Uutiset

Peter Vesterbacka hämmästelee Helsinki–Tallinna-tunnelin saamaa kritiikkiä: "Ei ole mitään Kiinan kommunistipuolueen salajuonta"

Peter Vesterbacka vierailee Kiinassa kahden viikon välein. Hän kertoo, että Kiinassa luottamus pitää ansaita. Siksi hän käy vierailuilla, ja solmii aiesopimuksia.
Peter Vesterbacka vierailee Kiinassa kahden viikon välein. Hän kertoo, että Kiinassa luottamus pitää ansaita. Siksi hän käy vierailuilla, ja solmii aiesopimuksia.

Yrittäjä Peter Vesterbacka ei ymmärrä, miksi kiinalaisten yhtiöiden syitä olla mukana hänen Tallinna–Helsinki-rautatietunnelihankkeessaan epäillään.

– Ei tarvitse olla mitään hämärää tai epämääräistä syytä, miksi kiinalaiset yritykset haluaisivat olla mukana. Ei ole mitään Kiinan kommunistipuolueen salajuonta. Tämä on yhtiöille tuottava projekti, ja Suomi on Kiinassa houkuttava maa.

Vesterbackan tunneliyhtiö Finest Bay Area Development allekirjoitti muutama päivä sitten aiesopimuksen maailman suurimpiin kuuluvan rakennusyhtiön China Railway Group Limitedin (CREC) kanssa. Kiinalainen valtionyhtiö on rakentanut pelkästään Kiinassa yli kahdeksantoista tuhatta kilometriä rautatietunnelia.

Aikaisemmin Finest Bay Area Development on solminut 15 miljardin euron aiesopimuksen kiinalaisen rahoitusyhtiön Touchstone Capital Partnersin (TCP) kanssa. Puolet rahoituksesta aiotaan kuitenkin Vesterbackan mukaan hankkia, asenneilmastosta johtuen, muualta kuin Kiinasta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vesterbacka harmittelee sitä, etteivät suomalaiset luota maahansa ja sen vetovoimaan. Vesterbacka sanoo, että jos ulkomaalainen yritys haluaa laittaa konttorin Suomeen, syytä ihmetellään suuresti.

Lisäksi hän toivoo, että Suomen lainsäädäntö muuttuisi niin, että Suomeen voisi tulla enemmän työperäisiä maahanmuuttajia. Suomessa on hänen mielestään joillain aloilla erittäin suuri työvoimavaje, mutta työntekijöiden hankkiminen ulkomailta on hankalaa.

Vesterbacka kertoo, että tunnelin rakentamistakin varten tarvitaan ulkopuolista työvoimaa.

– Suomessa ja Virossa ei ole tarpeeksi työvoimaa tätä hanketta varten. Ei tänne olla tuomassa 10 000 tai 100 000 kiinalaista töihin, mutta sieltä tulee sen verran osaajia, kun tarvitsemme. Palkkaamme myös Suomesta työvoimaa.

Finest Bay Developmentin tunnelisuunnitelma yhdistää Helsinki–Tallinna-rautatietunnelin rakenteilla olevaan Baltian pikajunaan. Ensimmäinen pätkä Rail Baltica -junarataa pitäisi olla valmiina 2025.

Vesterbacka sanoo, että hanke on osa suurempaa kokonaisuutta. Vesterbackan hankkeen päämääränä on se, että Suomesta pääsisi junalla vaikka Barcelonaan tai Berliiniin.

Vesterbackan mielestä tunnelin suun ei tarvitse olla Helsingissä kaupungin keskustassa ja Tallinnassa vanhassa kaupungissa. Kymmenen–viidentoista minuutin matka julkisilla tunneliasemalle ei ole hänen mukaansa liian pitkä.

– Esimerkiksi Pekingissä voi mennä 1–2 tuntia, että pääsee ruuhkassa mihinkään. Tämä hanke kannattaisi suhteuttaa globaaliin kuvaan.

