Vanhempien tausta vaikuttaa entistä enemmän oppilaiden peruskoulumenestykseen
Oppilaiden tausta vaikuttaa yhä enemmän heidän osaamiseensa peruskoulussa, kertoo Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Ilmiö on voimistunut tällä vuosikymmenellä.
Erityisesti vanhempien koulutustausta, heiltä saatu tuen määrä ja heidän suhtautumisensa koulutukseen vaikuttavat osaamiseen. Tämä vaikuttaa erityisesti matematiikan osaamiseen, mutta sillä on vaikutusta myös äidinkielen ja kirjallisuuden osaamiseen.
Asiantuntijat ovat erityisen huolissaan siitä, että eri oppilaitosten arviointilinjat eroavat toisistaan. Samaan päättöarvosanaan vaaditaan enemmän osaamista kouluissa, joissa saadaan muutenkin parempia tuloksia. Tämä näkyy erityisesti lukioissa, mutta ilmiö on havaittavissa myös ammatillisessa koulutuksessa.