Suomalaisen startupin astronauttisovellus voi sinkauttaa parhaan käyttäjän avaruuteen – julkaisu ensi viikolla
Yksi suomalaisista avaruusalan tulokasyrityksistä on astronauttikoulutusta järjestävä Space Nation.
Yrityksen mobiilisovellus on valmis julkaistavaksi ensi viikolla, kertoo Space Nationin toimitusjohtaja Kalle Vähä-Jaakkola Lännen Medialle.
Vähä-Jaakkola esittelee sovelluksen yleisölle lauantaina 7. huhtikuuta Yuri's Night -tapahtumassa Los Angelesissa. Avaruusalan tapahtuma on saanut nimensä ensimmäisenä ihmisenä avaruuteen lentäneen kosmonautin Juri Gagarinin mukaan.
Myös Space Nationin unelmana on viedä ihmisiä avaruuteen. He eivät kuitenkaan tekisi sitä yksin, vaan kaupallisten avaruuslentoyritysten kanssa.
Mobiilisovelluksessa kuka tahansa maailmassa voi harjoitella astronautin taitoja tai opetella tuoreimpia tutkimustietoja avaruudesta.
– Uusi avaruusaika on alkamassa ja olemme menossa pysyvästi avaruuteen. Tuomme tavalliselle tallaajalle tietoa, miksi avaruudesta on hyötyä hänelle, sanoo Vähä-Jaakkola.
Parhaiten astronauttiopinnoissa edistyvät aiotaan valita joka vuosi astronauttikoulutukseen, jonka päämääränä on lähettää kurssin priimus avaruuteen.
Vähä-Jaakkola mainitsee Virgin Galacticin ja Blue Originin mahdollisina avaruuslentokumppaneina. Tosin kumpikaan yrityksistä ei ole vielä aloittanut turistilentoja avaruuteen.
Taustalla on nimekäs vaikuttaja, sillä Rovion menestystarinaa luonut Peter Vesterbacka on Space Nationin osaomistaja ja markkinoi yritystä maailmalla.
Tähän asti Space Nation on pärjännyt joukkorahoituksella ja sijoituksilla, mutta nyt pitää alkaa ansaita itse rahaa.
– Äppi on ilmainen ladata ja käyttää, mutta jos siinä haluaa etuja, voi maksaa ohjelman mikromaksuilla. Niitä saa tekemällä hyvin tehtäviä tai rahalla ostamalla. Edetä voi myös katsomalla mainoksia, kertoo Vähä-Jaakkola.
Aivan pienellä käyttäjämäärällä yhtiön tavoitteita ei toteuteta. Vähä-Jaakkola laskee, että päivittäisiä käyttäjiä pitää olla 100 000, mikä saataisiin vähintään 2 miljoonalla latauksella.
Nasa tekee yhteistyötä Space Nationin kanssa. Avaruusvirasto julkaisi syyskuussa 2017 tiedotteen, jossa se ilmoitti tukevansa Space Nationin avaruuskoulutussovellusta ja on toimittanut sitä varten teknistä asiantuntemusta, kuvia ja videoita avaruudesta.
Virasto kuitenkin tähdentää tiedotteessaan, ettei tämä sovellus liity Nasan astronauttikoulutukseen eikä sen valintaprosesseihin.
Space Nationin kumppanina on myös Nasan astronautteja kouluttava Axiom Space -yhtiö. Sen toimitusjohtaja Michael Suffredini on johtanut kansainvälistä avaruusasemaa ja aikoo yhtiöineen rakentaa ensimmäisen kaupallisen avaruusaseman.
Suomalaisesta uudesta avaruusbisneksestä on paikallaan mainita Aalto-yliopiston satelliittiprojektista syntyneet startupit Iceye ja Reaktor Space.
Lisäksi meri- ja energiateknologian pörssiyhtiö Wärtsilä osallistuu avaruusyhtiö SpaceX:n laukaisuihin meriosaamisensa vuoksi. Wärtsilän työntekijät pitävät SpaceX:n merilautan paikallaan, jotta raketin osa voi laskeutua siihen.
Perinteisempää suomalaista avaruusosaamista edustaa mittalaitteita valmistava Vaisala, jonka antureita on käytetty jo kauan avaruustutkimuksessa esimerkiksi Marsissa ja Saturnuksessa.
Suomalaisia avaruusyrityksiä on noin 70 Business Finlandin listauksen mukaan. Useimmat niistä ovat startup-vaiheessa.
MIKÄ?
Space Nation
Vuonna 2013 perustettu suomalainen avaruusalan yritys, pääkonttori Helsingissä. Työllistää vähintään osa-aikaisesti 50 ihmistä ympäri maailmaa.
Kerännyt alkupääomakseen 3,2 miljoonaa euroa joukkorahoituksella. Lisäksi suursijoittajia omistajina. Tekes tukenut.
Järjestää malliksi ensimmäisen astronauttikoulutusleirin muutamille nettivaikuttajille Islannissa 14.–18. toukokuuta. Astronauttikoulutukseen pääsisivät ensi vuodesta alkaen parhaat mobiilisovelluksen käyttäjät.
Yhtiön tavoitteena on lähettää joka vuosi yksi astronauttikokelas avaruuteen. Ensin lennot olisivat avaruudessa käyntejä, myöhemmin lentoja kiertoradalle asti.