Vesterbacka kertoo, että Suomen puolen Ympäristövaikutusten arvioinnin ensimmäinen vaihe on tehty. Sen johdosta Finest Bay Area Developmentilla on paljon analysoitavaa materiaalia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viron vastaavaa arviointia yhtiö ei ole vielä pystynyt tekemään, sillä Virossa selvitys vaatii alleen poliittisen päätöksen. Poliittista päätöstä ei Virosta ole vielä tullut.

Ratahanke voi olla Vesterbackan mukaan valmis yhtiön antamassa aikataulussa eli vuonna 2024. Aikataulun pitäminen riippuu siitä, missä aikataulussa poliittiset päätökset tulevat.

– Ei ole mitään syytä miksei tunneli voisi teknisesti valmistua vuoteen 2024 mennessä. Tietenkin hankkeessa voi mennä vaikka kymmenen vuotta, jos päätöksiä ei tehdä aiemmin.

Tausta

Helsinki–Tallinna-rautatietunneli

Ajatusta rautatietunnelin rakentamisesta Helsingin ja Tallinnan välille esitettiin jo 90-luvulla.

Varsinaisesti rakennusmahdollisuutta alettiin selvittää 2008, kun silloiset Helsingin ja Tallinnan kaupunginjohtajat allekirjoittivat aiesopimuksen selvityksen tekemisestä. Esiselvitys valmistui 2015.

Tällä hetkellä tunnelin rakennuttamisesta kilpailee vahvasti kaksi hanketta.

FinEst Link on Helsingin ja Tallinnan kaupungin, Uudenmaan ja Harjun maakunnan sekä Suomen ja Viron liikenneministeriön virkamieshanke.

FinEst Bay Area Project on Peter Vesterbackan ja tämän tunneliyhtiön yksityisrahoitteinen hanke.

Viranomaisten hankkeessa tunneli kulkisi Pasilasta Tallinnan keskustaan.

Tällä hetkellä Vesterbackan hankkeessa tunnelin suuaukko olisi Espoon Keilaniemessä. Espoosta juna kulkisi Tallinnan Ülemisten asemalle.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pasi Lehmuspelto
kaikessa yhteistyössä on riskinsä
Kaikki yhteistyö sisältää riskejä, koska kaikki osallistujat pyrkivät omaan hyötyynsä jollakin aikavälillä. Kiinan kaltaiset diktatuurimaat ovat riskialttiita yhteistyökumppaneita, mutta ikäviä yllätyksiä voivat tuottaa demokraattisiksikin luetut maat, kuten parhaillaan nähdään Britanniasta ja joistakin muistakin eurooppalaisista maista. Turhaan epäluuloon ei pidä sortua, mutta tarkkaa edunvalvontaa ja huolellisesti laadittuja sopimuksia pitää vaatia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rainer Kryssi
Hyötylaskelmat, kiitos
Olisi kiva nähdä panos/hyöty laskelmat. Hgin Pisara-radan hyötysuhde on 0.5. Turun "tunnin junalla" se on 0.1. Nuo aiemman kommentin laskelmat selvästi kertoivat että kyseessä ei ole taloudellisesti kannattava hanke. Miksi kiinalaiset olisivat halukkaita investoimaan Vihaisten Lintujen tunneliin muuten kuin geopoliittisen vaikuttamisen vuoksi? Kuten Afrikassa... Vuokrataan Ahvenanmaa kiinalaisille sotilastukikohdaksi...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
On montakin syytä epäillä hanketta
Ensinnäkin mistä tulee väitetty kannattavuus? Tunnelia varten pitää ottaa 15 miljardia lainaa Kiinasta. Siitä pitää ensin maksaa 3-5 %:n korko eli 450-750 miljoonaa € vuodessa. Jos laina otetaan 30 vuodeksi, lyhennyksiä on 0,5 miljardia €/vuosi. Yhteensä lainanhoitokulut ovat yli 1 miljardia € vuodessa. Entä tulot? Jos meno-paluulippu maksaisi 100 € niin kuin on esitetty, pitäisi matkustajia olla vuodessa yli 10 miljoonaa. Joka vuosi 30 vuoden ajan, 30 000 matkustajaa per päivä. Jos yhteen junaan laitetaan 20 vaunua ja jokaiseen 50 istumapaikkaa, saadaan menemään 1000 matkustajaa. Näitä junia kulkee sitten 45 min välein 24/7 täysinäisinä seuraavat 30 vuotta. Alkaako kuullostaa utopialta? Päälle tulevat vielä käyttökustannukset jne. jne.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: On montakin syytä epäillä hanketta
Mankala: "Tunnelia varten pitää ottaa 15 miljardia lainaa Kiinasta. Siitä pitää ensin maksaa 3-5 %:n korko eli 450-750 miljoonaa € vuodessa. Jos laina otetaan 30 vuodeksi, lyhennyksiä on 0,5 miljardia €/vuosi."

