Sähköpyörien suosio jatkaa kasvuaan
Sähköpyörien suosio jatkaa kasvuaan Suomessa. Suomessa sähköpyöriä valmistavan Helkaman myyntipäällikkö Harri Halme kertoo, että heidän myyntinsä ovat tuplaantuneet vuosittain.
Kaksi vuotta sitten Helkaman sähköpyöriä myytiin noin tuhat, mutta seuraavalle vuodelle myynti tuplaantui. Halme uskoo, että he myyvät 4 000 sähköpyörää tänä vuonna ja myös tulevaisuuden odotukset ovat kovat.
– Vielä ollaan sen verran rohkeita, että uskomme, että voimme tuplata myynnin vielä ensi vuonnakin, Halme sanoo.
Tämä tarkoittaisi noin 8 000 Helkaman sähköpyörän myyntiä vuodessa.
Suomessa ei ole tarkkoja tilastoja siitä, kuinka paljon maassa on sähköpyöriä, mutta Tulli tilastoi sähköpyörien maahantuontia. Tullin tuontitilastojen mukaan kahtena edeltävänä vuonna Suomeen tuotiin yli 6 000 sähköpyörää, kun vielä vuonna 2014 niiden määrä oli yli 2 000. Vuodesta 2012 tämän vuoden maaliskuuhun mennessä Suomeen on tuotu yli 25 000 sähköpyörää.
Halme kertoo, että sähköpyörien myynti pysähtyi täysin kesken kovinta sesonkia keväällä. Syyksi hän sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) yllättävän ehdotuksen maaliskuun lopulla, jossa sähköpyörille ehdotettiin 400 euron hankintatukea.
– Jälleenmyyjämme kertoivat, ettei maaliskuun lopussa myyty oikeastaan yhtäkään sähköpyörää kaupasta ulos, Halme kertoo.
Ministerin ehdotuksessa väläytettiin, että tukea olisi voinut hakea takautuvasti huhtikuun alussa hankittuihin sähköpyöriin. Nyttemmin hankintatuen valmistelu on keskeytetty, mutta Halme kertoo, että edelleen osa kuluttajista kyselee, että onko tuki tulossa.
Esimerkiksi Ruotsissa on jo käytössä sähköpyörien hankintatuki. Siellä tuki on 25 prosenttia sähköpyörän ostohinnasta, mutta kuitenkin enintään 10 000 kruunua eli vajaat 1 000 euroa.
Pyöräliiton virkaatekevä toiminnanjohtaja Otso Kivekäs sanoo, että sähköpyörä ei korvaa polkupyörää, vaan se on aivan eri tuote. Hänen mukaansa sähköpyörien suurin hankkijaryhmä on sellaiset ihmiset, jotka eivät kulje aktiivisesti pyörällä.
Kivekkään mukaan Ranskassa on tutkittu, että sähköpyörä korvasi usein ennen autolla tehdyn matkan, ja vain pieni osa matkoista oli sellaisia, jotka käyttäjä olisi tehnyt tavallisella pyörällä.
Kivekäs kertoo, että lapsiperheet suosivat sähköavusteisia tavarapyöriä, joiden kyydissä voi kuljettaa lapsia tai suurempiakin tavaramääriä. Myös harrastuksissa käytetään Kivekkään mukaan sähköpyöriä, esimerkiksi maastopyöräilyssä.
– Sähköisellä maastopyörällä voi kulkea pidempiä matkoja eikä se vaadi yhtä hyvää kuntoa kuin tavallisella maastopyörällä ajaessa.