Slush kerää yrittäjät ja sijoittajat yhteen – Huippukalliista lipuista huolimatta tapahtuma tekee kävijäennätyksen
Kasvuyritys- ja teknologiatapahtuma Slushin yleisömeressä ei usein ehditä katsoa vastaantulijaa silmiin.
Tärkeintä on vilkaista vieraiden kaulanauhassa roikkuvaa kylttiä, josta käy ilmi henkilön nimi ja tämän edustama yritys tai organisaatio.
Olennaisimman tiedon kertoo kyltin väri, josta ilmenee, onko kyseessä esimerkiksi sijoittaja, startup-yrittäjä vai esimerkiksi uutta rahoituskierrosta tai yhteistyökumppaneita etsivä yritystoiminnan "skaalaaja".
Aika on kaksi päivää kestävässä tapahtumassa rahaa.
Slushissa toisiaan etsivillä kasvuyritysten edustajilla ja suuren sijoitusvarallisuuden päällä istuvilla pääomasijoittajilla on erinomainen mahdollisuus etsiä toisiaan, koska molempia on kerääntynyt Helsingin messukeskukseen tuhansia.
Parin vuoden ajan paikallaan pysynyt Slushin kävijämäärä on nousemassa järjestäjien mukaan tänä vuonna uuteen ennätykseen.
Loppuunmyytyyn tapahtumaan odotetaan saapuvan paikalle noin 25 000 vierasta yli sadasta maasta. Kävijämäärä on suuri varsinkin, kun katsoo lippujen hintoja.
Lippu sijoittajalle: lähes 900 euroa, startupille: hieman vajaa 400 euroa, muu osallistuja: vajaa 900 euroa.
Slush monipuolistuu
Mikä vetää ihmisiä Slushiin?
Tapahtuman pääasiallisena tarkoituksena on ollut yhdistää rahoitusta etsivät kasvuyrittäjät ja sijoittajat.
Ensimmäisestä eli vuoden 2008 Slushista lähtien tapahtuman näkyvimpiin ohjelmanumeroihin on kuulunut myös Slush 100 -kilpailu, jossa "pitchataan" eli esitetään muutaman minuutin myyntipuhe omasta yritysideasta.
Viime vuosina tapahtuman sisältö on monipuolistunut, eivätkä kävijät ole pelkkiä sijoittajia ja kasvuyrittäjiä.
Tänä vuonna tapahtumassa on lisätty esimerkiksi mentorointia, jossa konkariyrittäjät neuvovat uusia kasvuyrittäjiä.
Kärkiyhtiöiden puhujat vetävät yleisöä
Torstaina Slushissa kierrellyt Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo tapahtumaa erinomaiseksi paikaksi pysyä kärryillä uusista teknologioista.
– Meillä on muutama järjestetty tapaaminen, mutta tärkeintä antia on päästä näkemään startuppien ja teknologioiden uusimmat tuulet samalla kertaa yhdessä paikassa.
– Meitä kiinnostaa esimerkiksi lennokeilla kuljetuksia Suomessa kokeileva firma Wing, joka voi olla tulevaisuudessa ratkaisu ruuan kotikuljetukseen, Tervanen toteaa.
Tervanen sanoo pitkää puhujalistaa toiseksi tärkeäksi syyksi saapua Slushiin. Puhujien osalta Slush alkaa lähentyä Helsingissä myös järjestettävää bisnesseminaari Nordic business forumia, joka tunnetaan useista nimekkäistä esiintyjistä.
– Inspiroiduin kovasti esimerkiksi [kauramaitoja valmistavan] Oatlyn markkinointijohtajan esityksestä, jossa hän puhui asiakassuhteen rakentamisesta ja brändin todellisesta sanomasta, Tervanen sanoo.
Slushista etsitään työntekijöitä ja töitä
Slushia on ryhdytty käyttämään aiempaa enemmän myös rekrytointipaikkana.
Etelä-Korean pääkaupungista Soulista Slushiin saapuneet Mok Hee Jung, Doyeon Lee ja Minjin Kim sanovat puhuneensa torstaina kymmenkunnalle yritykselle työnhakumielessä.
– Muutaman yrityksen toimitusjohtajien kanssa saimme jo sovittua jatkokeskusteluista, Kim sanoo.
Digitaalista viestintää opiskeleva kolmikko kokee, että Slush on hyvä paikka työnhakuun, koska samassa tapahtumassa on paikalla niin monta yritystä.
– Yksi yliopistomme professoreista sanoi, että meidän kannattaa mennä juttelemaan mahdollisimman monelle yritykselle, Lee kertoo.
Laservaloja ja höyrykoneita
Puitteet ja tunnelma erottavat Slushin muista startup- ja bisnestapahtumista.
Messukeskuksessa on hämärää kuin yökerhossa, eikä luonnonvaloa päästetä sisään messuhalleihin.
Ilmaa halkovat punaiset, lilat ja siniset laservalot, ja höyrykone tupruttaa höyryä esiintymislavojen vierustoilla.
Avaruusteemaisen esiintymislavan edustalle on rahdattu tuhansia tonneja hienoa hiekkaa.
Toisessa päässä hallia vieraat pelaavat 80- ja 90-lukuisista pelihalleista tuttuja seikkailu- ja ajopelejä.