Kolme päivää sitten Mankala esitti nuo samat miljardit, korkoprosentit ja lainanlyhennykset.
Kysyin silloin mistä luvut ovat peräisin ja Mankala sanoi lukujensa olevan tunneliyhtiön kolmen päivän takaisesta lehdistötiedotteesta. No en minä sieltä noita lukuja löytänyt, ja kovin kummallistahan se olisi jos niitä siellä olisi ollut.

Mankala näkyy siis omineen muutaman muun kirjoittajan taktiikan; esitetään väite, ei esitetä sille katetta, ollaan pari päivää hiljaa ja esitetään väite uudestaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: On montakin syytä epäillä hanketta
Hankkeen kustannusarvio on toistuvasti ollut julkisuudessa: 15 miljardia €. Siitä on suhteellisen helppo laskea vuotuinen rahan tarve. Edestakaisen lipun hinta perustuu Vesterbackan esittämään arvioon. Ei tästä puutu enää kuin luvat, Suomen ja Viron valtioiden suostumukset ja tietysti rahat. Parempia kannattavuuslaskelmia odotellessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: On montakin syytä epäillä hanketta
Erään aiemmin esitetyn laskelman mukaan matkustajia välille Helsinki-Tallinna arvioitiin tulevan jopa 26 miljoonaa vuodessa. Vertailun vuoksi toteutuneet matkustajamäärät välillä Helsinki-Pietari (juna): 360 000/vuosi. Mutta tältä väliltä puuttuukin merenalainen tunneli.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: On montakin syytä epäillä hanketta
Mankala: "Hankkeen kustannusarvio on toistuvasti ollut julkisuudessa: 15 miljardia €."

Mankala muutti tarinaansa. Ensin hän väitti että hänen lukunsa olivat tuoreesta lehdistötiedotteesta, ja nyt sitten ollaankin jo hyvin epämääräisellä pohjalla.
Jos nyt vaikka Meyerin telakka tekee uuden sopimuksen niin takuuvarmasti ei ilmoiteta lainojen korkoja, eikä muitakaan rahoitusjärjestelyjä. Mankalan laskelmat ovat arvailua.

Se lehdistötiedotteessa ilmoitettiin että maksaa 15 miljardia, joista 12,5 rakentamiskustannuksia.
Mankala menee sitten heti pieleen kun alkaa tehdä laskelmiaan 15 miljardin perusteella. Todellisuudessahan tuossa 15 miljardissa on kymmeniä prosentteja pääomasijoitusta.

On paljon puhuttu siitä että tämä tunneli olisi osa Kiinan kaupan logistiikkaverkkoa, osa niin sanottua uutta Silkkitietä.
Mankala kuitenkin ottaa tulopuolelle vain matkustajien lippujen hinnat. Kovin outoa jos ei rahtia kulkisi lainkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.