Suomen raidehankkeille liki 60 miljoonaa EU-rahoitusta – Tunnin junan suunnitteluun 37,5 miljoonaa
Suomi on saanut viidelle raidehankkeelleen EU:n CEF-rahoitusta yhteensä 58,3 miljoonaa euroa. Suurimman rahapotin sai Turun tunnin juna -hanke, jonka suunnitteluun myönnettiin EU-rahaa 37,5 miljoonaa euroa. Suunnittelun kokonaisbudjetti on 75 miljoonaa euroa.
Tunnin junan lisäksi tukea saivat Espoon kaupunkiradan rakennussuunnittelu, Pasila–Riihimäki-radan parantaminen, Kouvolan, Kotkan ja Haminan välisen raideyhteyden parantaminen sekä raideliikenteen kehittäminen välillä Oulu–Laurila–Tornio–Haaparanta. Lisäksi EU-rahaa saivat hankkeet, joissa Helsingin ja Naantalin satamat ovat mukana.
Verkkojen Eurooppa välineen liikenneohjelman komitea päätti tukien myöntämisestä torstaina.
– Olen erittäin tyytyväinen Suomen pottiin, joka on yksi kaikkien aikojen suurimmista CEF-rahoitushauissa saamistamme. Rahoitusta saaneet raidehankkeet eri puolilla Suomea ovat ilmastoelvytystä parhaimmillaan ja ne lähtevät liikkeelle jo elokuussa, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka sanoo valtioneuvoston tiedotteessa.
Euroopan komission myöntämän rahoituksen tavoitteena on edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) investointeja.
Fakta
Rahoitusta saaneet raideliikenteen ja satamien hankkeet
Turun tunnin juna. Raideliikenteen kehittämiseen välillä Helsinki-Turku myönnettiin 37,5 miljoonaa euroa. Rahoitusta käytetään Espoo–Salo-oikoradan suunnitteluun. Lisäksi suunnitellaan Salo-Turku-kaksoisraidetta, joka mahdollistaisi enemmän junavuoroja ja junien sujuvan kohtaamisen Salon ja Turun välillä.
Espoon kaupunkiradan rakennussuunnitteluun myönnettiin 11 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 22 miljoonaa euroa. Hankkeeseen kuuluu radan, siltojen ja tunnelin suunnittelua.
Raideliikenteen kehittämiseen Pasilan ja Riihimäen välillä myönnettiin 6,5 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 13 miljoonaa euroa. Hankkeen toteuttaminen on edellytys Helsingin ja Tampereen välisen ratayhteyden parantamiselle.
Kouvolan, Kotkan ja Haminan välisen raideyhteyden parantamisen suunnitteluun myönnettiin 1,68 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 3,36 miljoonaa euroa. Ratakapasiteetin käyttöaste on korkea, eikä nykyinen infrastruktuuri mahdollista merkittävää junaliikenteen kasvua.
Raideliikenteen kehittämiseen välillä Oulu-Laurila-Tornio-Haaparanta myönnettiin 1,6 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 3,2 miljoonaa euroa. Hankkeen tavoitteena on parantaa rautatiekuljetusten kuljetustehokkuutta ja teollisuuden kilpailukykyä sekä mahdollistaa henkilöjunaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä.
Helsingin satama ja Naantalin satama hakivat CEF-rahoitusta yhdessä Itämeren maiden kumppaneidensa kanssa yhteensä 12,37 miljoonaa euroa. Rahoitusta haettiin muun muassa satamien energiatehokkuuden parantamiseen, automaattiseen alusten kiinnitysjärjestelmään eli automooring-järjestelmään, maasähköön, alusten lastaus- ja purkuramppien muutoksiin sekä ilman ajoneuvoa matkustavien henkilöiden kuljettamiseen maista alukseen. Liikenneohjelman komitea puolsi rahoitusta myös näille hankkeille.