Uutiset

Toyotan maailmanlaajuinen takaisinkutsu koskee tuhansia autoja Suomessa – "Saattaa johtaa hybridijärjestelmän sammumiseen kesken ajon"

Autovalmistaja Toyota kutsuu maailmanlaajuisesti takaisin yli 2,4 miljoonaa hybridiautoa.

Uutistoimisto Reutersin mukaan takaisinkutsu koskee Prius- ja Auris-malleja, jotka on valmistettu lokakuun 2008 ja marraskuun 2014 välillä.

Takaisinkutsussa on kyse 1,25 miljoonaa autoa Japanissa, 830 000 Pohjois-Amerikassa ja 290 000 Euroopassa.

Toyotan mukaan "harvinaisissa tilanteissa" jotkut autoista saattavat menettää tehonsa ja auton moottori saattaa sammua.

Suomen Toyotan tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo, että kyse on tarkastuskampanjasta. Suomessa takaisinkutsun piirissä on 3055 hybiridiautoa. Autojen omistajiin otetaan yhteyttä.

– Heitä pyydetään käymään korjaamolla järjestelmäpäivityksessä.

Karvinen pitää riskiä ongelmatilanteesta erittäin pienenä. Vikatilanne on tullut esiin Toyotan omissa tutkimuksissa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kyseessä on erittäin epätodennäköinen tilanne, joka saattaa johtaa käytännössä hybridijärjestelmän sammumiseen kesken ajon.

– Seurauksena on tehon menetys. Ohjaustehostin ja jarrut pysyvät toiminnassa ihan normaalisti, Karvinen sanoo.

Karvisen mukaan takaisinkutsu on jatkoa vuosien 2014-2015 kampanjalle.

– Silloin autot on käyty läpi ja niihin on ajettu päivitetty hybridijärjestelmän ohjausjärjestelmä. Kun tutkimuksia on jatkettu, niin on havaittu yksi tilanne, jota ei ole aikaisemmin otettu huomioon.

– Teemme vielä yhden parannuksen aikaisempaan päivitykseen, Karvinen sanoo.

Hän ei pysty sanomaan tarkkaa ajankohtaa, milloin viimeisin ongelma selvisi Toyotalle.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pena
Ei ole näkynyt
Ei ole tojotoja näkynyt hinureiden kyydissä. Kolme viimeistä kyydissä matkanneet ovat olleet Saksan ihmeitä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.