Uutiset

Pikaratikka saattaa ajaa Auransillan yli

 Kuva: Ben Serlo, TS
Kuva: Ben Serlo, TS

Turun suunnittelema pikaraitiotie saattaa Tuomiokirkkosillan asemesta kulkea Auransillan yli. Auransilta on esillä reittivaihtoehdoissa, joita esiteltiin Turun kaupunginhallitukselle maanantaina.

Linja-autoaseman suunnasta Kauppatorille ajaessaan ratikka ei välttämättä käyttäisi reittiä Aninkaistenkatu–Eerikinkatu, sillä vaihtoehtona on Aninkaistenkatu–Maariankatu–Kauppiaskatu. Turussa pohditaan myös länteen kulkevan linjan vetämistä Puutarhakatua pitkin Portsan läpi.

Pikaraitiotie kulkisi alkuvaiheessa Kauppatorilta Runosmäkeen, Varissuolle, Skanssiin, Hirvensaloon ja Linnakaupunkiin.

– Tarkoitus on tehdä karkea arvio vaihtoehdoista ja tuoda päätösesitykset kaupunginhallitukseen ja valtuustoon ennen kesälomia, apulaiskaupunginjohtajaJarkko Virtanen (sd) sanoo.

Päätöksen yhteydessä selviää myös, millaisia asemakaavamuutoksia mahdollisesti tarvitaan.

Raitiotien kustannukset ja rahoitus selvitetään myöhemmän yleissuunnittelun yhteydessä. Kesällä 2009 valmistuneessa Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksessä nyt suunniteltavan ykkösvaiheen ratainvestoinneiksi laskettiin 220 miljoonaa euroa. Varikko maksaisi 22 miljoonaa ja vaunut 45 miljoonaa. Tuolloin ykkösvaiheen pituudeksi arvioitiin 20,3 kilometriä, nyt jopa 27 kilometriä.

Myöhemmin eli kakkosvaiheessa kiskoja jatkettaisiin ainakin Turun seudun rakennemalli 2035:n mukaan Raisioon, Kaarinaan ja lentokentälle. Kuluja kertyisi vuoden 2009 laskelmien mukaan 217 miljoonaa euroa.

TS

LUE LISÄÄ TIISTAIN TURUN SANOMISTA

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
JS
Raidesuunnittelu pakolliseksi!
Suomeen pitäisi saada laki, jossa kaikkien kaupunkiseutujen joissa 10 km säteellä keskustasta asuu 150 000 ihmistä, pitäisi tehdä alustava kaupunkiraidesuunnitelma.

Tässä suunnitelmassa asetettaisiin tavoitteet sille miten kaupungista saadaan sellainen, että raidejärjestelmiä päästään hyväksikäyttämään.

Raiteet ovat ainut ratkaisu, jolla kaavoitusta ja rakentamista pystytään sitomaan ja suunnittelemaan pitkäjänteisesti. Ja taas tiivis kaavoitus ja rakentaminen ovat ainoita tapoja joilla palveluiden tuottamiselle voidaan luoda taloudelliset lähtökohdat. Siksi raideliikenne on niin tärkeää!

Raideliikenteen syntyminen kaupunkeihin pitäisi olla automaatio kuten myös valtion tuen raideliikenteelle koko Suomessa. Toki tulee olla rajat ja määritteet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Elmo
Vast: Raidesuunnittelu pakolliseksi!
Viherhöpötystä, ilman perusteluja.
Tavoitteena pakottaa ihmiset asumaan ahtaasti, pienissä asunnoissa ja kaavoittamalla tonttimaa täyteen. Seurauksena asumisviihtyvyyden tuhoutuminen.
Turun keskustan kaavoituksella ei ole ollut mitään merkitystä, kohta rakennetaan puistoihinkin. Vihreät grynderien asialla.

Vihreät, miksi haluatte tuhota ihmisten asumisviihtyvyyden ja ympäristön kaupunkien keskustoissa?

