Turkulaiset ja dhakalaiset opiskelevat yhdessä virtuaalitodellisuudessa
Pääskyvuoren koulun neljäsluokkalaiset ja bangladeshilaisen Dhaka Joy & Hope -koulun oppilaat aloittavat opiskelun yhdessä virtuaalitodellisuuden avulla. Kokeilussa turkulaiset lapset kokeilevat ja kehittävät uudenlaista oppimisympäristöä yhdessä tutkijoiden kanssa.
– Virtuaalitodellisuudessa lapset siirtyvät yhteiseen toimintaympäristöön, jossa toiset lapset ovat kuitenkin aidosti läsnä. Oppilaat voivat toimia yhdessä, tehdä tehtäviä ja kommunikoida keskenään puhumalla, eleillä ja liikkeillä. Tämä tarjoaa mahdollisuuden yhdessä oppimiseen ja oppilaat pääsevät samalla harjoittelemaan kansainvälisessä ympäristössä toimimista, sanoo Pääskyvuoren koulun rehtori Erkki Rötkönen yliopiston tiedotteessa.
Kokeilun tavoitteena on luoda uudenlaisia tapoja oppia ja opiskella tulevaisuuden taitoja, kansainvälisyyttä, kieliä ja matemaattisia aineita.
– Tässä kokeillaan poikkeuksellista tapaa tehdä tutkimusta yhdessä yliopiston ja perusopetuksen koulun kanssa. Turun kaupungin ja Hesburgerin tuki sekä CTRL Realityn toimittama virtuaalitodellisuusympäristö mahdollistivat ajatusten nopean siirtämisen piirustuspöydältä käytäntöön, toteaa erikoistutkija Tuomas Mäkilä Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitokselta.
Hesburger rakennutti Dhakaan vuonna 2011 Dhaka Joy & Hope -koulun osana Fida Internationalin kehitysyhteistyöprojektia. Koulussa opiskelee yli 400 oppilasta.