Tutkimus: Sosiaalinen media kasvattaa yritysten tuottoa
Asiakkaiden sosiaalisen median käyttö ja yritysten tuottojen kasvu ovat yhteydessä toisiinsa, ilmenee Aalto-yliopiston, Buffalon yliopiston ja Teksasin A&M-yliopiston tuoreesta tutkimuksesta.
– Tutkimus osoittaa, että sosiaalisen median kautta yritykseen sitoutuvat asiakkaat ovat yritykselle tuottoisampia kuin asiakkaat, jotka eivät toimi näin, toteaa Aalto-yliopiston markkinoinnin apulaisprofessori Ashish Kumar.
Kumarin mukaan yrityksen sosiaalisen median sivustolle osallistuvien asiakkaiden tuoma tuotto on 5,6 prosenttia suurempi kuin niiden asiakkaiden, jotka eivät osallistu sosiaaliseen mediaan. Yrityksen sosiaaliseen mediaan osallistuvat käyvät myös yrityksen myymälässä noin viisi prosenttia useammin kuin yrityksen sosiaaliseen mediaan osallistumattomat.
Tutkimus osoittaa, että verkkoyhteisöjen rakentaminen, personoidut viestit ja verkkoyhteisöjen jäsenten kannustaminen mielipiteiden esittämiseen laajentavat asiakaskokemusta, kasvattavat sosiaalisen median vierailutiheyttä sekä edistävät kokonaismyyntiä.
Menestyksen avaimia ovat tutkimuksen mukaan muun muassa käyttäjäystävällisen sivuston ylläpitäminen, tapahtumia koskevien tietojen säännöllinen päivittäminen, asiakkaille suunnattavien viestien personalisointi samoin kuin asiakkaiden rohkaiseminen vuorovaikutukseen.
Tutkimus on ilmestynyt Information Systems Research -julkaisun Social Media and Business Transformation -erikoisnumerossa. Tutkimuksen ovat tehneet yhteistyössä Ashish Kumar Aalto-yliopistosta, Rishika Rishika ja Ramkumar Janakiraman Teksasin A&M-yliopistosta sekä Ram Bezawada New Yorkin osavaltion yliopistosta Buffalossa.
TS