Luonnonmukaisia tuotteita syödään yhä enemmän – luomumaidon tuotanto nelinkertaistunut
Luonnonvarakeskuksen tuore maa- ja elintarviketalouden vuosikatsaus kertoo luomuruuan myynnin kasvavan maailmalla ja Suomessa vauhdilla.
Suomessa luomutuotteiden myynti on kasvanut 2010-luvulla yli 10 prosentilla vuodessa. Viime vuonna luomutuotteita myytiin maamme vähittäiskaupoissa yhteensä 336 miljoonalla eurolla.
– Luomutuotannon on pitkään ajateltu palvelevan korkean tuloluokan kuluttajia. Markkinat ovat kuitenkin laajentumassa varakkaista kuluttajista yleisemmin elintarvikkeiden laadusta ja turvallisuudesta kiinnostuneiden kuluttajien valtavirtaan. Ihmisten kiinnostus ympäristöasioihin tukee osaltaan luomutuotteiden kasvavaa menekkiä. Kuluttajat ostavat luomua, koska pitävät tuotteita terveellisinä, aitoina ja maultaan alkuperäisinä., Luken tutkimusprofessori Jyrki Niemi toteaa tiedotteessa.
Luomun markkinaosuus ruuan vähittäismyynnistä on Suomessa edelleen pieni, 2,4 prosenttia. Silti luomutuotannossa oleva peltoala laajentuu nopeasti.
Suomen peltoalasta luomuviljelyssä oli viime vuonna 13 prosenttia eli luomuviljeltyä peltoa oli lähes 300 000 hehtaaria. Luomuviljelyä harjoitti noin 5 000 maatilaa, mikä on 11 prosenttia kaikista maatiloista. Luomutilojen keskikoko on tavanomaisia tiloja suurempi.
Suomen osuudella ei silti päästä lähellekään maailman kärkisijoja, sillä esimerkiksi Tanskassa jo yli 13 prosenttia ruokaostoksista on luomua. Naapurimaassa Ruotsissakin jo lähes kymmenen prosenttia ruokamyynnistä on luomua.
Luomukotieläintiloja on Suomessa noin tuhat. Niistä valtaosa tuottaa naudanlihaa tai maitoa. Luomumaitoa tuotetaan Suomessa nykyisin neljä kertaa enemmän kuin vuosituhannen alussa. Viime vuonna meijereihin toimitettiin luomumaitoa lähes 70 miljoonaa litraa, mikä on kolme prosenttia kaikesta maidosta.
Luomun osuus Suomen naudanlihantuotannosta on noin kolme prosenttia, sianlihasta alle puoli prosenttia, mutta kananmunista jo seitsemän prosenttia. Luomumunien tuotanto on kolminkertaistunut vuodesta 2010.
Luomuelintarvikkeiden vienti kasvaa nopeasti, mutta niiden osuus kokonaisviennistä jää noin kahteen prosenttiin. Luomutuotteita vietiin Suomesta vuonna 2018 vajaan 30 miljoonan euron arvosta.