Varsinais-Suomen maakuntahallitus antoi tukensa Tunnin junalle – uusi käsittely veisi 3-6 vuotta
Varsinais-Suomen maakuntahallitus on maanantaina järjestetyssä kokouksessa päättänyt antaa tukensa maakuntakaavassa valitun ratalinjauksen mukaisen Tunnin junan suunnitteluun.
Nopea raideyhteys Turun ja Helsingin välillä eli Tunnin juna, on Varsinais-Suomen maakunnan kärkihanke. Varsinais-Suomen maakuntahallitus totesi kokouksessaan, että toteutuessaan hankkeen hyödyt olisivat varsinaissuomalaisille merkittävät. Maakuntahallitus perustelee, että hanke tukee kestävää kasvua, sekä työllisyyden että paikallistalouden vahvistumisen näkökulmista. Kokouksessa todettiin, että tunnin juna loisi Etelä-Suomeen 1,5 miljoonan ihmisen työssäkäyntialueen ja että lähes päästötön raideliikenne ja nopea, houkutteleva junayhteys ovat kestävä vaihtoehto yksityisautoilulle ja siten myös merkittävä ilmastoteko.
Varsinais-Suomen ja Uudenmaan maakuntavaltuustojen hyväksymissä maakuntakaavoissa on päätetty Espoo-Lohja-Salo ratalinjaus, joka on maakuntahallituksen mukaan tutkituista vaihtoehdoista paras, ympäristövaikutuksiltaan pienin ja toteutuskelpoinen nopean ratayhteyden vaihtoehto.
Kun maakuntavaltuustot päättivät uuden oikoradan sijainnista, niin samassa yhteydessä arvioitiin, että rantaradan kehittäminen ei ole tavoiteltava kehittämissuunta. Rantaradan kehittämisestä ei ole saatavissa samanlaisia hyötyjä kuin Espoo-Lohja-Salo oikoradasta.
Maakuntahallitus toteaa, että Salon kaupungille ja sen asukkaille Tunnin juna on erittäin tärkeä tulevaisuutta rakentava hanke. Salon edun mukaista on, että Tunnin juna kulkee kaupungin keskustan kautta. Tällä varmistetaan junan pysähtyminen Salossa ja nopean junayhteyden hyödyt kaupungille sekä sen asukkaille.
Salon seudun maakuntakaavan laadinnan yhteydessä käytiin vuoropuhelua Museoviraston ja Varsinais-Suomen maakuntamuseon kanssa ratalinjan ja kulttuuriperinnön yhteensovittamisesta Lukkarinmäessä. Viranomaiset eivät nähneet yhteensovittamiselle esteitä.
Nyt käynnissä oleva totutukseen tähtäävä vaihe on vuosikymmeniä kestäneen suunnittelun seuraava vaihe. Tällä hetkellä laadittavassa yleissuunnitelmassa ratalinja tarkentuu, mutta sille ei enää tutkita vaihtoehtoja.
Maakuntahallituksen mukaan aihetta nykyisen oikoratalinjauksen muuttamiselle ja käynnissä olevan suunnittelun pysäyttämiselle ei ole löytynyt. Jos kuitenkin tahtoa linjauksen muuttamiselle löytyisi, edellyttäisi se ratalain mukaisesti maakuntakaavan ja Salon yleiskaavan avaamista sekä voimassa olevien asemakaavojen kumoamista. Uuden maakuntakaavan laadinta tarkoittaisi selvitys-, käsittely- ja valituskierroksineen kolmesta kuuteen vuotta kestävää uutta suunnitteluprosessia.