Rakentaminen

Asukkaat yllättyivät ratatyömelusta Salossa – "Tiedottamisesta ei tullut kympin arvoista"

TS/LENNART HOLMBERG
Ratatyön tarkoituksena on Väyläviraston mukaan uusia elinkaarensa päähän tullut rautatie niin, että junat pääsevät Helsinkiin nopeammin.
Ratatyön tarkoituksena on Väyläviraston mukaan uusia elinkaarensa päähän tullut rautatie niin, että junat pääsevät Helsinkiin nopeammin.

Junaradan päällysrakennetta uusitaan tänä kesänä välillä Salo–Piikkiö. Työ alkoi kesäkuun puolivälissä ja kestää sen etenemisestä riippuen aina elokuun tai syyskuun loppuun.

Ratatyömaa liikkuu Salosta Paimiota kohti noin 300–600 metrin päivävauhtia ja sijaitsee tällä hetkellä noin puolentoista kilometrin päässä Hajalan keskuksesta Paimioon päin.

Turun Sanomiin yhteyttä ottanut Silja Pohjolainen Salon Hajalasta on pahoillaan siitä, ettei ratatöiden melusta tiedotettu etukäteen. Hänen tonttinsa rajoittuu rataan, ja talo sijaitsee siitä noin 50 metrin päässä.

– Kukaan Hajalassa ei ole saanut tiedotetta, eikä lehdissäkään ole ollut mitään uutista, hän ihmettelee.

Hajalan kyläyhdistyksen puheenjohtaja Pasi Lehti ei tiedä yhtäkään, joka olisi saanut tiedotteen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Elyn päätöksen mukaan ratatöiden meluhaitoista olisi pitänyt tiedottaa 100 metrin säteellä radasta ja 200 metrin säteellä ratatöihin liittyvistä sepelien lastauspaikoista asuvia. Pohjolaisen ja Lehden mukaan Hajalassa on kyseisten alueiden sisällä kuitenkin useita taloja, joihin tiedotetta ei ole tullut.

Väylävirastossa hankkeesta vastaa Erkki Mäkelä. Hän sanoo, että tiedottamisesta ei tullut "kympin arvoista suoritusta". Tiedottaminen lähiasukkaille oli urakoitsija GRK Railin vastuulla, ja sen piti jakaa tiedotteet lähitaloihin ja julkaista ne alueen lehdissä.

– Asiasta on annettu palautetta. Tällaista ei pitäisi sattua jatkossa, Mäkelä sanoo.

Tiedotteet olisi Elyn päätöksen mukaan pitänyt jakaa vähintään viikkoa ennen melun alkamista. GRK Railin Jani Sinkkonen sanoo, että tiedottamisessa myöhästyttiin parilla päivällä.

– Siellä on ollut meidän pojat jakamassa tiedotteita lähitaloihin, ja aluksi emme pysyneet ihan aikataulussa. Voi lisäksi olla, että jossain talossa ei ole esimerkiksi löydetty postilaatikkoa, hän kertoo.

Sinkkosen mukaan lehtitiedote julkaistiin ainakin Kunnallislehdessä, mutta siinäkin saatettiin hieman myöhästyä. Salon Seudun Sanomiin tiedote on tulossa ensi viikolla.

Kyläyhdistyksen Pasi Lehti kommentoi, että Salon Seudun Sanomat ja Salonjokilaakso ovat alueen lehtiä, "mutta eivät niitäkään kaikki tilaa".

Pasi Lehti on huolissaan siitä, että ratatöihin liittyvä sepelirekkojen edestakaisin ajelu on vaarantanut muun muassa uimakouluihin pyörällä liikkuvien lasten matkoja. Hänen mukaansa rekkojen reiteistä tai alueella merkittävästi lisääntyneestä raskaasta liikenteestä ei ole informoitu lähellä asuvia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Silja Pohjolaisen mukaan olisi säästytty paljolta, jos ratatöistä ja niiden haitoista olisi tiedotettu etukäteen.

– Koska tämä ralli siirtyy kohta eteenpäin, olisi hyvä kertoa tulevasta melusta ja lisääntyvästä liikenteestä asukkaille. Paimion radan varrella on myös useita hevostiloja, joita kannattaisi varoitella tulevasta.

Eniten meluhaittaa ratatöissä aiheutuu sepelin lastauksesta. Lastausta tehdään GRK:n Sinkkosen mukaan sekä öisin että päivisin, ja lastauspaikat sijaitsevat eri paikoissa kuin rata, tällä hetkellä Kevolantiellä ja Hajalantiellä. Kiskojen vaihto taas tapahtuu yöaikaan.

– Tällä viikolla kiskoja on vaihdettu poikkeuksellisesti myös päiväsaikaan, sillä radan junaliikenteessä on totaalikatko 26.7. asti. Sen jälkeen palaamme vaihtamaan kiskoja öisin, hän kertoo.

Piikkiön ja Paimion välinen ratatyö on saatu jo valmiiksi noin 200 metrin pätkää lukuun ottamatta. Työn suunta siirtyi sen jälkeen Salosta Piikkiöön.

Väyläviraston Mäkelän mukaan ratatyön tavoitteena on uusia elinkaarensa päähän tullut rautatie niin, että junat pääsevät Helsinkiin nopeammin. Syksyllä on tarkoitus suorittaa testiajoja, joiden perusteella junien vauhtia voitaneen nostaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Luitko jo nämä?