Hallitus pyrkii nyt saumattomaan koronakontrolliin Suomen ulkorajoilla – Helsinki-Vantaan keväisten sekaannusten ei haluta toistuvan
Hallitus linjasi maanantaina, että Suomeen perustetaan ministeriöiden yhteinen työryhmä koordinoimaan koronaepidemian torjuntaa rajanylityspaikoilla.
Sanoista tekoihin päästiin heti tiistaina, jolloin työryhmä perustettiin.
Kyseessä on sosiaali- ja terveysministeriön (STM) asettama viranomaiskokoonpano, jossa on edustus myös kolmesta muusta ministeriöstä, valtioneuvoston kansliasta, aluehallintovirastosta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä Traficomista ja Finaviasta.
Vastuualueista oli epäselvyyttä
Valtioneuvoston viestintäjohtajan Päivi Anttikosken mukaan työryhmän perustaminen on osaltaan vastaus tilanteeseen, joka vallitsi keväällä jonkin aikaa Helsinki-Vantaalla ja muillakin lentokentillä sekä rajanylityspaikoilla.
– Siinä oli tiettyä epäselvyyttä siitä, mikä taho mistäkin toiminnasta huolehtii.
Anttikoski sanoo asetelma selkiintyneen alkusekaannuksen jälkeen. Vastuu on pääosin STM:llä.
– Työryhmä jatkaa nyt kevään aikana tehtyä työtä ikään kuin "virallistettuna" elimenä.
– Kun rajoja on vähitellen avattu ja avataan, matkustajamäärät kääntyvät lievään nousuun. Silti siellä kentillä ja muualla on oltu jatkuvasti näitä asioita hoitamassa. Mitään taukoa ei ole ollut tässä välillä.
"Tavoitteena on saada eri osapuolet saman pöydän ääreen ja sovittaa asioita juohevasti yhteen niin, että kokonaisuus toimii mahdollisimman hyvin."
Pekka Tulokas
Valmiusjohtaja, STM
Ei taukoja kesälomakaudellakaan
Työryhmän puheenjohtaja on STM:n valmiusjohtaja Pekka Tulokas. Hänen mukaansa kaikki on vielä alkutekijöissään. Osapuolet kokoontuivat alustavaan tapaamiseen ensimmäistä kertaa vasta tiistaina iltapäivällä.
– Jos asetelma pysyy sellaisena kuin maanantaina tiedotettiin, työryhmä keskittyy suunnitteluun ja koordinointiin, Tulokas toteaa.
– Tavoitteena on saada eri osapuolet saman pöydän ääreen ja sovittaa asioita juohevasti yhteen niin, että kokonaisuus toimii mahdollisimman hyvin.
Tulokkaan mukaan päämääränä on myös tuottaa ratkaisuja ja olla epidemian kanssa muutama askel edellä. Jos rajoilla pitää ottaa käyttöön tiukennuksia, työkalupakissa on jo valmiina välineet, joilla tarvittavat toimet toteutetaan nopeasti ja tehokkaasti.
– Tapaamistemme frekvenssi tulee varmasti olemaan tiukka. Emme pidä taukoja kesälomakaudellakaan, Tulokas vakuuttaa.
Ruotsalaisia tulee koko ajan
Käytännössä työryhmän saattaa olettaa koordinoivan rajanylityspaikkojen terveysturvallisuutta tilanteessa, jossa epidemian toinen aalto puhkeaa rajuna alueella, jonne suomalaisia on matkustanut rajojen vapauduttua.
Vertailukohtana voidaan pitää alppimatkoja Itävaltaan ja Italiaan helmi-maaliskuussa. Toistuessaan epidemian kasvupiikki ei pääse yllättämään viranomaisia samalla tavalla kuin keväällä.
Matkustusliikennettä on myös toiseen suuntaan. Esimerkiksi ruotsalaisia tulee koko ajan Suomeen – Rajavartiolaitoksen mukaan pätevin syin. Epäselvää silti on, miten varmistetaan heidän jäämisensä omaehtoiseen karanteenin.
Pitkään aikaan ei kuitenkaan ole paluuta vuoteen 2019, jolloin suomalaiset tekivät Tilastokeskuksen mukaan ulkomaille peräti 8,1 miljoonaa vapaa-ajanmatkaa. Toisaalta suomalaisten matkailu Viroon väheni jo toisena vuonna peräkkäin.
Nyt Viron-matkailu on taas hitaasti elpynyt. Sama pätee muihin Baltian maihin.
Taustasta korjattu virhe kello 11.30. Rajavartiolaitos on sisäministeriön alainen toimija.
Tausta
Tapaus Helsinki-Vantaa
Ennakoimattoman laajamittaisen kriisitilanteen hoitamisessa tapahtuu aina virheitä ja sekaannuksia. Täydellisyyttä ei ole. Sen on myöntänyt myös pääministeri Sanna Marin (sd).
Keväällä alkaneen koronakriisin ehkäisytoimien kenties pahin suomalainen notkahdus koettiin maaliskuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Itävallan, Italian ja Espanjan kaltaisista vakavimmista koronatartuntamaista palanneiden matkailijoiden sallittiin liikkua lentoasemalla ja sieltä eteenpäin julkisella liikenteellä ilman, että heitä olisi ohjattu karanteeniin. Muutama lentokenttäbussikin oli ahdettu täpötäyteen.
Tilanteeseen puututtiin vasta noin viikon päästä poikkeustilajulistuksesta. STM hälytti apuun muun muassa SPR:n vapaaehtoisia.
Sekaannuksen syyksi todettiin tietokatkos eri toimijoiden välillä. Helsinki-Vantaan lentokentällä toimivat ja sen toimintaan vaikuttavat muun muassa useat ministeriöt ja sisäministeriön alainen Rajavartiolaitos sekä Vantaan kaupunki ja lentokenttäoperaattori Finavia.
Finavia totesi kohun jälkeen, ettei se ole viranomainen, jolla olisi matkustajiin julkisuudessa vaadittuja toimivaltuuksia.