Liikenne

Useita menehtynyt liikenneonnettomuuksissa: "Hyvä ajokeli saattaa luoda tunteen, että nyt voi ajaa vähän lujempaa"

Torstaiaamupäivällä rekka ja kaksi henkilöautoa kolaroivat Tampereentiellä Parkanossa. Kuva onnettomuuspaikalta.
Torstaiaamupäivällä rekka ja kaksi henkilöautoa kolaroivat Tampereentiellä Parkanossa. Kuva onnettomuuspaikalta.

Eri puolilla maata on sattunut useita vakavia tieliikenneonnettomuuksia, joissa on menehtynyt ja loukkaantunut ihmisiä.

Torstaina ennen yhtätoista aamupäivällä kaksi ihmistä menehtyi ja kaksi loukkaantui vakavasti liikenneonnettomuudessa Parkanossa. Torniossa puolestaan mies törmäsi aamulla autolla betonipilareihin ja menehtyi.

Keskiviikkoiltana moottoripyöräilijä ja polkupyöräilijä kuolivat onnettomuudessa Kokemäellä. Lahdessa keski-ikäinen mies kuoli moottoripyöräonnettomuudessa ja Karkkilassa henkilöauto osui elintarvikerekkaan puolenyön jälkeen ja kuljettaja menehtyi.

Kohtaamisonnettomuudet aiheuttavat kuolemia

Tieliikennekuolemia tapahtui viime vuonna kesäkuukausina enemmän kuin muina kuukausina, selviää Tilastokeskuksen tilastoista. Esimerkiksi kesäkuussa 2019 menehtyi 24 ihmistä, kun taas saman vuoden tammikuussa menehtyi 13 ihmistä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kesäkuukausina ihmisiä liikkuu paljon. Ykkössyy kuolemaan johtaville onnettomuuksille on liian suuri tilannenopeus. Hyvä ajokeli saattaa luoda tunteen, että nyt voi ajaa vähän lujempaa. Se voi olla petollista, kertoo Liikenne ja viestintäviraston Traficomin ajoneuvopalveluiden johtaja Esa Aaltonen.

Ajonopeuden lisäksi kuolemia liikenteessä aiheuttaa se, ettei autossa käytetä turvavöitä, tai kevyen liikenteen ajoneuvoissa ei käytetä tarvittavia turvalaitteita kuten kypäriä. Myös päihteiden käyttö lisää riskiä joutua onnettomuuteen.

– Yleisimmät kuolemaan johtavat onnettomuustyypit ovat kohtaamisonnettomuus ja tieltä suistuminen maantiellä, Aaltonen selittää.

Kohtaamisonnettomuus voi johtua muun muassa ohitustilanteesta, jossa maantiellä ohittamaan lähtenyt on tehnyt virhearvioinnin ja törmää vastaantulevaan autoon.

Kuorma-auto ja kaksi henkilöautoa törmäsivät

Torstaina ennen yhtätoista aamupäivällä menehtyi kaksi ihmistä ja kaksi loukkaantui vakavasti tieliikenneonnettomuudessa Parkanossa, kertoi Sisä-Suomen poliisilaitos tiedotteessaan.

Kahden henkilöauton ja yhden kuorma-auton kolari tapahtui Tampereentien ja Halmisentien risteyksessä valtatiellä 3. Liikenne oli vielä torstai-iltapäivällä poikki ja viranomaiset ohjasivat liikenteen kiertotielle.

Poliisi epäilee, että Tampereen suunnasta kohti Parkanoa ajanut kuorma-auto olisi törmännyt edellä ajaneeseen vasemmalle kääntymässä olleen auton perään. Siitä kuorma-auto olisi ajautunut vastaantulevien kaistalle ja törmännyt vastaantulevan auton etuosaan.

Poliisi suorittaa esitutkintaa ja onnettomuustutkintalautakunta tutkii asiaa. Poliisi ei ota vielä kantaa syyllisyyskysymykseen.

Torstaina kymmenen aikoihin aamulla menehtyi iäkäs mies liikenneonnettomuudessa Torniossa. Mies törmäsi henkilöautolla valtatiellä 29 Jokivarrentien alikulun kohdalla betonipilareihin ja ajautui törmäyksen jälkeen vastaantulevien kaistalle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Poliisi tutkii tapahtunutta liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuolemansyyntutkintana. Asiasta tiedotti Lapin poliisilaitos.

Moottoripyöräilijä ja polkupyöräilijä menehtyivät

Myöhään keskiviikkoiltana ja torstaita vasten yöllä tapahtui kolme liikenneonnettomuutta, joissa menehtyi yhteensä neljä ihmistä.