Raideliikenne on tässä tavoitteessa vain keppihevonen, jolla halutaan perustella slummikaavoittaminen. Kaikenlisäksi raideliikenne on aivan liian kallista ja Turku liian pieni kaupunki siihen. Ei toimi, mutta ei ole tarkoituskaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JS
Vast: Raidesuunnittelu pakolliseksi!
Miksi mielestäsi tiiviissä asutuksessa pitäisi olla pieni asunto?

Mitä tekemistä tiiviydellä on asumisviihtyvyyden kannalta? Molempiin saa vehreitä puistoja ja erikokoisia taloja. Painotukset ovat vain erit ja toteutustapa erilainen.

Yrittäkää ymmärtää, ettäö peruspalvelut maksavat aina sitä enemmän mitä harvemalle ihmiselle ne tehdään. Ihmisiä pitää olla aina paljon yhdelle palvelupisteelle, jotta se on kannattavaa.

Lama heikentää tätä suhdetta entisestään, eli tarvitaan vielä suurempi määrä ihmisiä yhtä palvelupistettä kohden. Kyse on matematiikasta, joka ei ole mielipidekysymys.

Slummeista puhuminen on harhaanjohtamista ja typerää tahallaan asioiden vääristelyä. Maailmassa on harvaan asuttuja turkuja ja umpeen asuttuja manhattaneja ja siltä väliltä löytyy järjetön määrä asuinalueita erilaisilla tiiviyksillä ja turha todellakaan väittää, että kaikki Turkua tiiviimmät ovat hirveitä slummeja.

Yhteiskunta ei kestä harvaanasumista! Jokainen saa omalla kustannuksellaan elää niin pelossa ja pelolla kuin haluaa, mutta yhteiskunnan pitää tehdä se, mikä kokonaisuuden kannalta on järkevintä ja tiivis kaupunkirakenne on sitä.

Sitä paitsi! Turku on kaupunki. Kaupunkien kuuluu olla tiiviitä. Se on koko kyläyhteisön alkuperäinen idea. Yhteisöllisyys tuo turvaa niin taloudellisesti kuin muutenkin. Kun tästä poiketaan, ollaan ongelmissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esimerkki on paras innoitus
Vast: Raidesuunnittelu pakolliseksi!
Pakko on ruma sana. Raidesuunnittelun lisääntyminen hoituu helposti myös vapaaehtoisesti.

Näin: Kaikki raideliikenteen välttämättömyyden jo ymmärtäneet (esim. J.S.) osoittavat omalla esimerkillään miten tärkeää raideliikenne on ja muuttavat sellaiseen kaupunkiin (Helsinki) jossa on toimiva raideliikenne. Se ei ole mikään varsinainen uhraus, koska kuka nyt voisi asua raideliikenteettömässä kaupungissa.

Hyvin nopeasti kaikki raideliikenteettömät kaupungit huomaavat "Hei, mehän menetetään kaikki parhaat veronmaksajamme ja innovatiiviset, osallistuvat kuntalaisemme, kun meillä ei ole raideliikennettä!"

Sitten kaikki kaupungit alkavat rakentaa raideliikennettä.

Yksinkertaista, eikö totta?

P.S. Helsinkiin pääset junalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Realisti
Vast: Raidesuunnittelu pakolliseksi!
Ja minä kun olen ollut uskossa, että raideliikenteen puolesta vaahtoajat edustavat kaikkein huonointa veronmaksukykyä ollen enemmänkin elämäntapahaihattelijoita tai yliopistojen kahviloissa tai yliopistojen lähellä olevien pubien baaritiskien äärellä istuvia selittelijöitä.

Hyvä, että tämäkin asia selvisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Elmo
Vast: Raidesuunnittelu pakolliseksi!
Ei minun vaan teidän jotka haluatte kumpaakin, se on sitä teidän matematiikkaa. Koska teidän mielestänne yhteiskunta ei kestä muuta vaihtoehtoa.

