HS: Hallitusohjelmassa laitetaan liikkeelle mittavat raideinvestoinnit – Nopea rata tulossa Turkuun, Tampereelle ja Itä-Suomeen
Seuraava hallitus aikoo laittaa liikkeelle ainakin kolme uutta nopeaa junarataa sekä rakentaa ja korjata väyliä sadoilla miljoonilla euroilla, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
– HS:n tietojen mukaan hallitusohjelmaa neuvottelevat puolueet aikovat laittaa liikkeelle yleissuunnittelun nopeasta radasta Helsingistä Turkuun, Tampereelle sekä itäiseen Suomeen mahdollisesti Porvoon ja Kouvolan kautta, lehti uutisoi.
Viiden puolueen hallitusneuvotteluissa ovat Sdp:n johdolla mukana keskusta, vasemmistoliitto, vihreät ja Rkp. Lisätietoa raidehankkeista voi olla luvassa jo ensi viikon lopulla, sillä Sdp:n hallituksenmuodostaja Antti Rinne on sanonut, että pyrkii saamaan hallitusohjelman valmiiksi perjantaina 24. toukokuuta eli muutama päivä ennen EU-parlamentin vaaleja.
Helsingin Sanomien tietojen mukaan raidesuunnitteluun on alustavasti ajateltu varattavan pari sataa miljoonaa euroa. Tämän lisäksi väyliä rakennettaisiin ja korjattaisiin ehkä noin 500–700 miljoonalla eurolla. Hankkeet rahoitettaisiin ottamalla lisää lainaa.
Lehti huomauttaa, että nopeat ratahankkeet ovat valtavan kalliita ja ne valmistuisivat vasta yli kymmenen vuoden kuluttua.
– Pelkästään nyt todennäköisesti aloitettavat yleissuunnittelut voivat kestää pari vuotta. Sen jälkeen alkaisi kunkin radan ratasuunnittelu ja vasta sitten mahdollinen rakentaminen, Helsingin Sanomat kertoo.
HS:n mukaan ratahankkeet maksaisivat nykyisten laskelmien mukaan 11,4 miljardia euroa eli jopa enemmän kuin hävittäjien uusiminen.
– Koko summaa valtio ei välttämättä maksaisi, vaan kustannukset jakautuisivat valtion, kuntien, EU:n ja joskus myöhemmin mahdollisten muiden omistajien kesken.
Hallitusneuvotteluissa liikennetyöryhmää johtaa europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas) Suomussalmelta Kainuusta. Hän pääsi uuteen eduskuntaan ja aloittaa eduskunnassa, kun EU-parlamentin kausi loppuu kesäkuun lopussa.
Kyllönen sai nyt hallitusneuvotteluissa johdettavakseen Liikenneverkon kehittäminen ja ylläpito -työryhmän. Kyllönen toimi Jyrki Kataisen hallituksessa liikenneministerinä vuosina 2011 – 2014. Työryhmien puheenjohtajat ovat olleet perinteisesti vahvoilla, kun ministereitä valitaan.
Korjattu klo 8.52: Antti Rinne ei ole enää hallitustunnustelija, vaan hallituksenmuodostaja.
Lue myös:
WWF teetti kyselytutkimuksen alkuvuodesta Kantar TNS Oy:llä. Kyselyyn vastasi yli 1 000 ihmistä.