Talous

Virolainen Operail aloittaa rautatiekuljetukset Suomessa – liikennealueeksi tulee koko maa

Kilpailu kovenee Suomen rautateiden tavarakuljetuksissa. Kansainvälinen virolainen Operail on jo tilannut veturit, jotka modifioidaan Suomen raideleveyteen.
Kilpailu kovenee Suomen rautateiden tavarakuljetuksissa. Kansainvälinen virolainen Operail on jo tilannut veturit, jotka modifioidaan Suomen raideleveyteen.

Viron valtion sataprosenttisesti omistama, kansainvälisillä kuljetusmarkkinoilla toimiva Operail aloittaa rautatiekuljetukset Suomessa. Yhtiö on perustanut tytäryhtiön Suomeen ja sijoittaa 50 miljoonaa euroa kuljetusten aloittamiseen.

– Veturit on jo tilattu, mutta niiden tarkka määrä ja muut yksityiskohdat tarkentuvat myöhemmin, kertoo Operailin Suomen toimintojen johtajaksi syyskuun alussa nimitetty Ilkka Seppänen.

– Raideleveyden vuoksi kalustohankintoihin liittyy erityispiirteitä. Tilatut veturit pitää modifioida Suomeen sopiviksi, mikä lisää hieman kustannuksia ja aikajännettä.

Operail ei liikennöi ainoastaan pääkaupunkiseudulla tai Etelä-Suomessa. Ilkka Seppäsen mukaan liikennöintialueeksi tulee koko maa.

– Etenemisaikataulu on vielä auki, sillä toimiala on tarkasti säädelty. Edessä on pitkät lupaprosessit, Seppänen muistuttaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kilpailemme joka tapauksessa etupäässä laadulla ja luotettavuudella. Hinnoittelu on sitten omiin kustannuksiin pohjautuvaa.

Matkustajaliikenteeseen laajentamista Operail ei ainakaan toistaiseksi suunnittele.

– Nyt on päätetty keskittyä tavaraliikenteeseen, Seppänen korostaa.

Ilkka Seppäsellä on pitkä kokemus rautatielogistiikasta. Hän on uransa aikana muun muassa johtanut myyntiä, palvelutuotantoa ja turvallisuutta sekä ollut VR Transpointin johtoryhmän jäsen.

Operail-konsernin johtoryhmän jäsenen Paul Lukan mukaan uusien palveluiden, tuotteiden ja markkinoiden löytäminen on yhtiölle elintärkeää.

– Olemme jo monipuolistaneet palveluita ja markkinoita viime vuosien aikana. Uudet liiketoiminnat ovat parantaneet konsernin tuloksia ja jatkamme kasvu-uralla myös lähivuosina. Suomeen laajentuminen on osa yhtiön pitkän aikavälin strategiaa, Luka toteaa yhtiön tiedotteessa.

Hänen mukaansa Operail on valmistellut Suomen markkinoille tuloa vuoden ajan.

Mikä?

Operail

Operail on Viron valtion omistama kansainvälinen rautatie- ja kuljetusalan yhtiö, jonka pääasialliset liiketoiminta-alueet ovat rautatiekuljetukset ja vaunujen vuokraus sekä rautatiekaluston kunnossapito ja valmistus.

Operailin tavarakuljetukset olivat viime vuonna13,4 miljoonaa tonnia.

Konsernin omistuksessa on yli 3 500 vaunua, joista lähes 2 200 on vuokrattu kansainvälisille asiakkaille.

Operailin Tapan varikolla rakennetaan moderneja C-30M-vetureita sekä yhtiön omaan käyttöön että vientiin.

Konsernin liikevaihto oli viime vuonna 72,7 miljoonaa euroa ja käyttökate 15,7 miljoonaa euroa.

Operailin viime tilikauden voitto oli 9,2 miljoonaa euroa.

Konsernin palveluksessa on yli 700 työntekijää.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​