Yhdeksän jälkeen illalla tapahtui Kokemäellä onnettomuus, jossa oli mukana moottoripyörä ja polkupyörä. Onnettomuus tapahtui Kauvatsantien ja Orjapaadentien risteyksessä.

Lounais-Suomen poliisi tiedotti Twitterissä torstaiaamuna, että molempien ajoneuvojen kuljettajat menehtyivät. Poliisi on aloittanut onnettomuuden tutkinnan.

Keski-ikäinen mies kuoli moottoripyöräonnettomuudessa keskiviikkoiltana Lahden Liipolassa. Mies oli menettänyt kuljettamansa moottoripyörän hallinnan törmäten valaisinpylvääseen Sinikantiellä.

Poliisi ja liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta selvittävät onnettomuuden syytä.

Karkkilassa henkilöauto ajautui vastaantulevien kaistalle ja osui elintarvikkeita kuljettavaan rekkaan Kakkostiellä eli Porintiellä.

Henkilöauto syttyi törmäyksessä palamaan ja kuljettaja menehtyi. Ulkopuoliset sammuttivat alkaneen palon.

Törmäys sattui heti puolenyön jälkeen Tuorilasta 3,5 kilometriä Rautamäen suuntaan.

Lisäksi on sattunut liikenneonnettomuuksia, joissa ei menehtynyt ihmisiä.

Torstaiaamuna seitsemän jälkeen henkilöauto suistui tieltä Juupajoella tiellä 58 Oriveden ja Keuruun välillä.

Henkilöauto suistui syvälle ojaan Lylynkankaantiellä Pirttikankaan kohdalla. Kuljettaja loukkaantui lievästi, mutta pelastuslaitos joutui avustamaan hänet pois autosta.

Juttua päivitetty kauttaaltaan kello 20.52.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
vexi
Poliisille videovihjepostilaatikkokin
Aika monella on nykyään autossaan tuulilasikamera. Näille tallentuu kohtauksia törkeistä liikenteen vaarantamistilanteista. Kuten nimimerkki "pyöräilijäkin" on todennut, poliisi ei ole kiinnostunut kansalaisten tarjoamista videonpätkistä, vaikka sillä toisaalta on paljonkin työaikaa käytettävissä kun kyseessä on sen oman valvontakameran kuvaan tallentuneen rikkeen selvittäminen. Kuitenkin poliisille voi tehdä kaikenlaisia rikosilmoituksia, niin miksi ei sitten liikenneturvallisuuden vaarantamistilanteista.? Törkeä ajotapa on useimmiten systemaatista, joten samasta kuskista ja ajoneuvosta todennäköisesti kertyy useampia videopätkiä , ja polisin velvollisuuden luulisi olevan aloittaa tutkinta asiasssa. Vain sähköpostilaatikko puuttuu, minne sellaisia videoita voi lähettää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Yrittäjä
Nopeus ei riskinä
Valtaosassa näissäkin kuolemantapauksissa nopeus ei ollut se syypää. Suomessa on hyvät tiet, mutta alimitoitetut rajoitukset. Valtateillä voisi nostaa niitä 20-40km/h ja motarit vapaiksi. Uskon, ettei juuri näkyisi onnettomuustilastoissa, mutta tekisi liikenteestä monelle mielekkäämpää. Puhdas ylinopeus on pieni tekijä kuolemaanjohtaneissa onnettomuuksissa, päihteissä/sairaskohtaukset/itsemurhat/arviointivirheet ovat paljon isommat. Joten ei turhaan parjata sitä vauhtia, itsellä siitä n. 40vuoden kokemus, että ei ole vaarallista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Nopeus ei riskinä
Ai, siksi vissiin vain kolmanneksessa kuolemaan johtaineita kolareita yksi tai useampi osapuolista on ajanut ylinopeutta. Koska puhdas ylinopeus on 'pieniä' tekijä :D

Eli ylinopeus tappaa. Se ei välttämättä ole syy kolariin mutta se vaikuttaa suoraan kolarin seurauksiin. Yrittäjä on siis todellakin vaaraksi muille liikenteessä asenteensa takia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Nopeus ei riskinä
Nimimerkillä Yrittäjä on tuo oma vakioviestinsä siitä ettei ylinopeus ole mikään riskitekijä.
Tuon juttunsa Yrittäjä laittaa aina tilaisuuden tullen.
Nyt kun taas ihmisiä kuoli niin ei tainnut olla ihan sopiva tilanne ylistää ylinopeuksia.

Mutta mikä on sitten tilanne niin sanotussa suuressa kuvassa?
Maailma on täynnään luotettavia tutkimuksia siitä että ylinopeudet aiheuttavat lisää kuolemia. Van nimimerkki Yrittäjä uskoo päinvastoin. Tuosta seuraa se että nimimerkin Yrittäjä uskottavuus on romahtunut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.