Lonkeroiden myynti rajussa kasvussa – alkoholin kokonaismyynti laski litroissa mitattuna alkuvuoden aikana
Valviran tuoreiden tilastojen mukaan alkoholin myynti laski Suomessa litroissa tammi-maaliskuussa 0,9 prosenttia verrattuna viime vuoteen. 100 prosenttiseksi alkoholiksi muutettuna myynti kuitenkin nousi 0,7 prosenttia verrattuna alkuvuoteen 2017.
THL:n erikoistutkija Thomas Karlsson sanoo Lännen Medialle, että alkoholin volyymimääräinen myynti on pienoisessa laskussa. Siinä mitataan myytyä alkoholia nesteenä, jossa olut, väkevät ja siideri ovat kaikki sekaisin.
– Valviran tilastoista nähdään myös alkoholin määrä alkoholijuomissa. Se taas on plussalla. Siitä voi vetää johtopäätöksen, että myyty alkoholijuoma on ollut väkevämpää, Karlsson sanoo.
Valvira julkaisi maaliskuun tiedoilla päivitetyt luvut torstaina.
Lonkeron myynti nousi litroissa tammi-maaliskuussa peräti 48 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Vähittäiskaupassa lonkeron myynti nousi 79,1 prosenttia ja Alkossa väheni 40,9 prosenttia.
Karlssonin mukaan lonkeroiden raju kasvu johtuu siitä, että perinteistä lonkeroa saa nyt 350 Alkon sijaan yli 5 000 päivittäistavarakaupasta.
– Yksinkertaisesti saatavuuden lisääntyminen on johtanut siihen, että se on noussut noin paljon, Karlsson sanoo.
Mietojen viinien myynti nousi litroissa 3,1 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Nousua oli päivittäistavarakaupassa yli 20 prosenttia, mutta myös Alkossa mietojen viinien kysyntä kasvoi.
Oluen myynti yllättäen laski litroissa alkuvuonna yli 5 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Oluen myynti laski myös 100 prosenttiseksi alkoholiksi muutettuna, mutta hieman vähemmän.
Siiderin myynti laski alkuvuonna litroissa ja sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna yli 11 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Väkevien alkoholijuomien myynti pysyi tammi-maaliskuussa viime vuoden tasolla.
Juttua korjattu: Juttua korjattu. Thomas Karlsson on THL:n erikoistutkija, ei Valviran.