidia voisi poistaa ilmakehästä myös positiivisin keinoin. Esimerkiksi aurinkoenergialla voitaisiin pumpata hiilidioksidia takaisin maahan tai tehdä hiilidioksidista polttoaineita. Teknologia on jo olemassa. Lisäksi tulisi investoida varoja fuusiovoiman ja muiden uusien energialähteiden kehittämiseen.

Autoilun lopettaminen on naiivi keino.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hyvä kysymys
Kommentaattori käy vaan pumppaamaan. Miksei tätä ole kukaan muu hoksannut? Koska se on mätäkuun juttuja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Hyvä kysymys
Pyöräilijä palauttaisi Suomen keskiajalle tosta noin vaan ja sitä terveydenhuoltoa ei olisi ollenkaan.Mistä löytyisi ne päättäjät,jotka kieltäisi kaikki autot maasta?Vaikka päättäjät on idiootteja,ainakin idioottimaisia esityksiä kyllä tulee aika ajoin,niin niin tyhmiä ei ole eikä tule,että autot kiellettäisiin.Toista vielä:vaikka saasteet väheni kun liikenne tyssäsi ja tehtaita suljettiin koronan takia,niin hiilidioksidi pitoisuus ei vähentynyt ilmakehässä.Syy siihen on seuraava.Suurimmat päästölähteet on vesistöt,joita on maan pinta-alasta 71%,toinen suuri on suot,purkautuvat tulivuoret(keskimäärin 27 joka ainoa viikko v2018) sekä maasto ja metsäpalot.Vain noin 5%on ihmisen aiheuttamaa.Ja tästä on Suomalaisten osuus n.0,13%.Jos tuo 5%poistuisi heti,sillä ei kokonaisuuteen nähden ole mitään merkitystä.Sillä ei siis ilmastonmuutosta pysäytetä,eikä liioin verotuksellakaan.Kyllä Polkupyöräilijä saa pyörällään ajella maailman tappiin,jos tahtoo,ei sitä kukaan kiellä,mutta ei silläkään ilmastonmuutosta pysäytetä,eikä edes hidasteta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä kysymys
Eli kommentaattorin ratkaisu on tuottaa lisää energiaa jotta voidaan pumpata hiilidioksidi pois. Aurinkoenergia mainittu. Unohti reppana vain sellaisen asian että jos aurinkoenergiaa käytetään tuohon, pitää polttaa lisää öljyä. Eli polttomoottorit täyskieltoon ja fossiilisten polttoaineiden käyttö myös. Uusiutuva energia ensin teollisuuden käyttöön, sitten hiilidioksidin poistoon ja sitten ylimäärä liikkumiseen.

Tietysti tämäkin skenaario vaatii sen, että sen energian käyttö itsessään ei lämmitä maapalloa. Eli että esimerkiksi kasvihuone lämpenee vain sillä poltetun metaanin hiilidioksidilla eikä lainkaan siinä polttamisessa vapautuvalla lämpöenergialla.

Jos
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Hyvä kysymys
Mankala: Perinteiseen tapaasi kumoat tieteelliset argumentit leimasanoilla, kuten mätäkuu.

Fortumin CCS projekti Norjassa poistaa ilmasta jo nyt 60000 auton päästöt vuodessa.

Opettele argumentoimaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hyvä kysymys
Kommentaatorin ihmepumppu vie niin paljon energiaa, ettei se toimi kuin pienoiskoossa. Muuten sillä olisi jo ratkaistu koko ongelma.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä kysymys
muumimallalla on ihmeellisiä kuvitelmia siitä kuinka autoilla olisi jotain muuta tekemistä terveydenhuollon kanssa kuin se, että itseään mm. autokolareissa teloneet tai liikkumattomuuttaan sydänkohtauksen saaneet saataisiin nopeammin hoitoon.

Eli ei, autoton yhteiskunta ei tarkoita keskiaikaa eikä terveydenhuollon puuttumista. Muualla siis kuin muumimamman unelmissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Hyvä kysymys
Haluan olla Muumimamman kanssa katsomassa kun sähköpotkulautailijaa kannetaan paareilla pitkin Turkua sairaalaan, koska hänen maailmassaan ei ole autoja. Ambulanssit kun ovat autoja nykyään. Sähköpotkulautailijatkaan kun eivät ole kuolemattomia, heh :)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hyvä kysymys
Kuka on väittänyt, ettei maailmassa saisi enää olla ambulansseja? Tässä oli kyse bensiinin hinnan korotuksesta, jolla pyritään vähentämään turhaa yksityisautoilua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä kysymys
Siis sehän on ihan selvää että kun suomalaisen yksityisautoilua rajoitetaan niin autoilijan maailmassa kaupasta loppuu maito ja ambulansseja ei enää ole olemassa. Ihan koska autoiljaa kehoitetaan vähentämään autoilua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Hyvä kysymys
Olli, sähköpotkulautailijan mielestä autoilu on pahasta, suorastaan paholaisen keksintö ja kieltämisen arvoinen asia. Ilman autoja maamme olisi kovin takapajuinen paikka elää ja valovuosien päässä kehityksessä verrattuna mihin tahansa muuhun maahan. Sähköpotkulautailija on systemaattisesti ja toistuvasti, sadoissa kommenteissa vastustanut autoilua, joten tässä kohtaa ei takin kääntö ole enää mahdollista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Hyvä kysymys
Voi hyvää päivää sentään,näitä nm. Pyöraijoiden juttuja.Tavarat ja puut rahdattaisiin hevoskyydillä edes takaisin,kun autot olisi kielletty.Taitas maailmasta loppua hevoset sekä ajajat ja asiakkailta rahat.Onneksi tämä on vain Pyöräilijän märkä toiveuni.Sellaista päättäjää ei mistään löydy,joka polttomoottori autot Suomesta kieltää.Ei edes ehdota 3promillen humalassa.Olin väärässä keskiajasta.Paluu tarkoittaisi kiviaikaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Yrittäjä-tj
ihanaa punavihreät
Sama hallitus junaili salassa tänne ne AlHolin islamistit, ja salassa ne 175 ei-pakolaista ei-lasta ei-orpoa -ei-syyrialaista , joille salassa järkättiin helpotettu perheenyhdistäminen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: ihanaa punavihreät
Mitä tekemistä näillä on bensiinin hinnan kanssa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: ihanaa punavihreät
Siten, että jokainen kehitysmaasta Suomeen tuleva lisää globaaleja päästöjä huomattavasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: ihanaa punavihreät
Ei tänne kukaan ole salassa ketään junaillut. Kommentaattorin logiikan mukaan suomalaisten pitäisi muuttaa Somaliaan tai Syyriaan, koska siellä päästöt per henkilö ovat paljon pienemmät kuin Suomessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: ihanaa punavihreät
Mankala, laitat taas sanoja suuhuni sekä esität röyhkeitä valheita.

Minun logiikkani mukaan suomalaisten määrä ja väestönkasvu on niin olematon, että vaikka muuttaisimme Somaliaan tai tekisimme joukkoitsemurhan, globaalit ilmastopäästöt eivät siitä pitkällä tähtäimellä muutu lainkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: ihanaa punavihreät
Nyt Kommentaattori suosittelee suomalaisille joukkoitsemurhaa ilmaston muutoksen torjuntaan. Eikö voisi sittenkin hyväksyä korkeammat bensiinin hinnat?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.