Yara, Neste ja Meyer uskovat runkoverkkoasetuksen vaarantavan suomalaisen vientiteollisuuden
Yara Suomi, Neste Oyj ja Meyer Turku vaativat Turku–Toijala-radan sisällyttämistä rautateiden runkoverkkoon. Turun kauppakamarin julkaiseman yritysten kannanoton mukaan Turku–Toijala-rata on merkittävä Etelä-Suomen kasvukolmiolle, sen kestävälle kasvulle, sekä koko maamme vientiteollisuudelle.
Yritysten mukaan radalla on työvoiman liikkuvuuden ja elinkeinoelämän toimivuuden turvaamisessa suuri merkitys. Satamaliikenteen lisäksi Turku–Toijala-radan sisällyttäminen runkoverkkoon olisi oleellista Varsinais-Suomen raskasta raideliikennettä käyttävän teollisuuden logistiikalle.
Yaran Uudenkaupungin tehtaalta kulkee Toijalan kautta lastia noin 800 000 tonnia vuodessa, ja määrä on Yaran mukaan laajentumishankkeiden myötä kasvussa. Yara Suomen operatiivisen päällikön Lasse Oksasen mukaan radan merkitystä vähätellään jättämällä se runkoverkon ulkopuolelle.
– Turku-Toijala-rata on Yara Suomen tehtaitten raaka-ainehuollon ja lannoiteliiketoiminnan kannalta ensiarvoisen tärkeä. Siilinjärven tehtailta toimitetaan fosforiraaka-aineita Uuteenkaupunkiin ja Uudestakaupungista typpihappoa Siilinjärvelle. Venäjältä saapuvat raaka-aineet kulkevat myös Toijala–Turku-radan kautta. Toijala–Turku-rata on käytännössä ainoa rautatieyhteys Lounais-Suomen raskaalle teollisuudelle rantaradan ollessa varattuna matkustajaliikenteelle, Oksanen sanoo Turun kauppakamarin tiedotteessa.
Myös osa Nesteen raaka-ainekuljetuksista kulkee Venäjältä Naantaliin Turku–Toijala-rataa pitkin ja vastaavasti puolivalmisteet samaa raidetta pitkin Porvooseen. Meyerin Turun telakan kaikki junarahti kulkee Turku–Toijala-radan kautta.
– Esimerkiksi laivan rungon teräslevyistä suurin osa saapuu telakalle tuota rataa pitkin. Lisäksi telakan merkittäviä kokonais- ja osatoimittajia on radan varrella. Toijalan rata on meille tärkeä, painottaa Meyerin varatoimitusjohtaja Tapani Pulli.
Runkoverkkoasetuksella on tarkoitus säätää valtakunnalliseen runkoverkkoon kuuluvista maanteistä ja rautateistä. Asetuksen tavoitteena on varmistaa runkoverkkoon kuuluvien maanteiden ja rautateiden muuta tie- ja rataverkkoa korkeampi palvelutaso.
Turun kaupunginjohtaja Minna Arve otti osaa keskusteluun Twitterissä.
Koko Suomen työllisyyden kasvusta puolet on viimeisen vuoden aikana syntynyt Lounais-Suomessa. Isoja työllistäjiä ovat mm MeyerTurku, Neste &Yara, joiden kuljetukset vaarantuvat jos LVM:n esitystä runkoverkkoasetukseksi ei korjata. Tällä radalla kulkee koko V-Sn tavaraliikenne https://t.co/bSgcAuZ4dw
— Minna Arve (@minnaarve) October 17, 2018
Arkistovideolla Turku – Toijala-radan kunnostustöitä vuonna 2007.