Viking Gracen sisaraluksesta päätetään kesän jälkeen
Ensi syksynä päätetään, tilaako Viking Line sisaraluksen Turun telakalta torstaina luovutetulle Viking Gracelle.
– Katsomme ensin rauhassa kevään ja kesän, miten Viking Grace otetaan vastaan. Jos laiva on menestys, kuten uskomme, niin kesän jälkeen on sitten aika päättää toisen laivan tilaamisesta, kertoo Viking Linen toimitusjohtaja Mikael Backman.
Backmanin mukaan on selvää, että Viking Linella on nyt haasteita edessään, kun Tukholman ja Turun välillä on kaksi hyvin erilaista laivaa. Uusi Grace on volyymiltaan Amorellaa jopa 60 prosenttia suurempi. Matkustajamäärässä on eroa vain joitakin satoja, mutta rahtikapasiteetti on aivan toisenlainen.
– Tottakai kaksi samanlaista alusta toisivat synergiaa, mutta toisaalta Amorella ei ole koskaan aikaisemmin ole näin buukattu kuin mitä se nyt on. Ihmistenhän täytyy yleensä kulkea molempiin suuntiin, Backman naurahtaa.
Backmanin mukaan Gracea ei voi edes verrata muihin ruotsinlaivoihin.
– Tuotteena tämä on täysin erilainen kuin muut. En haluaisi kutsua Gracea edes ruotsinlaivaksi, tämä on Itämeren risteilyalus. Turku-Tukholma -välillä on nyt Grace ja sitten ne muut kolme laivaa, Backman kuvailee.
Backmanin mukaan Grace tuo Itämeren laivamatkailuun taas pitkästä aikaa sitä pientä luksusta, joka laivamatkustamisessa alkujaan ihmisiä viehätti.
Viking Grace lähtee Turusta iltalaivana. Aamupariksi jää kuukauden ajaksi ensin Isabella, kun Amorella viedään Turun korjaustelakalle Naantaliin huoltoon ja pieniin uudistustöihin.
– Isabella on myynnissä, ja potentiaalisia ostajaehdokkaita on tällä hetkellä 3–4. Ajat ovat kuitenkin hankalat laivanmyyntiä ajatellen, joten jos Isabella ei mene kaupaksi kesään mennessä, pidämme sen kesäkauden ajan Helsinki–Tallinna -reitillä, Backman kertoo.
Isabella tulisi Vikingin XPRS:n oheen toiseksi laivaksi.
– Meillä on kapasiteettivajetta kesäkautena, joten Isabellalle olisi silloin käyttöä. Se ei ole sopivin mahdollinen alus sille välille, mutta tietenkin jos se osoittautuu suosituksi niin se voi jopa jäädä Tallinnan-reitille, Backman pohtii.
Backmanin mukaan Viking Line ei nosta hintatasoa uuden aluksen myötä.
– Kaikki hinnat pysyvät ihan samoina, mutta samanlaisia alennuksia kuin ennen ei enää nähdä, Backman sanoo.
STX Finlandin varatoimitusjohtaja Jari Anttila hymyilee helpottuneena. Telakka on viime kuukausina ollut lähes ennen näkemättömässä turbulenssissa, mutta Viking Grace valmistui ilman ongelmia ja ajallaan ja asiakas on siihen erittäin tyytyväinen.
– TUI:n aluksille etsimme rahoitusta ja meillä on tämä kevät aikaa. Emoyhtiö STX on mukana neuvotteluissa. Sen enempää en halua tästä kommentoida, Anttila sanoo.
Hänen mukaansa Viking Linen loppumaksu toki parantaa yhtiön kassatilannetta, mutta summa on ollut tiedossa.
TS