Talous

Luomumaito vetää luomumarkkinoiden kasvua

Suomen luomumarkkinat kasvoivat neljänneksen viime vuonna, mutta osuus on vielä pieni. Luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu arvioi, että osuus nousi viime vuonna 1,6 prosenttiin päivittäistavaramarkkinoista.

Arvio perustuu kaupparyhmien tietoihin viime vuoden myyntiluvuista. Niiden mukaan luomutuotteita myytiin viime vuonna yli 200 miljoonalla eurolla. Suurimman markkinaosuuden luomutuotteet ovat vallanneet pääkaupunkiseudulla, jossa niiden siivu nousi 2,5 prosenttiin.

Ostetuin yksittäinen luomutuote on luomumaito. Kaupan mukaan lähes viidennes luomun kokonaismyynnistä tulee nestemäisistä maitotaloustuotteista.

Nielsenin kuluttajapaneelin mukaan luomun markkinaosuus nousee keskimääräistä suuremmaksi joissakin tuoteryhmissä. Näitä ovat muun muassa hiutaleet, ruokaöljy ja ruisleipä.