Länsi-Suomen merivartiosto auttoi viime vuonna yli 2 300 ihmistä – alusten öljypäästöjen määrä yli kaksinkertaistui
Länsi-Suomen merivartiostolle vuosi 2019 oli pitkälti edellisvuoden tasolla tehtävien määrissä. Kokonaisuudessaan tehtävät olivat edellisvuosia haasteellisempia ja Länsi-Suomen merivartioston yksiköiden meripelastustoimeen sitoutunut työpanos kasvoi lähes viidenneksen.
Rajavartiolaitoksen alaisuuteen kuuluva Länsi-Suomen merivartiosto vastaa koko läntisen Suomen merialueiden turvallisuudesta Hiittisistä Virpiniemen merivartioasemalle Haukiputaalle asti. Länsi-Suomen merivartiostoon kuuluu kymmenen merivartioasemaa.
Meripelastuksen vaaratilanneluokituksen mukaisia tehtäviä johdettiin Turussa sijaitsevasta johto- ja meripelastuskeskuksesta (MRCC Turku) viime vuoden aikana yhteensä 778.
Tehtävissä löydettiin tai pelastettiin yhteensä 2323 ihmistä. Kymmenessä tapauksessa onnettomuudet johtivat ihmisen menehtymiseen.
Yleisin avuntarpeeseen johtanut syy oli kone- tai sähkövian aiheuttama ohjailukyvyttömyys. Muita yleisimpiä syitä olivat pohjakosketukset, meripelastuksen sairaankuljetustehtävät sekä mies meressä tilanteet.
Merivartioston menneen vuoden dramaattisin tehtävä koettiin elokuun alussa, kun kaksi venettä törmäsivät Airistolla vaatien turkulaisen veljeskaksikon hengen.
Rikostutkintaa työllistivät erityisesti ammattimeriliikenteeseen liittyvät rikostutkinnat, joissa keskeisimpinä rikosnimikkeinä on ollut törkeä ympäristön turmeleminen tai hyvän merimiestaidon laiminlyönti.
Myös huvialusten yhteentörmäyksiä on tullut tutkintaan edellisvuosien tapaan. Länsi-Suomen merivartiosto aloitti vuoden 2019 aikana 440 rikosasian esitutkintaa, joista epäiltyjä vesiliikennejuopumuksia oli 83, liikenneturvallisuuden vaarantamisia 19.
Rajavartiolaitoksen tehtäviin lisättiin viime vuoden alusta myös toimiminen johtavana valvontaviranomaisena aluksista veteen menevien päästöjen valvonnassa.
Merivartiosto havaitsikin epäiltyjä päästöjä yli 50. Määrä on yli kaksinkertainen vuoden 2018 havaintoihin verrattuna. Merelliseen ympäristön pilaamiseen liittyen avattiin 12 ympäristörikostutkintaa ja määrättiin kaksi hallinnollista öljypäästömaksua.
Merivartiostojen sukeltajat paiskivat viime vuonna ennätysmäärät töitä. Sukeltajilla oli yhteensä 39 tehtävää, joissa tuottiin myös poliisilaitosten, Tullin, Suomen ympäristökeskuksen, Onnettomuustutkintakeskuksen, Puolustusvoimien ja Museoviraston toimintaa.
Vuoden 2019 aikana merivartiosto partioi 41 700 tuntia, yli 10 000 tuntia edellisvuotta enemmän. Partioinnin yhteydessä tehtiin 16 500 tarkastusta merialueella.
Merivartiosto huolehtii myös rajatarkastusten toteuttamisesta. Se tekee tarkastuksia lentoliikenteen osalta yhdeksällä ja vesiliikenteen osalta kahdella kansainvälisellä rajanylityspaikalla.
Viime vuonna vartioston vastuulla olevilla rajanylityspaikoilla toteutettiin lähes 80 000 rajatarkastusta Schengen-ulkorajaliikenteessä. Suurin muutos koettiin Turun lentoasemalla, jossa ulkorajaliikenne kasvoi merkittävästi. Lentoasemalla tehtiin 34 708 rajatarkastusta.
Kasvu selittyy Lontooseen ja Skopjeen suuntautuneilla säännöllisillä ulkorajalennoilla.
Laittomaan maahantuloon liittyvät rikostutkinnat liittyivät pääosin maahantulokieltojen rikkomiseen. Rajat ylittävään rikollisuuteen liittyviä rikosasioiden esitutkintoja aloitettiin laittoman maahantulon järjestäminen -nimikkeellä kuusi kappaletta, matkustusasiakirjan väärennystapauksissa 17.