Talous

Aikakausi päättyy saksalaisessa autojätissä, kun Mercedes-Benziä valmistava Daimler saa ruotsalaisen ykkösjohtajan

Dieter Zetsche johti Daimler-yhtiötä 13 vuotta. Hänestä itsestään tuli tavaramerkki mahtavine mursuviiksineen.
Dieter Zetsche johti Daimler-yhtiötä 13 vuotta. Hänestä itsestään tuli tavaramerkki mahtavine mursuviiksineen.

Saksan autoteollisuudessa päättyy tänään keskiviikkona yksi aikakausi, kun Dieter Zetsche siirtyy sivuun Mercedes-Benziä valmistavan Daimler-yhtiön hallituksen puheenjohtajan paikalta. Tilalle tulee ruotsalainen Ola Källenius.

Zetsche ehti johtaa Stuttgartissa pääkonttoria pitävää Daimleria 13 vuotta. Sinä aikana hänestä tuli oma tavaramerkki.

Paksut mursuviikset, lähes yhtä paksu svaabin murre ja epämuodollinen esiintyminen tekivät Zetschestä tunnetun hahmon saksalaisten keskuudessa. Hän lukitsi kravatit kaappiin, puki päälleen farkut ja sitoi tennarit jalkaan. Joillekin tämä oli virkistävää uutta, toisille kiusallista.

Päivitettyään oman vaatepartensa Zetsche uudisti myös Mersujen ulkoasun, joka alkoi vaikuttaa aikaisempaa nuorekkaammalta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Toisaalta Zetscheä pidetään Der Spiegelin mukaan vanhan ajan viimeisenä autopomona, jolla oli "bensaa suonissa" ja joka tunsi valmistamansa autot viimeistä mutteria myöten.

Zetschen aikakausi oli suurelta osin menestys. Hänen johdollaan Daimler selätti suvereenisti vuosien 2008–2009 finanssikriisin ja keräsi sen jälkeen ennätysvoittoja.

Huipun Daimler saavutti maaliskuussa 2015, jolloin firman pörssiarvo oli 102 miljardia euroa, kuusi kertaa enemmän kuin kuusi vuotta aikaisemmin.

Pari viimeistä vuotta ovat kuitenkin olleet Zetschelle ja Daimlerille vaikeita.

Volkswagen-konsernin vanavedessä myös Mersut ovat joutuneet dieselskandaaliin, josta uhkaa tulla Daimlerille miljardilaskuja.

Vielä vuonna 2016 Zetsche väitti, ettei Mercedes ole Volkswagenin tavoin huijannut dieselautojen pakokaasuissa. Stuttgartin syyttäjänvirasto on toista mieltä. Oikeusjuttu on vielä kesken.

Sähköautojen kehittelyssä amerikkalainen Tesla ja kiinalainen Geely ovat saaneet etumatkaa.

Geelyn pääomistaja, kiinalainen yrittäjä Li Shufu osti vuosi sitten noin kymmenen prosenttia Daimlerin osakekannasta, millä hänestä tuli yhtiön suurin yksittäinen omistaja.

Nyt Daimler ja Geely kehittelevät yhdessä Smart-pikkuautoa.

Daimler valitsi Zetschen seuraajaksi hyvin erilaisen henkilön.

Ola Källenius on kesäkuussa 50 vuotta täyttävä ruotsalainen. Hän on opiskellut taloustieteitä mutta tehnyt koko työuransa Daimlerissa. Hänellä on saksalainen vaimo.

Källeniuksen halutaan antavan firmalle uudenlaisen imagon, ennen muuta vihreämmän.

Källenius on jo luvannut, että Daimler-konsernin autot ovat vuonna 2039 täysin ympäristöystävällisiä. Tämä tarkoittaisi bensiini- ja diesel-autoista luopumista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

On hämärän peitossa, miten tämä toteutetaan käytännössä. Hybridiautojen tuotantoa ei ainakaan olla hetkeen ajamassa alas. Niissä on sähkömoottorin ohella myös polttomoottori.

Vallankumoukselliset tekniset muutokset eivät ole olleet Daimler-yhtiön suurin vahvuus.

Tämän takia yhtiö on aloittanut jotakin, mikä olisi takavuosina pidetty mahdottomuutena: yhteistyön baijerilaisen arkkivihollisensa BMW:n kanssa. Ola Källenius on Daimlerin kehitysjohtajana tavannut jo useaan otteeseen BMW:n insinöörejä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​