Ei ole mikään salaisuus, että vihreät ajavat raitiotietä, jotta saataisiin tiivis, slummimainen keskusta, täyteen pieniä koppeja. Aivan kuten häkkibroilerikasvattamo, ratikka ruokkimaan, niin siinähän se on. Vihreä unelma.

Voitko perustella, miksi yhteiskunta ei kestä harvaanasumista? Onko vihreillä vain yksi ainoa vaihtoehto?
Kaupunkien tulee olla tiiviitä mielestäsi, kyläyhteisö muodostuu sellaiseksi kuin on tarpeen, ei vihreän keskuskomitean määräyksestä. Ongelma on se, että vihreällä keskuskomitealla on pakkomielle puuttua ihmisten elämään. Ja silloin ollaan ongelmissa, kuten historia on osoittanut!

Te ajatte sammutetuin lyhdyin. Raitiotie on vain keppihevonen. Ette vain ymmärrä, että Turku on liian pieni kaupunki, jotta suunnitelmanne voisi edes periaatteessa toteutua, eihän se toteudu teidän päämäärienne mukaan edes metropoleissa.

Ihmisten asuinpaikan ja tavan valinnassa raitiotie on listan viimenen perustelu, lukuunottamatta vihreän keskuskomitean jäsenistöä, joka rakentaisi raitiotien omalle omakotitalolleen Vahdolle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tält pualt jokke
Vast: Raidesuunnittelu pakolliseksi!
Vai muuttavat nuoret Helsinkiin, koska siellä on toimiva raideliikenne keskustassa? Tuolla logiikalla ei toivottavasti tehdä tärkeämpiä päätöksiä kuin "ostaisinko kaupasta 500 vai 600 grammaa jauhelihaa?" Minä olen ihan luullut, että siksi ne sinne pakkomuuttavat, kun sinne on haalittu puolen Suomen työpaikat...
Mutta viherhörhöjen mieliksi toki voidaan suunnitella pikaraitiotien lisäksi myös vaikka hevoskaistoja Turun keskustaan. Kumpikaan ei toimi, mutta väliäkös sillä. Vai?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KV
Aurasilta liian kapea
Nykyisellään Aurasillan kapasiteetti ei ainakaan riitä pikaraitiotielle, kun siinä ei muutenkaan liikenne suju tällä hetkellä. Siltaa pitäisi ainakin leventää yhden kaistan verran, mikäli tällaista suunnitelmaa edes kehdataan harkita. Kevyenliikenteen väylät sillan molemmin puolin ahdistavat jo vähänkin kauniimpana kesäiltana!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pekka
Vast: Aurasilta liian kapea
Eiköhän Auransilta näiden suunnitelmien yhteydessä muutu ainoastaan joukko- ja kevyen liikenteen käyttöön.

Kovin suurta kapasiteettia sillä ei ole autoliikenteen suhteen tälläkään hetkellä, joten mikään kriittinen väylä se ei ole keskustan liikenteen osalta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turussa on jo ratikka
hiukan epäilen
Ratkkojen toimivuutta turussa ja ottaen huomioon, että nerot aikoinaan poistattivat kaikki kiskot on nää kokonaan tyhjästä rakennettavat hankkeet lähinnä hymyä herättäviä. Eiköhän se noihin investointeihin kaadu kertalaakista. Mutta itsekkin ratikoista tykkään ja mikäs se kokoustella mielenkiintoisen aiheen ympärillä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
speltti
Etuliite pois
Voidaan samalla vaihtaa nimeksi vain raitiotie jos kiskot vedetään autojen sekaan varsinkin Aurakadulla.
Miksi muuten raitiovaunulla pitää päästä torille, solmukohta voisi olla päärautatieasema, joka on kävelymatkan päässä joka paikasta keskustassa ja jonne olevia kiskoja voisi hyödyntää mm. Lausteen, Varissuon, sataman ja Raision/Naantalin suunnista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää