Elinkeinoministeri bensanmyyntikatosta: olisi parempi, ettei koko ajan pitäisi miettiä uusia tukimuotoja
Katri Kulmuni katsoo, että ehdotus liikenteen polttoaineiden myyntirajoituksesta ei ole välttämättä toteutuskelpoinen edes sosiaalisilla kompensaatioilla.
Elinkeinoministeri Katri Kulmuni (kesk) ei lämpene ehdotukselle liikennepolttoaineen myyntikatosta.
– Ehdotus oli yksi taloudellinen näkökulma asiaan, mutta se ei ole sellaisenaan toimeenpantavissa koko maassa, koska sosiaalista ja alueellista tasa-arvoa ei ole katsottu, ministeri jyrähtää.
Aalto-yliopisto ehdotti tiistaina järjestelmää, jossa polttoaineen jakelijoille myönnettäisiin rajoitettu määrä polttoaineen myyntiin oikeuttavia päästöoikeuksia. Oletus on, että ratkaisu nostaisi polttoaineen hintaa.
Tällä vastattaisiin tavoitteeseen liikenteen päästöjen puolittamisesta vuonna 2030.
Kulmuni katsoo, että liikenteen päästöleikkausten on oltava sekä sosiaalisesti oikeudenmukaisia että alueellisesti tasa-arvoisia.
– Se on niin keskeinen asia, ettei sitä voi liikaa painottaa, hän toteaa.
Suomessa liikenteen päästöratkaisut pitäisi ministerin mielestä tehdä eri osissa maata eri tavoin. Esimerkiksi joukkoliikenne ei toimi kunnolla kaikkialla, ja pakollisen liikkumisen etäisyydet ovat erilaisia.
Kulmunin mielestä tarvitaan muun muassa biopolttoaineita ja kokonaan uusia keksintöjä sekä työtä omalla kotiseudulla.
– Ei ole yksinkertaista patenttiratkaisua.
Aalto-yliopiston selvitykseen sisältyy kuitenkin maininta tulonsiirroista tai muista kompensaatioista, joita ehdotus saattaa tarvita tuekseen. Näitä varten ehdotus suosittaa erillistä selvitystä.
Tämäkään ei saa Kulmunin varauksetonta tukea edes ajatuksena.
– On helppo heittää, että hoidetaan joku kompensaatio, mutta en ole kuullut konkreettista esitystä. Haluaisin kuulla, mitä ne vaihtoehdot ovat, ministeri torppaa.
Hän sanoo olevansa "vapaan markkinatalouden kannattaja".
– On parempi, että koko järjestelmä on niin tasa-arvoinen, ettei tarvita koko ajan uusia tukimuotoja.
Keskustan suunnalta on kritisoitu ilmasto- ja ympäristöministeri Krista Mikkosen (vihr) esitystä sähköautojen latausinfran rakentamisvelvoitteesta. Esityksen mukaan latauspaikka pitäisi vuodesta 2021 alkaen rakentaa kaikkiin uusiin rakennuksiin, joissa on vähintään neljä pysäköintipaikkaa.
Kansanedustajat Ari Torniainen ja Markus Lohi ilmoittivat viime viikolla, ettei keskusta hyväksy heidän taloudellisesti kohtuuttomana pitämäänsä esitystä.
Keskustan puheenjohtaja Kulmuni ei kuitenkaan vahvista, että puolue olisi tässä vaiheessa esitystä vastaan.
– Lausuntokierroksella saadaan palautetta siitä, millaisista kustannuksista on kyse. Sitten asiaan palataan.
Lue myös:
Kommentti: Ehdotus bensakiintiöstä on kuin EU:n päästökauppa – hyvässä ja pahassa