Talous

Finnair teki keväällä ja alkukesällä 2 miljoona euroa tappiota joka päivä – lentoliiketoiminnan näkyvyys on yhä heikko

Finnair ei osaa vielä antaa tarkkaa arvioita eikä aikataulua matkustajalentokapasiteetin palautumisesta.
Finnair ei osaa vielä antaa tarkkaa arvioita eikä aikataulua matkustajalentokapasiteetin palautumisesta.

Finnair-konserni julkaisi puolivuosikatsauksensa ja toisen vuosikvartaalinsa tuloksen perjantaiaamuna. Varsinkin jälkimmäinen on odotusten mukaisesti karua katseltavaa.

Huhti-kesäkuussa liikevaihto laski 91,3 prosenttia vertailukaudesta. Vuosi sitten se on 789,1 miljoonaa, nyt vain 68,6 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen tulos uuvahti puolestaan -174,3 miljoonaan euroon. Viime vuonna samaan aikaan se oli plussalla 47,2 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Topi Manner mainitsee tiedotteessa, että konserni teki vuoden toisen neljänneksen aikana noin 2 miljoonan euron suuruisen päiväkohtaisen liiketappion. Hänen mukaansa kyseistä kautta kuvaa käytännössä vain yksi asia: COVID-19-pandemia.

– Kuten ennakoimme, kapasiteettimme laski sen vuoksi kolmeen prosenttiin. Ylläpidimme vain Suomen kannalta kriittisiä lentoyhteyksiä, Manner toteaa tiedotteessa.

Ei niin huonoa, ettei hyvääkin

Kaikesta huolimatta toimitusjohtaja löytää katsauskaudesta myös valopilkkuja. Pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen kysyntä oli esimerkiksi vahvaa koko vuosineljänneksen ajan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Lensimme 602 yhdensuuntaista lentoa pääasiassa Suomen ja Aasian välillä. Rahti muodosti poikkeuksellisesti yli 70 prosenttia vuosineljänneksen liikevaihdostamme, ja sen kannattavuus oli hyvällä tasolla, Manner mainitsee.

– Olen myös tyytyväinen tekemiimme rahoitustoimiin. Ennen kaikkea menestyksellisesti toteutettu, ylimerkitty 500 miljoonan euron merkintäoikeusanti oli tulevaisuutemme kannalta tärkeä.

Rahoitustoimien ansiosta Finnairin kassa on edelleen vahva, noin 970 miljoonaa euroa.

Milloin lennot palautuvat?

Menneisyyttä enemmän suomalaisia kiinnostaa nyt Finnairin tulevaisuus. Milloin lennot palautuvat edes jokseenkin entiselle tasolle?

Maanantaina yhtiö kertoi aloittavansa taas lennot Kiinan Sanghaihin. Torstaina suurten lentoyhtiöiden johtajat kertoivat puolestaan haluavansa Euroopan ja Yhdysvaltojen väliset reitit auki mahdollisimman pian. Se voisi tapahtua koronavirustestausten avulla.

Finnair ei kykene toistaiseksi tarkkaan arvioimaan oman elpymisensä nopeutta. Sen vuoksi myös loppuvuoden 2020 näkymä on heikko. Yhtiö varautuu syksyyn ja talveen kuitenkin erilaisin skenaarioin niin, että se voi sopeuttaa kapasiteettiaan nopeastikin kysynnän mukaan.

Tiedotteen mukaan Finnair kasvattaa kapasiteettiaan kolmannella kvartaalilla portaittain. Vielä nyt mennään noin 25 prosentilla, mutta syyskuussa osuus voi nousta jo 50 prosenttiin.

Näillä luvuilla kolmannen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liiketappio on samaa suuruusluokkaa kuin toisella. Nyt osakekohtainen tulos oli -0,25 euroa. Vuosi sitten se oli 0,04 euroa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​