Turun terveysasemien ja hammashoidon puhelinpalvelut ovat ruuhkautuneet
Turussa terveysasemian ja hammashoidon puhelinpalvelut ovat ruuhkautuneet. Syynä on sekä koronaepidemian ja poikkeusajan vuoksi syntynyt niin sanottu hoitovelka että henkilökunnan kesäloma-aika.
Terveysasemien puhelinpalveluihin otettiin kesäkuussa 25% enemmän yhteyttä kuin viime vuonna.
– Moni viettää kesälomaansa tänä vuonna kotona ja kun on aikaa, päätetään edetä keväällä hoitamatta jääneiden terveysasioiden kanssa. Tämä ja henkilökunnan lomien yhdenaikaisuus ruuhkauttavat toimintaamme. Pahoittelemme tilannetta, ylilääkäri Suvi Vainiomäki Turun avoterveydenhuollon palveluista sanoo tiedotteessa.
– Suun terveydenhuolto joutui koronatilanteen takia perumaan paljon aikoja keväällä. Uudet ajat lähetetään asiakkaille ilman yhteydenottoa. Näitä aikoja lähetetään koko kesän ajan, joten kannattaa odottaa kutsua meiltä päin. Ajanvarauspalvelumme palvelee tavalliseen tapaan muissa asioissa, kertoo johtava ylihammaslääkäri Marina Merne-Grafström.
Kaupunki kehottaa ottamaan yhteyttä uudelleen myöhemmin, mikäli oma asia ei ole kiireellinen. Tarvittaessa hoidon tarvetta arvioidaan puhelimitse.
Kiireettömiksi asioiksi kaupungin tiedotteessa mainitaan esimerkiksi pitkäaikaissairauksien kontrolliajat, joita on hyvä varata vasta syksyllä, kun terveysasemilla on laajasti käytössä uusi toimintamalli. Siinä potilasta hoitaa moniammatillinen tiimi, jossa hoitaja arvioi hoidon tarpeen ja hoidosta päätetään yhdessä lääkärin kanssa. Uudessa toimintamallissa käytetään yhä enemmän etä- ja digivastaanottoja.
Kaupunki kuitenkin muistuttaa, että jos on tarve kiireelliselle avulle, eikä terveysaseman ajanvaraukseen saa yhteyttä, voi soittaa Tyks Akuuttiin numeroon 02 313 8800 tai hätätilanteissa 112.