Uutiset

Risteilyalusten tarkastaminen ontuu Yhdysvalloissa – miehistö lähes orjan asemassa

Meksikonlahdella tuuliajolle konehuonepalon vuoksi jäänyt risteilyalus Carnival Triumph satamassa 14. helmikuuta 2013. Lehtikuva/ DAN ANDERSON
Meksikonlahdella tuuliajolle konehuonepalon vuoksi jäänyt risteilyalus Carnival Triumph satamassa 14. helmikuuta 2013. Lehtikuva/ DAN ANDERSON

Meksikonlahdella tuuliajolle konehuonepalon vuoksi jääneen risteilyalus Carnival Triumphin matkustajat ovat haastaneet varustamon oikeuteen.

Alus hinattiin satamaan reilu viikko sitten. Epämiellyttävissä olosuhteissa laivalla viisi päivää viettäneet tuhannet matkustajat olivat raivoissaan.

Joukkokanteen mukaan varustamo tiesi aluksen aiemmista teknisistä ongelmista.

Palon vuoksi lähes koko alus oli ilman sähköä.

– Koska viemärit ja saniteettijärjestelmät eivät toimineet aluksella, viemärien sisältö eli virtsaa ja ulostetta sisältävä vesi valui lattioille, seinille ja katoille, sanottiin oikeudelle jätetyssä kirjelmässä.

Lisäksi matkustajat valittivat ruuan puutteesta.

Carnival Triumphin onneton risteily nosti esiin sen, kuinka voimattomia Yhdysvaltojen viranomaiset ovat risteilyteollisuuden kanssa.

Suurin osa aluksista purjehtii mukavuuslipun alla, ja niiden kunnon valvominen on lähes mahdotonta. Esimerkiksi Triumph-aluksen tarkastukset ja huolto tehdään sen kotisatamassa Bahamalla. Yhdysvaltain rannikkovartiosto voi tehdä aluksille vain yhden vuosittaisen tarkastuksen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Myöskään risteilyalusten miehistön työskentelyolosuhteita ei voida valvoa Yhdysvalloissa.

CNN-uutisten haastatteleman, risteilyturvallisuuteen erikoistuneen lakimiehen James Walkerin mukaan alusten miehistöä kohdellaan kuin orjia, eikä Yhdysvaltain työlainsäädäntö koske heitä.

– Royal Caribbean -varustamon aluksella siivooja työskentelee 12 tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa noin 120 euron viikkopalkalla, hän sanoi.

Vain pieni osa miehistöstä saa käyttää samoja tiloja kuin matkustajat, muut joutuvat pysymään koko ajan miehistötiloissa.

Walkerin mukaan risteilyaluksilla puhkeavat vatsatautiepidemiat johtuvat usein siitä, että sairastunut työntekijä ei uskalla jättää vuoroaan väliin. Pöpöt leviävät helposti sairaan työntekijän käsittelemän ruuan mukana. Viime vuonna risteilyaluksilla raportoitiin 16 laajaa norovirusepidemiaa.

Lisäksi tulipalot merellä olevissa risteilyaluksissa eivät ole kovinkaan harvinaisia. Walkerin tilastojen mukaan vuosina 1990–2011 risteilyaluksilla on ollut 79 tulipaloa.

TS–STT

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
turusta nauvoon soutamalla
Kantsii kokeilla soutuvenettä
Ei jenkkilä ole se ainoa risteilevä maa maailmassa. Toisaalta, kun laivassa syttyy tulipalo ja vieläpä konehuoneessa, on matkustajien onni että heitä kuljettanut paatti jäi asuttavaksi ja kellumaan. Pelastusveneellä merellä on muutama päivä hyvin hankala pelkällä hätämuonalla.

Ei näissä paattiasioissa kannata mamistella, jos muutama suomalainen, pilalle hemmoteltu abi kokeekin olonsa ahdistavaksi vertaistensa seurassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.