Talous

Rauman telakalla uumoillaan vilkastuvia aikoja

 Kuva: Jori Liimatainen, TS
Kuva: Jori Liimatainen, TS

STX:n Rauman telakalla uskotaan laivanrakennuksen markkinoiden piristymiseen jo lähiaikoina.

– Sellaiset merkit ovat näkyvissä, vaikka parhaillaan meillä tehdäänkin vain rajavartiolaitoksen ulkovartiolaivaa, telakanjohtaja Toivo Ilvonen kertoo.

Rauman telakka työllistää nykyään noin 800 työntekijää, joista laskutavasta riippuen 100–200 on parhaillaankin lomautettuna. Meneillään ovat yt-neuvottelut, joille tuli juuri jatkoaikaa. Silti telakan johdon usko tulevaisuuteen on vahva.

– Tällä alalla tilanteet muuttuvat valtavan nopeasti. Meillä on menossa monia neuvotteluja ympäri maailmaa. Olemme hyvin toiveikkaita, Ilvonen kuvaa.

Telakalla oli maanantaina Rajavartiolaitoksen ulkovartiolaivan kölinlasku, joka on laivanrakennuksen perinteinen juhlaseremonia.

Ensi marraskuussa valmistuva 96 metriä pitkä ja 17 metriä leveä laiva kuvaa raumalaistelakan nykytyötä. Moderni monitoimialus sisältää huipputekniikkaa, jonka avulla voidaan hoitaa muun muassa rajavalvontaa, meripelastusta, hätähinauksia, sotilaallista maanpuolustusta ja öljyntorjuntaa. Sen työllistävä vaikutus on 450 henkilötyövuotta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Itämerellä operoivan aluksen kehitystyötä on tehty seitsemän eri ministeriön kanssa, kertoo kommodori Jukka Jaakkola Rajavartiolaitokselta.

Perinteiseen kölinlaskuun liittyy onnenlantin asettaminen laivan runkolohkon alle.

Pelkällä onnella ei kuitenkaan jatkossa pärjää. Myyntityö vaatii pitkäjännitteisyyttä ja rakentaminen uuden oppimista.

– Tähän laivaan tarvittavan monipuolisen uuden tekniikan ansiosta olemme saaneet opiskella paljon. Lisäksi meillä on nyt entistä paremmat yhteistyöverkostot, Toivo Ilvonen sanoi.

Raumalaisrakentajat hallitsevat arktisten olojen laivat. Rauman telakalta tilataankin usein nimenomaan erikoisaluksia, joita ostaja tarvitsee esimerkiksi tutkimustyöhön, autolautoiksi tai jäänmurtajiksi.

TS–STT

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
romuline
Yhteysalusliikenteeseen varoja?
Näihin ns. "leikkilaivoihin" tuntuu valtiolta riittävän rahaa niin paljon, että hyväkuntoisia vartioaluksia täytyy seisotta kun niihin ei riitä miehistöä ja eikä niile ole käyttöä. Sen sijaan yhteysalusliikenteeseen ei valtiolta riitä rahaa kun 50- ja 60-vuotta vanhoja käyttöön sopimattomia romuja haalataan saaristoliikenteesen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.