Uutiset

Konkurssitilanteessa vakuus auttaa mutta oma matkavakuutus voi olla hyödytön – Tjäreborgin matkajärjestelyt selvityksessä

Tjäreborgin omistajakonserni Thomas Cook Groupin konkurssi vaikuttaa lentoihin monella lentokentällä. Myös Helsinki-Vantaan kentällä on lentoja maanantaina peruttu.
Tjäreborgin omistajakonserni Thomas Cook Groupin konkurssi vaikuttaa lentoihin monella lentokentällä. Myös Helsinki-Vantaan kentällä on lentoja maanantaina peruttu.

Epätietoisuutta on vielä paljon siitä, miten Tjäreborgin matkalla olevien tai lähdössä olevien suomalaisten käytännön järjestelyt menevät.

Tjäreborgin omistajakonserni Thomas Cook Group ilmoitti maanantaina aamulla hakeutuvansa konkurssiin. Sen seurauksena kaikki Thomas Cook Airlines Scandinavian lennot perutaan.

– Kannattaa muistaa, että kyseessä on nyt Thomas Cookin konkurssi, jonka heijastusvaikutukset esimerkiksi Tjäreborgin toimintaan eivät ole vielä tarkasti tiedossa. Maanantai sekä lähipäivät ovat ratkaisevia, kertoo johtaja Päivi Seppälä Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) selvittää parhaillaan matkatoimisto Tjäreborgin kanssa keinoja, joilla ulkomailla olevat, noin 3 400 matkustajaa saadaan kuljetettua takaisin Suomeen.

Tjäreborg on tiedottanut, että se pyrkii vielä maanantain aikana saamaan lisätietoa loppuviikon osalta. Maanantain lentojaan Tjäreborg joutui perumaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jos Tjäreborgilta ostettu matka ei ole vielä alkanut, kannattaa seurata KKV:n ja Tjäreborgin verkkosivuja. Jos Tjäreborg peruu matkan, rahat saa takaisin.

Matkaa ei kannata tässä vaiheessa perua itse, koska silloin joutuu todennäköisesti maksamaan peruutusmaksun peruutusehtojen mukaisesti.

Matkustajien tilannetta auttaa se, että laki on velvoittanut Tjäreborgia maksamaan Kilpailu- ja kuluttajavirastolle mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle vakuuden.

– Vakuus perustuu lainsäädäntöön ja EU-direktiiviin. Vakuudesta maksetaan kaikki etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut, Seppälä kertoo.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto järjestää tarvittaessa paluukuljetukset kaikille Tjäreborgilta matkansa ostaneille matkustajille. Vakuus on oltava olemassa valmismatkojen osalta.

Korvausten maksamisen aikataulu vaikuttaa vielä epävarmalta.

– Hyvitystä saa tarvittaessa ja se pyritään hoitamaan sukkelasti. Jos matka olisi vasta tulossa, voi varmasti olla rauhassa. Nyt ollaan vielä kriittisissä vaiheissa. Lisäohjeistusta on tulossa, Seppälä sanoo.

Henkilökohtainen matkavakuutus ei välttämättä auta tilanteissa, joissa matkanjärjestäjä menee konkurssiin. Esimerkiksi vakuutusyhtiö If kertoo näin verkkosivuillaan.

– Konkurssitilanteessa ei voi saada korvauksia matkavakuutuksen perusteella. Tjäreborgin tiedotteen mukaan kaikki Tjäreborgin kautta varatut matkapaketit kuuluvat matkapakettilain sekä vakuusrekisterin piiriin, If tiedottaa.

Kuluttajan kannalta on usein kannattavaa maksaa matkat luottokortilla. Jos matka peruuntuu matkayhtiön takia, rahoja voi vaatia takaisin suoraan luottokorttiyhtiöltä. Näin kuluttajan ei tarvitse asioida esimerkiksi konkurssipesän kanssa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tjäreborgilta ostetut reittilennot toteutuvat normaalisti. Eli tilanne ei vaikuta matkoihin, jotka on varattu reittilennoilla, kuten British Airwaysillä, Norwegianilla tai Thai Airwaysillä.

Jos reittilennon ostaneiden matkustajien majoitus ja muut matkajärjestelyt on maksettu, heidän kannattaa jatkaa matkaansa suunnitellusti.

– Matkustajien ei kannata alkaa itse järjestellä paluukuljetuksia, koska näitä ei välttämättä korvata. Majoituksia ei myöskään pidä maksaa uudestaan, vaikka hotelli niin vaatisi, KKV tiedottaa.

Matkanjärjestäjän on huolehdittava, että valmismatkan vakuus on aina riittävä ja yrityksen on tarkistettava vakuus kuukausi kerrallaan, jotta se varmasti riittää.

Vakuuden on riitettävä matkustajien paluukuljetukseen, matkustajien majoitukseen matkakohteessa paluukuljetukseen asti, matkan peruuntuessa kuluttajien ennakkomaksuihin ja matkan keskeytyessä keskeytynyttä matkan osaa vastaavan hinnan korvaamiseen kuluttajille.

Lue myös: Kilpailu- ja kuluttajavirasto järjestää tarvittaessa paluumatkat Tjäreborgin matkalaisille – majoituksia ei pidä maksaa uudelleen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​